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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이호준 (고려대학교, 고려대학교 대학원)

지도교수
鄭眞澤
발행연도
2017
저작권
고려대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수7

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

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Nowadays, Automobile industry faced the issue of better fuel efficiency and less gas emission. That is related to global environmental and energy consumption issues. Diesel and Gasoline have been widely used as primary fuel of automobile till today. A demand for new fuel have been increased to eliminate disadvantages of fossil fuel. In this study, ethanol-gasoline mixture is used as fuel. Ethanol fuel has merits of lower price and petroleum dependency. Also, Ethanol fuel can be used without physical modification of gasoline engine. For that reasons, this study was conducted with gasoline engine. Two typical gasoline engines, Port Fuel Injection(PFI) engine and Gasoline Direct Injection(GDI) engine, are used for comparison on in-cylinder flow and gas emission characteristics using ethanol-gasoline mixture fuel. This study is aimed at analyzing tendency of each characteristic. 3D unsteady flow is simulated by using commercial software package STAR-CD ver.4.24. Displacement of engine models is 1.6 liters. Half model of one cylinder is used. Both engines are numerically studied for different fuel mixing rates(E0, E20, E50, and E85). According to blended rate, in-cylinder flow and emission gas characteristics are analyzed. As the ratio of ethanol in the fuel increased, the emission of carbon dioxide per unit power decreased. When E85 fuel was used in the GDI engine, the lowest carbon dioxide emissions per unit power were detected.

목차

목 차
List of Figures
List of Table
Nomenclature
제 1장 서 론
1. 1 연구 배경 및 개요
1. 1. 1 연구 배경
1. 1. 2 바이오 에탄올
1. 1. 3 가솔린 엔진
1. 2 연구 동향 및 필요성
1. 2. 1 연구 동향
1. 2. 2 연구 필요성
1. 3 연구 목적 및 내용
제 2 장 관련 이론
2. 1 기체상의 지배방정식
2. 1. 1 연속 방정식
2. 1. 2 운동량 방정식
2. 1. 3 에너지 보존 방정식
2. 1. 4 Species transport equation
2. 2 액체상의 지배방정식
2. 2. 1 연속 방정식
2. 2. 2 운동량 방정식
2. 2. 3 에너지 보존 방정식
2. 3 액막의 지배방정식
2. 3. 1 연속 방정식
2. 3. 2 운동량 방정식
2. 3. 3 에너지 보존 방정식
2. 4 수치해석 모델 선정
2. 4. 1 Turbulence model : k-epsilon/RNG model
2. 4. 2 Droplet break-up model and atomization : Reitz / Reiz-Diwakar
2. 4. 3 Coumbustion and chemical reaction model : ECFM-3Z, Spark
제 3 장 연구 방법
3. 1 엔진 모델
3. 2 격자 생성
3. 3 운전 및 해석 조건
3. 4 해석 변수
제 4장 연구 결과
4. 1 해석 결과 검증
4. 2 실린더 내부 유동 특성
4. 2. 1 실린더 내부 유동 속도 특성
4. 2. 2 분사 연료 거동 특성
4. 2. 3 실린더 내부 연료 분포 특성
4. 2. 4 실린더 내부 유입 공기량
4. 3 연소 특성
4. 3. 1 연소 후 압력 특성
4. 3. 2 연소 후 연료 거동 특성
4. 4 에탄올 혼합 비율에 따른 배출가스 특성
4. 4. 1 에탄올 혼합 비율 변화에 따른 CO2 배출 특성
4. 4. 2 에탄올 혼합 비율 변화에 따른 CO 배출 특성
4. 4. 3 에탄올 혼합 비율 변화에 따른 NO 배출 특성
제 5장 결 론
참 고 문 헌

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