본 연구의 목적은 활동중심 평가의 하나인 브릿징 평가를 우리나라 유아교육 현장에 적용해 보고, 유아평가 도구로서의 가능성을 탐색하는 데 있다. 연구참여자는 D시에 위치한 어린이집 교사 1인, 공립유치원 교사 2인과 각 학급으로부터 6명씩 총 18명의 만4, 5세 유아들이다. 연구자료는 총 63회의 참여관찰과 평가 후 면담, 12회의 심층면담, 전화통화 및 이메일 교신, 그리고 유아평가 기록지, 교사저널, 연구일지 등을 통해 수집되었다. 질적 연구자료는 전사 작업 후 QSR NVivo 10.0 프로그램을 활용하여 분석하였다. 브릿징 평가의 영역별 현장적용 결과, 먼저 참여교사들은 15가지 평가활동에 대하여 다소 다른 반응을 보였다. 즉, 참여교사들이 언어 및 문학영역과 미술영역의 활동은 비교적 쉽게 적용한 반면에, 수학, 과학영역의 활동은 낯설게 받아들였다. 또한, 음악 및 동작영역의 경우 노래 부르기 활동은 쉽게 이루어졌지만, 평소 자주 하지 않던 악기 연주하기나 음악에 맞춰 동작으로 표현하기는 잘 이루어지지 않았다. 이러한 결과는 더 다양한 활동을 통해 유아발달과 학습을 지원해 줄 수 있는 방향으로의 교사 태도 및 실천에서의 변화가 요구됨을 제안하였다. 두 번째로 브릿징 평가의 적용과정에 참여한 교사의 실천지식은 크게, ‘부담스럽고 미루게 되는 평가에서 벗어나기’ ‘의미 있는 평가 실천하기’ ‘유아에 대한 이해의 깊이를 더하고 지원하기’ ‘또 다시 시작되는 고민’이라는 네 가지 주제로 나뉘었다. 본 연구의 결과는 개인중심 평가나 결과중심 평가에서 벗어날 필요성을 제안한다. 아울러 의미 있는 평가 실제를 통해 유아를 더 깊이 있게 이해하고, 브릿징 평가와 같은 대안적 평가를 통해 교수·학습과 평가를 연계시키는 것이 중요함을 시사한다.
The purpose of this research was to apply Bridging Assessment, an activity-based assessment, in the early childhood education field in South Korea and to explore its possibility as a child assessment tool. Participants included one teacher at a daycare center two national public kindergarten teachers, and a total of 18 children four to five years of age. Collected data consisted of 63 participatory observations, consultations after each evaluation activity, 12 in-depth interviews, phone conversations, e-mail correspondences, child assessment record sheets, teacher journals, and daily research logs. Qualitative data were transcribed and analyzed using the QSR NVivo 10.0 program. The application results of the Bridging Assessment by curricular area were as follows: Firstly, the participating teachers responded somewhat differently to the 15 evaluation activities. Relatively, they easily adapted evaluation activities in the Language Arts and Literacy, and Visual Arts areas, but felt rather unfamiliar with Mathematics and Science evaluation activities. For performing arts, the activity of singing a song was done comfortably, whereas the other two activities, the moving to music and playing an instrument, that had not been carried out frequently were not. These results suggested a need for changes in teaching attitudes and practices toward supporting child development and learning through more various activities. Secondly, in applying the Bridging Assessment, the accumulated practice knowledge of the participating teachers was categorized into four topics: ‘breaking from burdensome assessment to avoid,’ ‘implementing meaningful assessment practices,’ ‘having deeper understandings of children and supporting their learning and development,’ and ‘still agonizing over practical concerns.’ The results of this research call for the need to overcome individual-oriented and result-oriented assessment practices. It is also suggested that it is critically important to better understand children through meaningful assessment practices and to bridge teaching/learning and assessment through an alternative assessment tools such as the Bridging Assessment in the field of childhood education.