메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이빛나 (경북대학교, 경북대학교 대학원)

지도교수
손원숙
발행연도
2017
저작권
경북대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수11

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to examine the effects of formative feedback on basic psychological needs and classroom engagement and to investigate the moderating effects of teacher-student relationship in the structural relationship. The subjects of this study were 457 elementary school students of 5th grade sampled from D city, Korea.
To test research hypotheses, the data were analyzed with SPSS 18.0 program and AMOS 20.0 program. The results were as follows. First, formative feedback had significant direct and indirect effects on classroom engagement, and also had the direct effect on basic psychological needs. Second, The competence significantly mediated between formative feedback and classroom engagement. Finally, The moderating effect of teacher-student relationship on the structural relationship among formative feedback, basic psychological needs, classroom engagement was not significant. The results of this study were discussed about the importance role of formative feedback considering personality factor of the elementary students. Implication of the study and recommendations for future research are discussed.

목차

목 차
I. 서론 1
1. 연구의 필요성과 목적 1
2. 연구 문제 5
3. 용어의 정의 6
II. 이론적 배경 8
1. 형성적 피드백 8
2. 형성적 피드백과 기본심리욕구 및 수업참여 20
3. 형성적 피드백과 교사-학생 관계 29
III. 연구방법 33
1. 연구대상 33
2. 측정도구 33
3. 연구모형 39
4. 분석방법 40
IV. 분석결과 43
1. 기술 통계치 43
2. 형성적 피드백과 기본심리욕구 및 수업참여 간 구조모형 검증 46
3. 교사-학생 관계의 조절효과 53
IV. 논의 및 제언 57
1. 논의 57
2. 제언 63
참고문헌 65
Abstract 75
<부록 1> 문항군 간 상관 77
<부록 2> 설문지 78

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0