메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이솔 (공주대학교, 공주대학교 대학원)

지도교수
안우영
발행연도
2017
저작권
공주대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수7

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
After installing roundabouts, due to changes of travel behaviour in the vicinity of roundabouts can cause unbalanced flow conditions, such as peak time periods or event conditions. In that cases, the efficiency of roundabouts as a whole intersections can drop due to the insufficient gap between vehicles in the circulating lanes.
The purpose of this study is developing a dynamic signal metering operation method for roundabouts in which a real time Signal Metering operation algorithm is suggested and its performance is tested by using VISSIM COM Interface(Visual Basic Application).
According to the analysis of the study, it is effective to operate the minimum metering signal time in 15 seconds at 2,800 vehicle/h to 4,000 vehicle/h when total traffic volume is large. If the total traffic volume is more than 4,600 vehicle/h, It was effective to operate the time at 10s.
If the total traffic volume is less than 2,200 vehicle/h, it is analyzed that it is effective to operate as a no-signal roundabout because no delay occurs.

목차

목 차
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 배경 및 목적 1
2. 연구의 범위 및 방법 3
3. 연구수행절차 4
Ⅱ. 이론적 고찰 5
1. 회전교차로 5
2. 감응식 신호제어 9
3. Signal Metering 개념 11
4. 회전교차로 신호운영 사례 13
5. 선행연구고찰 15
6. 연구의 방향 및 시사점 19
Ⅲ. Simulation을 활용한 분석방법론 20
1. 분석방법 20
2. 분석 프로그램 21
3. 효과척도 선정 23
4. 분석 교차로 제원 24
5. Signal Metering 운영 알고리즘 26
6. 분석 시나리오 설정 29
Ⅳ. 실시간 Signal Metering 운영 효과분석 30
1. 시나리오 별 효과분석 30
2. 쌍체비교(Paire mean t-test) 36
3. 종합분석결과 39
Ⅴ. 결론 및 향후 연구과제 41
1. 연구의 결론 41
2. 연구의 기대효과 42
3. 향후 연구과제 43
참 고 문 헌 44
ABSTRACT 46
표목차 ⅲ
그림목차 ⅳ

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0