본 연구의 목적은 아동기의 정서적 학대 경험이 초기 성인기의 심리적 부적응 및 대인관계에 미치는 영향을 확인하고, 이들 간의 관계에서 감사의 조절효과를 확인하는 것이다. 이를 위해 조사연구 및 실험연구를 실시하였다. 연구 1은 정서적 학대와 심리적 부적응 및 대인관계문제 간의 관계를 조사하였다. 또한 이 연구는 정서적 학대와 심리적 부적응 및 대인관계문제 간의 관계가 감사에 의해 조절되는지 확인하였다. 대구, 경북 소재 대학교에 재학 중인 278명의 대학생을 대상으로 정서적 학대 척도, 심리적 부적응 척도, 대인관계문제 척도, 특성감사 척도, 상태감사 척도를 포함하는 설문조사를 실시하였다. 분석 결과, 정서적 학대와 특성감사는 심리적 부적응 및 대인관계문제에 유의한 영향을 미쳤다. 또한 특성감사는 정서적 학대와 심리적 부적응 간의 관계를 조절하였다. 상태감사는 정서적 학대와 심리적 부적응 간의 관계, 그리고 정서적 학대와 대인관계문제의 관계를 조절하였다. 연구 2에서는 정서적 학대 경험이 높은 사람들에게 감사 개입이 심리적 부적응 및 대인관계의 긍정적인 변화를 나타내는지 확인하였다. 참가자는 정서적 학대 경험이 높은 사람들 중 이 연구에 동의한 34명의 대학생이었다. 참여자를 무작위로 감사일지집단(처치 집단) (n=18)과 경험일지집단(통제 집단) (n=16)으로 배치한 후, 2주 동안 감사일지 또는 경험일지를 매일 작성하도록 하였다. 일지쓰기 전후로 심리적 부적응 척도, 특성감사 척도, 대인관계변화 척도를 실시하였다. 분석 결과, 감사일지집단이 경험일지집단보다 심리적 부적응은 완화되었지만, 대인관계는 긍정적으로 변화하지 않았다. 종합하면, 정서적 학대 경험이 심리적 부적응 및 대인관계에 영향을 미치는 과정에서 감사가 조절효과를 보이는 것으로 나타났다. 구체적으로, 정서적 학대가 낮은 집단에서는 감사가 심리적 부적응과 대인관계문제를 완화시켜주지만, 정서적 학대가 높은 집단에서는 감사가 완충조절을 하는 것으로 보기 어렵다는 것을 보여주고 있다. 마지막으로, 본 연구의 한계점과 후속연구를 위한 제언을 논의하였다.
The purposes of this study was to examine the effects of childhood emotional abuse on early adult psychological distress and interpersonal relationships, and the moderating effects of gratitude on the relations between emotional abuse and psychological distress, and between emotional abuse and interpersonal relationships among university students. For these purposes, a survey study and an experiment study were conducted. Study 1 examined the relations among emotional abuse, psychological distress and interpersonal problems. This study also examined whether these relations can be moderated by gratitude. Participants were 278 university students living in Daegu, Gyeongsangbuk-Do. They completed a series of questionnaires including the Emotional Abuse Questionnaire, the Psychological Distress Scale, the Interpersonal Problem Scale, the Gratitude Questionnaire-6 and the State Gratitude Questionnaire. The results showed that emotional abuse and the trait gratitude significantly affected psychological distress and interpersonal problems. The results also revealed that the trait gratitude moderated the relation between emotional abuse and psychological distress. When it comes to state gratitude, it moderated not only the relation between emotional abuse and psychological distress but also the relation between emotional abuse and interpersonal problems. Study 2 examined whether the gratitude intervention has an effect on positive change in psychological distress and interpersonal relationships of the students who had experienced a high level of emotional abuse. Participants who agreed on this study were 34 students from the high emotional abuse group. The participants were randomly assigned either to a gratitude journal group(treatment group) (n=18) or an experience journal group(control group) (n=16) and wrote a gratitude journal and an experience journal respectively everyday for two weeks. All the participants filled out the Psychological Distress Scale, the Gratitude Questionnaire-6 and the Relationship Change Scale, once before they started writing journals and once after they finished it. As a result of the analyses, the psychological distress of the gratitude journal group decreased more significantly than that of the experience journal group; however, it was not the case with the interpersonal relationships. Taken together, emotional abuse experience has an effect on psychological distress and interpersonal relationships as shown in the fact that they were moderated by gratitude. To be specific, these results show that as for the group with a low level of emotional abuse, gratitude decreases their psychological distress and interpersonal problems. However, in the case of the group with a high level of emotional abuse, gratitude does not have significant effect on them as much as on the low group. Finally, the limitations of this study were discussed along with some suggestions for further research.