본 연구의 목적은 Seidman과 Zager(1987)가 개발한 교사소진척도(Teacher Burnout Scale, 이후 TBS로 칭함)를 번안하여 국내 교사를 대상으로 소진을 측정 하는데 신뢰롭고 타당한 척도인지 검증하는 것이다. 이와 같은 연구의 목적을 달 성하기 위하여 첫째, TBS의 구성요인은 무엇인가, 둘째, TBS의 타당도와 신뢰도 는 어떠한가를 연구문제로 설정하였다. 본 연구는 문항 번역 및 역번역, 예비문항 구성, 최종문항 선정, 타당도 검증의 순서로 진행되었다. 문항 번역 및 역번역 단계에서는 영어와 한국어의 이중 언어 구사가 가능한 4 인의 도움으로 원척도를 한국어로 번안하였다. 그리고 예비문항 작성 단계에서는 현직 초·중등교사 14인, 수석교사 2인이 내용타당도 검증을 하여 TBS 문항 번 역본을 완성하였다. TBS 예비문항(21문항)에 대하여 초·중등교사 230명을 대상 으로 최종문항 선정 단계를 위한 분석을 실시하였다. 이 단계에서의 내적일치도와 개별문항과 총점 간의 상관이 낮은 13번 문항을 삭제하였다. 그리고 탐색적 요인 분석에서 요인 부하량에 대한 기준에 따라 6번 문항을 추가로 삭제하였다. 타당도 검증 단계에서는 한국형 TBS(19문항)의 타당화 검증을 위해 533명의 교사를 대 상으로 설문을 실시하였다. 4개 하위개념에 대한 확인적 요인분석 결과 양호한 적 합지수를 얻었고, 이를 통해 교직만족 5문항, 행정지원의 지각 6문항, 직무스트레 스의 지각 5문항, 학생에 대한 태도 3문항으로 구성된 한국형 TBS 19문항이 확인 되었다. 그리고 한국형 TBS의 공인 타당도를 검증하기 위해 수렴타당도와 변별 타당도를 분석하였다. 수렴타당도를 검증을 위해 MBI, 교사직무스트레스 척도를, 변별타당도를 검증하기 위해 교사효능감 척도, 사회적지지 척도를 활용하여 상관 관계를 분석하였다. 분석결과 한국형 TBS는 MBI, 교사직무스트레스 척도와 정적 상관관계를, 교사효능감 척도, 사회적지지 척도와 부적 상관관계를 보이는 바, 공 인 타당도가 높은 것으로 확인되었다. 한국형 TBS의 문항내적 일치도는 전체 Cronbach?s α값이 .887, 하위영역별 신뢰도는 .762에서 .809의 범위에 있는 것으 로 나타나 안정적인 척도임을 알 수 있었다. 본 연구 결과 4개의 하위요인 구조와 19개의 문항으로 구성된 한국형 TBS는 타당도와 신뢰도가 모두 양호한 것으로 나타나 국내 교사들의 소진을 측정하는데 신뢰롭고 타당한 척도임이 확인되었다. 이와 같은 연구결과를 바탕으로 본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 TBS 타당화를 위해 전국단위의 표집을 시도하였다는데 의의 가 있다. 둘째, 행정적인 지원과 지도성을 포함한 TBS가 국내 교사를 대상으로 교사소진측정도구로서 타당하고 신뢰로운 척도임을 확인하였다는 점이다. 셋째, TBS를 사용한 교사소진 연구들이 교원정책 및 교사지원 시스템 개발에 의미있는 시사점을 줄 것으로 기대된다. 본 연구에서 얻어진 결론에 근거한 후속연구를 위한 제언은 다음과 같다. 첫째, 향후 연구에서는 우리나라 교육 현장을 더 반영할 수 있는 문항을 추가하 여 보완하는 연구가 이루어져야 할 것이다. 둘째, 교사소진 완화에 대한 행정지원 이나 직무 환경 조성에 관한 정책 수립 시 좀 더 구체적인 대안을 제시하는 연구 가 이루어져야 할 것이다. 셋째, 초·중등 교사의 성별, 경력, 직급, 학력, 소재지 등과 같은 직무환경에 따른 교사소진의 차이를 밝히는 후속 연구가 이어질 필요 가 있다. 그리고 한국형 TBS를 활용한 종단 연구를 통해 교사소진의 변화 과정을 탐구해 볼 수 있으며, 국내·외 교사의 소진 정도와 양상, 소진 원인 등에 대한 국 제 비교 연구가 이루어질 수 있다.
