본 연구의 목적은 수업기본원리를 적용한 플립드 러닝을 설계?개발하고 그 효과를 검증하는 것이다. 이를 위해 본 연구는 크게 두 가지 세부 연구로 구성된다. 첫 번째 연구는 수업기본원리를 적용한 플립드 러닝의 수업사례를 설계하고 개발하는 것이다. 두 번째 연구는 수업기본원리를 적용한 플립드 러닝 수업사례의 효과를 검증하는 것이다. 수업기본원리를 적용한 플립드 러닝이 수업참여도, 학업성취도, 학습만족도에 미치는 효과를 확인하고, 수업기본원리를 적용한 플립드 러닝의 효과가 학습자의 학업적 자기효능감 수준에 따라 차이가 있는지 검증한다. 이를 위한 연구의 구체적인 내용은 다음과 같다. 첫째, 수업기본원리를 적용한 플립드 러닝을 개발하기 위하여 설계?개발연구를 수행하였다. 문헌 및 사례분석, 전문가 검토를 통해 수업기본원리를 적용한 플립드 러닝 수업모형과 수업기본원리를 적용한 플립드 러닝을 설계하기 위한 Pebble in the Pond 모형을 도출하였다. 도출한 모형을 활용하여 수업기본원리를 적용한 플립드 러닝 수업사례를 설계?개발하였다. 개발된 수업은 A 대학교 교직교과목 ‘교육평가’의 학습내용 가운데 특정 주제(평가 문항 개발하기)를 선정하여 3주간 실시되는 수업모듈이다. 개발된 수업설계안과 수업계획서를 통해 수업기본원리를 적용한 플립드 러닝의 교실 수업 전?중?후 활동, 절차, 교수전략, 교수?학습 활동, 수업 설계 과정을 구체적으로 제시하였다. 둘째, 수업기본원리를 적용한 플립드 러닝의 효과를 검증하기 위해 실험 연구를 수행하였다. 수업기본원리를 적용한 플립드 러닝이 수업참여도, 학업성취도, 학습만족도에 미치는 효과를 확인하고, 학습자의 학업적 자기효능감 수준이 수업기본원리를 적용한 플립드 러닝의 수업참여도, 학업성취도, 학습만족도에 미치는 효과를 검증하였다. 연구대상은 2016학년도 2학기 A 대학교 사범대학에서 개설된 교직과목 중 ‘교육평가’ 네 분반을 편의표집하여 실험집단 두 분반(66명), 통제집단 두 분반(82명), 총 148명이었다. 실험 처치는 수업기본원리를 적용한 플립드 러닝(실험집단)과 강의식 수업(통제집단)으로 나누어 실시하였으며 실험은 총 4주간 진행되었다. 실험 처치가 끝난 후 학습자의 수업참여도, 학업성취도, 학습만족도를 측정하였다. 그 결과, 수업기본원리를 적용한 플립드 러닝 집단은 강의식 수업집단보다 학업성취도 점수가 통계적으로 유의하게 더 높았으나, 수업참여도와 학습만족도 점수는 유의한 차이가 없었다. 학업적 자기효능감 상위집단은 하위집단보다 수업참여도 점수가 유의하게 더 높았으나, 학업성취도와 학습만족도 점수는 유의한 차이가 없었다. 또한, 수업기본원리를 적용한 플립드 러닝이 수업참여도, 학업성취도, 학습만족도에 미치는 효과는 학습자의 학업적 자기효능감 수준에 따라 차이가 나타나지 않았다. 본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 수업기본원리를 적용한 플립드 러닝 수업모형을 도출하고, 도출된 수업모형에 따라 개발된 수업사례를 통해 수업 설계 절차와 교수?학습 활동을 구체적으로 기술함으로써 수업기본원리를 적용한 플립드 러닝을 설계?운영하고자 하는 교수설계자 및 교수자에게 유용한 참고자료를 제공한다. 둘째, 수업기본원리를 적용한 플립드 러닝과 강의식 수업을 비교하여 효과를 검증함으로써 수업기본원리를 적용한 플립드 러닝의 효과에 대한 실증적 증거를 제공한다. 셋째, 학업적 자기효능감 수준이 수업기본원리를 적용한 플립드 러닝의 학업성취도, 수업참여도, 학습만족도에 어떠한 영향을 미치는지 탐색하는 기초적 자료를 제공한다.
