본 연구는 지적장애 성인을 대상으로 미술자기표현을 중심으로 한 집단미술치료 프로그램을 실시하여, 집단미술치료를 통한 미술자기표현의 변화가 지적장애 성인의 사회성과 문제행동에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 연구대상은 서울시 S복지관의 재활 프로그램에 등록한 지적장애 성인들 중 만19세∼22세 10명을 집단으로 구성하여 진행하였으며, 프로그램 진행절차로는 S복지관에서 주 1회 60분씩 총 21회기를 진행하였다. 연구도구는 미술자기표현(Art-Self Expression)능력평가와 사회성 기초기능 척도, 그리고 성인행동평가 척도검사(ABCL)를 사용하여 각각 사전·사후 검사를 실시하고, 연구결과의 타당성을 높이기 위해 4개월 후 추후검사를 실시하였다. 수집된 자료 처리는 SPSS Win Version 22.0 Program으로 분석하였으며, 비모수 검증(non-parametric test) 방법을 사용하였고, 검사 시기(사전, 사후, 추후)에 따라 윌콕슨 부호순위 검정(Wilcoxon''s signed ranks test)을 사용하여 분석하였다. 본 연구에서 밝혀진 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 미술자기표현 중심의 집단미술치료가 지적장애 성인의 미술자기표현 변화에 긍정적인 영향을 미쳤다. 미술자기표현 능력척도의 사전·사후의 비교에서 평균점수가 높아졌고 집단 구성원의 개별적인 내용적· 음성적 자기표현이 향상되었으며, 이 결과는 추후검사에서도 지속되었다. 둘째, 미술자기표현 중심의 집단미술치료가 지적장애 성인의 사회성 향상에 긍정적인 영향을 미쳤다. 사회성 기초기능 척도의 사전·사후를 비교한 결과 사후평균점수가 상승되었으며, 언어적· 비언어적 사회성의 향상과 대인관계에 대한 문제 행동은 감소되었고, 이 결과는 추후검사에도 지속되었다. 이러한 결과는 미술치료 회기에서 초기 산만하고 개인적이며 소통이 되지 않던 집단구성원들이, 중기부터는 점차 자연스럽게 자기감정을 표현하고 언어적 소통이 증가하였으며, 타인에 대한 관심도 나타내었다. 종결단계에서는 감정은 물론 자신의 욕구를 적극적으로 표현하였고, 집단구성원 간 서로 소통하고 협력하는 모습을 보였다. 셋째, 미술자기표현 중심의 집단미술치료가 지적장애 성인의 문제행동 감소에 긍정적인 영향을 미쳤다. 성인행동평가 척도검사에서 문제행동 척도와 내재화 척도, 그리고 외현화 척도 모두 사전보다 사후 평균점수가 감소하였고 통계적으로도 유의미하였으며, 추후검사에서도 사후 검사의 결과가 유지되었다. 집단 구성원들은 초기에 위축된 모습이나 산만한 행동을 보이거나, 욕을 하며 물건을 던지는 등의 공격적인 모습을 보였으나, 점차 이러한 문제 행동이나 모습들이 서로 긍정적인 대화를 주고받는 화기애애한 모습으로 변화되었다. 이상의 결과를 보면, 집단미술치료를 통해 미술자기표현이 향상됨으로써 지적장애 성인의 사회성이 긍정적으로 변화되고 문제행동이 감소한다는 것을 알 수 있다. 따라서 미술자기표현 중심의 집단미술치료가 지적장애 성인의 사회성을 긍정적으로 변화시키고, 문제행동을 감소시키는데 효과가 있음을 보여준다. 본 연구는 비교집단 없이 단일집단으로 진행하였기 때문에 연구결과의 타당성을 보완하고자 프로그램 종결 후 추후 검사를 실시하여 재검증하였지만 본 연구결과를 일반화하기에는 무리가 있다. 따라서 후속 연구에서는 보다 체계적인 실험체계를 통해 성인 지적장애인 대상 미술치료가 이루어지길 바라며 연구결과의 객관성이 보완되기를 기대한다.
This study is to run the group art therapy program of adults with Intellectual Disabilities focusing on art self- expression so that we could find out an influence of the change in art self-expression through the group art therapy on sociality and problem behaviors of intellectually disabled adults . This study targets were a single group of 10 adults Intellectual disabilities at the age of 19~22, and the program was performed for 60 minutes, once a week, total 21 sessions at S welfare Center. The pretest and post-test were performed respectively with art self-expression capability assessment, basic function index, sociality, and adult behavior assessment scale test that are the study tools and the follow-up test was done to raise the validity of study result 4months later. Collected data processing was analysed with SPSS Win Version 22.0 Program using non-parametric test method, and Wilcoxon''s signed ranks test according to the test time(pretest, post-test, follow-up test) were used to analyse them. The summarized study result is as follows. First, group art therapy had a positive effect on the change in art-self expression of intellectually disabled adults. There were a rise in the average point from the comparison between pretest and post test for the capability of art-self expression. In addition, the contextual· phonetic self-expression has improved, and this result was the same on the follow-up test. Second, group art therapy had a affirmative influence on improvement in sociality of the adults with Intellectual Disabilities. As a result of comparison between the pretest and the post-test of sociality basic function index, there was an rise in post average score, an progress in verbal and non-verbal sociality, and problem behavior toward personal relationship decreased, then the result remained as the follow-up test. During the group art therapy session, group members who were distracted, individual, and couldn''t communicate well in the beginning, from the middle stage, began to express their own feelings naturally, communicate in language frequently, and they showed an interest to the other people. On the final step, they actively expressed their feelings including their desires, and it appeared in that they communicate each other being cooperative. Third, group art therapy had a positive influence on reducing the problem behavior of the intellectually disabled adults. On the adult behavior assessment scale test, all the problem behavior index, internalization index, externalizing index, the average points of the post-test were declined rather than pretest, it was statistically relevant, and the result of the follow-up test was same as the one of post-test. At the beginning, group members used to be intimidated, distracted, or aggressive to swear and throw stuffs away, slowly, their problem behaviors changed in peaceful atmosphere having a positive conversation each other. These findings above presents that as the art-self expression improves through the group art therapy, the sociality of adults with Intellectual Disabilities changes in a positive way, and the problem behaviors lessen. Thus, it leads to the result that the art-self expression oriented group art therapy has an effect on making a positive change in sociality of adult with Intellectual Disabilities, and on reducing problem behaviors. This study was performed with single group having no comparative group, so we performed the follow-up test after program finishes to complement the vaility of study result and re-examined them, but still, there is a limit to generalize the findings. Thus, in the follow-up study, we expect that adult with Intellectual Disabilities focused art therapy should be done through more methodical experimental system, and objectivity of the study result should be complemented.