빠르게 발전하는 현대사회에서 창의융합형 인재를 양성하는 것은 중요한 교육의 목표가 된다. 창의융합형 인재가 되기 위해서는 ‘지식?정보처리 역량’, ‘창의적사고 역량’, ‘심미적 감성 역량’, ‘의사소통 역량’, ‘공동체 역량’ 과 같은 정의적 측면의 능력이 요구된다. 현재 세계 각국에서 창의융합형 인재를 기르기 위한 자국의 실정에 맞는 교육 개편이 이루어지고 있고, 대한민국 역시 이에 발맞추어 ‘행복교육’ 이라는 모토 아래 그동안 강조되었던 인지적 수월성을 강조하는 교육에서 탈피해 학생들의 정의적 능력의 향상을 목표로 하는 교육개혁을 시도하고 있다. 정서지능(Emotional Intelligence)은 이러한 교육개혁의 목표달성을 위한 수단으로 다시금 각광받고 있다. 자신과 타인의 정서를 이해하고 조절하며 활용하는 능력은 의사소통 및 대인 간 문제해결의 방식에 도움을 주기 때문이다. 게다가 많은 연구들에서 정서지능이 교육을 통해 향상될 수 있음이 밝혀지면서 다양한 분야와 접목된 정서지능 교육프로그램들이 시행되고 있다. 본 연구에서는 광고를 정서지능 교육 프로그램의 도구로 제안하여 새로운 정서지능 교육 프로그램을 개발하고, 그 효과를 측정하는 것을 목표로 한다. 광고는 다양한 정서적 요소를 포함하고 있고, 광고를 접하는 동안의 정서적 경험은 정서지능의 하위영역을 구성하는 능력과 매우 밀접한 관련을 갖기 때문이다. 연구의 목적을 달성하기 위해 먼저 광고를 활용한 정서지능교육 프로그램(AD Play for EQ)을 개발하였다. 프로그램은 Salovey와 Mayer(2000)의 수정된 정서지능 4요인 능력모델을 토대로 ADDIE모형에 근거하여 초등학교 3학년 학생의 수준에 맞춰 총 12차시 분량으로 개발되었다. 프로그램의 효과 측정을 위해 충북소재 S초등학교 3학년 학생 152명을 실험집단(50명)과 통제집단(52명)으로 나누어 정서지능과 사회정서학습 능력에 대한 사전 검사를 실시한 후 실험집단 학생들에게만 12차시의 프로그램을 실시하였다. 프로그램이 끝난 직후 사후검사를 통해 프로그램의 효과성을 확인하였고, 프로그램 종료 12주 후에 추후검사를 실시하여 프로그램 효과의 지속성 또한 입증하였다. 정서지능의 측정도구로는 Mayer와 Salovey 그리고 Caruso(2002)가 개발한 MSCEIT 2.0을, 사회정서학습 능력척도로는 Coryn와 그의 동료들이 표준화한 사회정서학습 척도를 국내의 사정에 맞게 번역하여 사용하였다. 연구결과 사전검사에서 동일한 집단임을 확인한 두 집단 중 프로그램을 실시한 실험집단 학생들은 공변량 분석을 통해 분석한 사후검사 및 반복측정변량분석을 통해 분석한 추후검사에서 정서지능의 총점의 유의미한 향상이 나타났다. 특히 정서지능의 하위영역인 ‘사고촉진’ 능력과 ‘정서조절’ 영역에서 뚜렷한 향상이 나타났다. 또한 사회정서학습 능력 역시 사회정서학습의 총점 및 하위요인인 ‘또래관계’와 ‘자기조절’의 능력에서 통제집단과 비교하여 통계적으로 유의미한 향상이 나타났음을 알 수 있었다. 이는 광고를 활용한 정서지능 교육 프로그램이 학생들의 정서지능을 향상시킨다는 결론을 이끌어 낸다. 또 하나 주목할 만한 결과는 프로그램의 효과가 프로그램 종료 12주 후에도 유지되고 있다는 것이다. 프로그램 효과의 지속성을 검증하기 위해 사전-사후검사, 사전-추후검사, 사후-추후검사 점수의 대응표본 t-test를 실시한 결과 사전-사후검사, 사전-추후검사에서 정서지능 총점 및 하위영역의 유의미한 차이가 나타났고, 사후-추후검사에서는 차이가 발견되지 않았다. 이는 프로그램 효과의 지속성을 검증해주는 결과이다. 사회정서학습 능력역시 같은 양상의 결과를 나타낸다. 이는 정서지능 및 사회정서학습 능력 향상분이 추후검사 시점까지도 유지되고 있음을 보여준다. 위와 같은 결과를 통해 광고를 활용한 정서지능 교육 프로그램이 시대적 요구를 반영한 교육효과를 제시한다는 결론을 얻을 수 있다. 이는 궁극적으로 학생들의 정의적?태도적 측면의 변화를 가져올 수 있을 것이라 기대된다. 또한 정서지능 교육 도구로서 광고활용의 적합성이 검증된 만큼 광고활용교육의 확장가능성을 논할 수 있다. 이는 광고와 교육학의 지식융합교육 측면에서도 좋은 성과이다. 본 연구에서 얻어진 결과를 토대로 향후 광고를 활용한 정서지능교육프로그램이 학교현장에서 방과 후 수업이나 창의적 체험활동을 통해 실행된다면 학생들의 정의적 능력의 향상에 많은 도움이 될 수 있을 것이다. 또한 본 연구의 결과로 광고활용교육의 효과성이 입증 된 만큼 향후 광고활용교육 연구 협의체가 구성되고, 실무자를 양성할 수 있는 교육기관의 설립 및 관련기구의 제도적 재정적 지원 및 감독이 이루어진다면 광고활용교육이 하나의 제도로 자리 잡아 긍정적인 사회적 기능을 할 수 있을 것이라 기대한다.
