본 연구는 보육교사의 자아개념과 교사효능감과 직무스트레스에 간의 관계와 보육교사의 자아개념 수준에 따른 교사효능감과 직무스트레스에 차이를 확인하는데 목적이 있다. 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 보육교사의 자아개념과 교사효능감과 직무스트레스 간의 관계는 어떠한가? 둘째, 보육교사의 자아개념 수준에 따라 직무스트레스는 차이가 있을 것인가? 셋째, 보육교사의 자아개념 수준에 따라 교사효능감에 차이가 있을 것 인가? 본 연구의 대상은 서울, 경기 지역의 18개소에 재직 중인 보육교사 117명을 대상으로 하였다. 자아개념 측정 도구는 이경화, 고진영(2015)의 표준화된 자아개념검사(Self Conept Inventory Ⅱ: 성인용) 도구를 이용해 자아개념을 검사하고 그리고 신혜영(2004)의 교사효능감 측정 도구와 서정은(2015)의 직무스트레스 측정 도구를 활용해 사용하였다. 보육교사의 자아개념, 교사효능감, 직무스트레스 간의 관계를 알아보기위해 Pearson의 상관관계 분석을 하였으며, 보육교사의 자아개념 수준에따른 교사효능감, 직무스트레스 차이를 확인하기 위해 보육교사의 자아개념 수준을 평균(M)을 기준으로 상·하로 분류하여 집단 간 평균차이 검증(t-test)을 실시하였다. 본 연구에서 나타난 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 자아개념과 교사효능감과 직무스트레스 간의 관계를살펴본 결과, 보육교사의 자아개념은 직무스트레스 관계에서는 부적상관을 보였고, 자아개념은 보육교사의 일반적 효능감, 개인적 효능감에 정적상관을 보이는 것으로 나타났다. 둘째, 보육교사의 자아개념 수준에 따라 직무스트레스 차이를 살펴본 결과, 자아개념 하위요인과 동료관계, 학부모관계, 보육업무, 출퇴근여건,보육시설환경, 직무스트레스 변인에서 통계적으로 유의미한 차이가 있지만 업무과부하, 급여불공정성 통계적 차이는 보이지 않았지만 상·하 집단간 평균에서는 차이를 보였다. 셋째, 보육교사의 자아개념 수준에 따른 교사효능감의 차이를 살펴본 결과, 자아개념과 보육교사의 일반적 효능감과 개인적 효능감, 교사효능감은 정적상관이 나타났다. 자아개념은 일반 효능감 보다 개인적 효능감에 더 높은 상관을 보였다. 이와 같이 본 연구결과 보육교사의 자아개념과 교사효능감과 직무스트레스 간의 관계는 서로 상관관계가 있음을 확인하였다.
The purpose of this study is to identify the relationship between the self-concept of nursing teachers and teacher efficacy and to find out differences in the level of stress upon the level of self-concept of nursing teachers. The research questions are as follow.
Firstly, what is the relationship between the self-concept of nursing teachers and job stress? Secondly, would there be differences in the level of job stress depend on the level of self-concept of nursing teachers? Thirdly, would there be differences in teacher efficacy depending on the level of self-concept of nursing teachers?
The subjects of this research were117 nursing teachers in 18-day care in Seoul and Gyeonggi area. For the measuring tool, the standardized self-concept tool (The Self-Concept Inventory II for Adults) developed by Lee Kyung-Hwa and Ko Jin-Young(2015) was utilized and the teacher efficacy measuring tool developed by Shin Hye-Young(2004) and Seo Jeong-Eun(2015) was used for job stress measuring. To find out about the self-concept of nursing teachers, teacher efficacy, and the relationship with job stress, Pearson''s correlation analysis was carried out. In addition, the verification of differences on average (t-test) was analyzed to identify the variations of job stress and the level of teacher efficacy depending on the level of self-concept of nursing teachers.
The research results were shown as follow. Firstly, the relationship between self-concept of nursing teachers and teachers efficacy showed that there was the negative correlation between the self-concept of nursing teachers and job stress and the positive correlation between the self-concept and general/individual teacher efficacy. Secondly, the observation results on the variations of job stress depending on the level of self-concept of nursing teachers appeared that there are no significant differences between the upper and lower groups on average in terms of task-overloading and unequal salary whereas it showed noticeable differences in peer relationships, parent-relationships, day care tasks, commute conditions, day care facilities, job stress factors with self-concept sub-factors. Thirdly, the observation results on the variations of the teacher efficacy depending on the level of self-concept of nursing teachers noted the positive correlations and general-, individual teacher efficacy. The self-concept showed a higher correlation with individual teacher efficacy than general teacher efficacy. In summary, the research confirmed that there was a definite correlation between the self-concept of teachers, teacher efficacy, and job stress.
국문초록 ⅵABSTRA ⅷⅠ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 5Ⅱ. 이론적 배경 61. 자아개념의 특성과 보육교사 자아개념 61) 자아개념의 정의 및 특성 62) 보육교사 자아개념 112. 교사효능감의 특성과 교사효능감 141) 교사효능감의 정의 및 특성 142) 보육교사 교사효능감 193. 직무스트레스의 특성과 보육교사 직무스트레스 221) 직무스트레스의 정의 및 특성 222) 보육교사 직무스트레스 244. 자아개념, 교사효능감 및 직무스트레스의 관계 27Ⅲ. 연구방법 301. 연구대상 302. 측정도구 311) 성인용 자아개념 검사 312) 보육교사 교사효능감 검사 323) 보육교사 직무스트레스 검사 333. 연구절차 351) 예비조사 352) 본 조사 354. 자료처리 36Ⅳ. 연구 결과 및 해석 371. 보육교사의 자아개념과 교사효능감과 직무스트레스 간의 관계 372. 보육교사의 자아개념 수준에 따른 직무스트레스 차이 391) 인지적 자아 수준 392) 정의적 자아 수준 403) 사회적 관계 자아 수준 414) 신체적 자아 수준 425) 자아개념 수준 433. 보육교사의 자아개념 수준에 따른 교사효능감 차이 451) 인지적 자아 452) 정의적 자아 463) 사회적 자아 464) 신체적 자아 475) 자아개념 48Ⅴ. 논의 및 결론 501. 논의 502. 결론 및 제언 52참고문헌 55