본 연구는 관절 전문병원 입원환자를 대상으로 환자의 특성에 따른 병원 선택 요인의 차이를 분석하고, 병원 선택 요인이 병원 선택 만족도와 재이용 의사에 미치는 영향을 분석하여 관절 전문병원의 의료서비스 향상과 경쟁력 확보를 위한 기초자료를 제시하고자 시행되었다. 본 연구는 부산 지역 소재 관절 전문병원 4곳의 입원환자 398명을 대상으로, 2016년 8월부터 3개월간 구조화된 자기기입식 설문지를 이용하여 수집된 자료를 SPSS 23.0 통계프로그램을 이용해 빈도분석, t-test, ANOVA 분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 의료소비자들은 병원 전문성 요인을 가장 중요하게 여기는 것으로 나타났고, 서비스 품질 요인, 물리적 요인, 접근성 요인 순으로 병원 선택 요인을 고려하는 것으로 나타났다. 전문병원 지정병원 인지자와 전문병원제도 인지자가 서비스 품질 선택 요인을 더 많이 고려하였고, 50대가 물리적 요인, 접근성 요인을, 고졸과 대졸이상에서는 병원 전문성 요인을 더 많이 고려하는 것으로 나타났으며, 주부가 물리적 요인을 더 많이 고려하였다. 또한 민간의료보험 가입자는 4가지 요인 모두에서 미가입자보다 높은 고려를 하는 것으로 나타났다. 둘째, 전문병원 인지, 인구사회학적 특성에 따른 만족도, 재이용 의사, 추천의사의 차이를 분석한 결과, 전문병원 지정병원 인지자와 전문병원제도 인지자가 만족도와 재이용 의사가 높았으며, 전문병원제도 인지자는 추천 의사도 높게 나타났다. 연령에서는 20대, 50대가 만족도 및 재이용 의사가 높았고, 50대에서 추천 의사가 높게 나타났다. 직업에서는 주부와 무직자가 만족도와 재이용 의사가 높았고, 무직자는 추천 의사도 높게 나타났다. 민간의료보험 가입자는 미가입자 보다 만족도와 재이용 의사에서 높게 나타났다. 셋째, 병원 선택 요인이 병원 만족도, 재이용 의사, 추천 의사에 미치는 영향을 살펴본 결과, 병원 만족도에서는 물리적 요인, 병원 전문성 요인, 서비스 품질 요인, 접근성 요인 순으로 4가지 병원 선택 요인이 모두 영향을 미치는 것으로 나타났다. 병원 재이용 의사는 선택요인과는 관련이 없었고, 만족도가 높을수록 재이용 의사가 높았으며, 병원 추천 의사는 재이용 의사가 높을수록 또한, 병원 전문성 선택요인이 높을수록 타인에게 추천 의사가 높게 나타났다. 이상의 연구결과에서 의료소비자들은 관절 전문병원 선택 요인 중 병원 전문성 요인을 가장 많이 고려하였고, 물리적 요인, 병원 전문성 요인, 서비스 품질 요인, 접근성 요인 순으로 4가지 요인 모두 만족도에 영향을 미친다는 걸 알 수 있었다. 또한, 전체 만족도가 높을수록 재이용 의사가 높았으며, 전체 만족도, 재이용 의사, 병원 전문성 선택요인이 높을수록 타인에게 추천의사가 높게 나타났다. 따라서, 관절 전문병원만의 특화된 전문성 즉, 슬관절, 고관절, 견관절 등 관련분야의 최적화된 전문의를 포진하여 체계적이고 심층적인 치료로 관절 전문 의료서비스를 실현해야 한다. 또한, 관절질환에 대한 난이도 높은 최신 의료 기술과 의료기기의 도입, 쾌적한 병원 환경 조성으로 차별화 전략을 세우고, 의료소비자들의 관절 전문병원 인지도 향상과 표준화된 의료서비스의 제공으로 바람직한 브랜드 이미지 구축을 통해서 관절 전문병원 자체의 호감도를 높여야 할 것이다.
The study was conducted to analyze the differences in hospital selection factors based on the inpatients of joint specialized hospital, and to analyze the effects of hospital selection factors on hospital satisfaction and intention to revisit for providing the basic data to improve the health care and competitiveness of medical professionals. This study surveyed 398 patients of 4 hospitals specializing joint in Busan for 3 months from August to October, 2016 using self-recording type questionnaire after conducted analysis of frequency, t-test, ANOVA, multiple regression analysis. In summary, this research results are as follows. First, when medical consumers select a specialized hospital, they think professionalism factors as being the most important. Followed by service quality factors, physical factors, accessibility factors. Service quality factors was considered by recognizers of specialized designated hospital and specialized hospital system. 50-year-olds contemplated physical factors and accessibility factors. High school graduates or higher make a decision by considering professionalism factors, housewives thought physical factors much more. Private health insurance subscribers consider more all four factors than non-subscribers. The second, there were differences in overall satisfaction, intent to revisit and intention to recommend according to knowing the specialized hospital and general characteristics of subjects. Based on analysis of them, overall satisfaction and intent to revisit were high level in the specialized designated hospital recognizer and professional hospital system recognizer. Specialized hospital system recognizer was high at intention to recommend, too. Considering age, 20s and 50s showed high at the overall satisfaction and intent to revisit. Especially, in the 50s, they had a intention to recommend higher. In housewives and the unemployed were high at the overall satisfaction and intent to revisit. The unemployed had a high figure at the intention to recommend. Private health insurance subscribers was higher than non-subscribers at the overall satisfaction and intent to revisit. Third, this study showed how hospital selection factors affect overall satisfaction, intent to revisit and intention to recommend. 4 hospital selection factors affect hospital selection factors all. Physical factors, professionalism factors, service quality factors, accessibility factors in that order. Intent to revisit hospital has nothing to do with hospital selection factors. The higher overall satisfaction, the higher intent to revisit hospital they have. At the intention to recommend hospital, the higher it is the higher intent to revisit hospital as well as professionalism factors they have. These studies show healthcare consumers most consider professionalism factors. All hospital selection factors have an effect on overall satisfaction, they are physical factors, professionalism factors, service quality factors and accessibility factors in that order. Patients have intention to recommend higher were high at the overall satisfaction, intent to revisit and professionalism factors. Therefore, it is necessary to place medical specialists optimized for expertise specialized only for joint specialized hospital, that is, related fields such as knee joint, hip joint, shoulder joint to realize health care services specializing in joints with systematic and in-depth treatment. It is also necessary to establish a differentiation strategy by introducing the highly latest medical technology and medical devices for joint diseases and creating pleasant hospital environment and to increase the preference of the joint specialized hospital itself through a good brand image by improving medical consumers’ awareness of joint specialized hospital and providing standardized medical services.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 12. 연구의 목적 2Ⅱ. 이론적 배경 41. 전문병원 42. 병원선택요인 73. 고객만족과 재이용 의사, 추천 의사 12Ⅲ. 연구방법 161. 연구 대상 및 자료 수집 방법 162. 연구 도구 163. 분석 방법 18Ⅳ. 연구결과 201. 연구대상자의 전문병원 인지 및 인구사회학적 특성 202. 병원 선택 요인 223. 전문병원 인지, 일반적 특성에 따른 병원 선택 만족도 254. 전문병원 인지 및 일반적 특성에 따른 병원 재이용 의사,추천의사 305. 병원 선택 요인이 병원 만족도, 재이용의사, 추천의사에 미치는 영향 33Ⅴ. 고 찰 35Ⅵ. 결 론 39참고문헌 41부 록 44ABSTRACT 49