The purpose of this study is to design and develop an instructional case of flipped learning that applies the first principles of instruction and to verify its effectiveness. For this purpose, this study consists of two research tasks. The first research task is to design and develop an instructional case of flipped learning that applies the first principles of instruction. The second research task is to verify the effectiveness of flipped learning that applies the first principles of instruction on student engagement, academic achievement, and student satisfaction and to verify whether the effect of flipped learning differs according to student''s academic self-efficacy level. The details of the study are as follows. To accomplish the first research task, a design and development study was conducted. After reviewing related literature, analyzing related instructional cases, and checking the validity of the model with experts, I developed an instructional model of flipped learning that applies the first principles of instruction and the Pebble in the Pond model to design flipped learning. Using the developed model, I designed and developed an instructional case of flipped learning applying the first principles of instruction. The developed instructional case of flipped learning was conducted for 3 weeks by selecting a specific topic (Developing the test items) in the contents of a course titled ‘Educational evaluation’. The results of the first study are the instructional design plan and the lesson plan. Through the developed lesson plan, I presented the prescription and procedural guidance such as pre-class activities, in-class activities, and post-class activities, procedures of instruction, instructional strategies, teaching & learning activities, and process of designing flipped learning. To accomplish the second research task, an experiment was conducted. 2 × 2 factorial design was performed to investigate the effect of flipped learning that applies the first principles of instruction on student engagement, academic achievement, and student satisfaction and to investigate whether the effect of flipped learning differs according to student''s academic self-efficacy level. The research participants were 148 college students who were enrolled in a course titled ‘Education Evaluation’ at Andong National University. The experimental group (students who engaged in flipped learning applying the first principles of instruction) consisted of 66 students and 82 students were in the control group (student who engaged in lecture-based instruction). The experiment was carried out over a 3 week period. After the experiment, a questionnaire was given to the participants to measure the level of students’ engagement and student satisfaction. In addition a posttest which was required to develop the test items was also given to the participants to measure their academic achievement score. The results showed that there was no statistically significant difference between the two groups in both student engagement and student satisfaction. However, there was statistically a significant difference between the two groups in academic achievement. The higher academic self-efficacy group had a significantly higher student engagement score than the other, but there was no statistically significant difference between the score of academic achievement and student satisfaction. Furthermore, the effects of flipped learning on student engagement, academic achievement, and student satisfaction did not differ according to the academic self-efficacy level. The implications of this study are as follows. First, it is useful for instructional designer and the instructor to design and operate flipped learning that applies first principles of instruction. This is possible by drawing out the model of flipped learning that applies the first principles of instruction and describing procedure of instructional design and teaching and learning activities. Second, it is possible to provide empirical evidence on the effectiveness of flipped learning that applies first principles of instruction. Third, it is also possible to provide basic data for exploring how the level of academic self-efficacy affects the student engagement, academic achievement, and student satisfaction of flipped learning that applies first principles of instruction.
Ⅰ. 서론 11. 연구 필요성 및 목적 12. 연구 내용 83. 용어 정의 94. 연구 범위 및 제한점 11Ⅱ. 연구 1. 수업기본원리를 적용한 플립드 러닝 개발 131. 이론적 배경 13가. 플립드 러닝 13나. 수업기본원리 29다. 플립드 러닝과 수업기본원리의 연계 552. 연구 방법 및 절차 60가. 문헌 및 사례 분석 61나. 전문가 검토 63다. 수업 설계 및 개발 653. 수업기본원리를 적용한 플립드 러닝 모형 664. 수업기본원리를 적용한 플립드 러닝 설계 77가. 문제 설계 77나. 문제 전개 설계 80다. 구성요소 스킬에 관한 전략 설계 83라. 수업 강화 전략 설계 84마. 수업 설계 및 개발 결과 865. 논의 101Ⅲ. 연구 2. 수업기본원리를 적용한 플립드 러닝 효과 1041. 이론적 배경 104가. 수업기본원리를 적용한 플립드 러닝과 수업참여도 104나. 수업기본원리를 적용한 플립드 러닝과 학업성취도 106다. 수업기본원리를 적용한 플립드 러닝과 학습만족도 109라. 수업기본원리를 적용한 플립드 러닝과 학업적 자기효능감의 상호작용 1112. 연구 가설 1153. 연구 방법 117가. 연구 대상 117나. 실험 설계 118다. 실험 처치 119라. 측정 도구 121마. 자료 분석 1264. 연구 결과 127가. 수업참여도 127나. 학업성취도 129다. 학습만족도 1315. 논의 136Ⅳ. 종합 논의 144Ⅴ. 결론 및 제언 1491. 결론 1492. 제언 150참고문헌 152부록 163부록1. 플립드 러닝을 위한 Pebble in the Pond 모형 및 설계지침 163부록2. 학업적 자기효능감 검사지 173영문초록 176