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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

홍효성 (충남대학교, 忠南大學校 大學院)

지도교수
원문철
발행연도
2017
저작권
충남대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수4

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이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

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Since the interest to unmanned ground vehicles is increasing worldwide, a lot of studies on commercial UGV(Unmanned Ground Vehicle) has been carried out by many researchers. There have been a lot of studies which deal with the control of an UGV when the desired trajectory and velocity are given. The study on the calculation of maximum allowable driving velocity, however, seems rare to be found from the literatures. In this study, an UGV which will be used for military purpose to traverse on off-road terrain is studied to decide the maximum allowable driving velocity while keeping its stability.
To get the maximum allowable velocity, this study requires real-time parallel driving simulations. Since the driving simulation for about 15 m ahead should be finished within 100 msec, it is required to have an efficient vehicle dynamics model for real-time simulation. Given a tracking path, the parallel simulation is carried out using 7 kinds of constant velocity candidates. On each driving simulation, the path tracking control which comprises preview distance concept, disturbance moment observer and in-wheel motor torque distribution is used so that the vehicle can drive along with the designated driving velocity candidate in the given path.
The vehicle stability analysis is carried out at every driving simulation step to find the maximum allowable driving velocity. The vehicle stability indices consist of roll stability, pitch stability, lateral stability and vertical acceleration stability. All of those 4 kinds of stability indices must be satisfied to qualify the desired velocity on each waypoint. The results of stability indices are used to calculate the maximum allowable velocity profile over the entire driving path. The vehicle’s maximum acceleration and deceleration capability should also be considered to have optimal velocity profile so that the vehicle’s velocity profile become realistic.
In the last stage of the study, a verification of optimal velocity profile is also carried out to make sure that the velocity profile guarantees the vehicle’s stability.

목차

1. 서론
1.1. 연구 배경
1.2. 기존 연구 및 본 연구의 연구 방법 분석
1.3. 본 연구의 기여도
2. 본론
2.1. 주행성 분석 시스템의 운용 개념 및 차량 시스템 구성
2.2. 실시간 시뮬레이션을 위한 다물체 동역학 모델
2.3. 자율 주행 제어기 설계 (UGV Driving Controller)
2.3.1. 경로 및 속도 추종 제어 알고리즘
2.3.2. 외란 모멘트 추정
2.3.3. 종 방향 타이어력 분배
2.3.4. 휠 토크 명령
2.4. 자율 주행 제어기 검증
2.4.1. MATLAB에서의 자율 주행 제어기 시뮬레이션
2.4.2. ADAMS 차량 모델을 이용한 연동 시뮬레이션
2.5. 주행 안정성 분석
2.5.1. 롤 안정성 지표
2.5.2. 피치 안정성 지표
2.5.3. 횡 방향 안정성 지표
2.5.4. 수직 가속도 안정성 지표
2.6. 최적 속도 프로파일 계산
2.7. LQ Tracking Control을 이용한 최적 속도 명령 계산
2.7.1. 시간에 대한 속도 명령 계산
2.7.2. LQ 제어를 위한 상태 방정식 구성
2.7.3. Performance index 정의
2.7.4. Riccati equation
2.7.5. LQ 속도 명령 계산 결과
2.8. 야지 환경 통합 오프라인 시뮬레이션을 통한 주행성 분석 검증
3. 결론 및 추후 연구

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