This study aims to adapt Teacher Burnout Scale(TBS) developed by Seidman and Zager(1987) and to test if it is a reliable and appropriate scale to measure the burnout of Korean teachers. In order to achieve the goal of this study, first,“What are the components of the TBS?”and second,“What are the validity and reliability of the TBS like?”were set up as research questions. Preliminary research was a step to examine the factor of the quality of the items of TBS and to identify the structure of sub-factors of the scale, and main research was conducted as a step to verify the reliability and validity of the TBS. The preliminary research, the original scale was adapted to Korean with the help of four persons with bilingual proficiency in English and Korean, 14 current elementary and secondary school teachers, and through a test on content validity by two head teachers, a pre-scale that consists of 21 items was completed. The preliminary research conducted an analysis of the items was conducted with 230 elementary and secondary school teachers and examined the factor of the quality of the items. Through item analysis and reliability test, Item No. 13 (I feel that I could do a much better job of teaching if only the problems confronting me were not so great) was excluded, and in an ex- ploratory factor analysis, Item No. 6 (The students act like a bunch of animals) was excluded additionally, which did not fit into the factor structure. This study excluded Item No. 6, 13 which did not fit into the factor structure, based on the score in a test conducted with 533 teachers for a validation test of the TBS. Finally, 19 items of the Korean TBS were determined, including 5 items for job satisfaction, 6 items for the perception of administrative support, 5 items for coping with job stress and 3 items for attitude toward students. All data were analyzed, using SPSS 18.0 and AMOS 5.0, and as a result of research on its construct validity and concurrent validity for the validity and reliability of the TBS in this study, it turned out that both were satisfactory. As a result of a confirmatory factor analysis of four sub-concepts of the TBS, a satisfactory goodness of fit index was obtained. Therefore, in the TBS,“job satisfaction,”“perception of administrative support,” “coping with job stress” and“attitude toward students”were sub-dimensions appropriate for measuring teacher burnout. Next, as a result of an examination of the correlation with the existing MBI in order to examine concurrent validity, a very high positive correlation appeared, it was found that the TBS was a reliable and appropriate scale to measure teacher burnout. Subsequently, as a result of an examination of the correlation with teacher job stress scale in order to examine the convergent validity, it turned out that there was a high positive correlation. Lastly, in order to examine the discriminant validity, this study investigated the correlation with teacher efficacy scale and social support scale. It was noted that the entire TBS had a significant negative correlation with teacher efficacy scale and social support scale. Based on the findings of the above research, the significance of this study can be summarized as follows: First, this study is significant in that it attempted a nationwide sampling for the validation of the Korean TBS. Second, this study verified if the Korean TBS would be a valid and reliable scale as a teachers? psychological burnout instrument that could reflect the characteristics of the job environment in Korea and Korean teachers? emotions. Third, it is expected that through this study, the Korean TBS would have a meaningful implication for the development of teacher policy and teacher support system as an instrument for teachers? psychological burnout considering their personal factors and job environmental factors. In other words, this study can provide basic data on the level of teachers? psychological burnout in the areas of policy measures for recovery from teachers? psychological burnout and a training program for the prevention and recovery of burnout. Suggestions for subsequent research based on the conclusion drawn in this study are as follows: First, since this study did not sufficiently reflect the contemporary school scenes or Korean characteristics, it would be necessary to conduct studies supplementing that by adding items that can reflect the field of Korean education in the future. Second, TBS can be used to suggest more concrete alternatives in establishing a policy for the administrative support for teachers or job environment development in the future. Thus, TBS to measure teacher burnout allows the understanding of various aspects of the teacher burnout and study of the relative influence of the difference between the job environment on psychological burnout by the elementary, middle and high schools or the relationship with various new variables