It is an important goal of education to nurture creative convergent talents in a quickly changing modern society. ‘The ability to process knowledge?data,’ ‘The ability for creative thinking,’ ‘The ability for aesthetic sensibility,’ ‘The ability to communicate’ and ‘The ability to be in a community’ are required to become creative convergent talents. Currently, many countries around the world are reforming their education system apt to their status to cultivate the core abilities for creative convergent talents. The Republic of Korea is also trying to reform its education system under the motto of ‘happy education’ to break away from the old education that stresses the academic achievements and to aim for the improvement of students’ emotional capabilities. Emotional Intelligence is gaining attention again as a means to achieve the goal of the educational reform. Emotional intelligence is the ability to understand, control and utilizes one’s own feelings as well as others’ and it has a substantial influence on the communication and the method of solving problems with others. Also, many studies have proven that emotional intelligence can be improved through education, so emotional intelligence education programs grafted with various fields are being implemented. This study aims to develop a new emotional intelligence education program and measure its effects by proposing advertising as a tool for the emotional intelligence education program. An advertising included various emotional elements, so the emotional experience during the time in contact with an advertising is closely related to the ability that forms the subarea of emotional intelligence First of all, an emotional intelligence education program using an advertising called ‘AD Play for EQ’ was developed to achieve the goal of the study. The modified emotional intelligence 4-factor ability model of Mayer and Salovey(2000) was used as the foundation of the program which was developed based on the ADDIE model. It had a total of 12 chapters appropriate for the third graders in elementary school. To measure the effect of the program, 152 third graders at S Elementary School in Chungcheongbuk-do were divided into an experimental group of 50 students and a control group of 52 students. A preliminary test of emotional intelligence and the ability for social emotional Learning was run. Then, only the students in the experimental group experienced the 12-chapter program. The effectiveness of the program was checked right after the program through the posttest. An additional test run 12 weeks after the program was over proved the continuity of the effectiveness of the program as well. MSCEIT 2.0 developed by Mayer, Salovey, and Caruso(2002) was used as a tool to measure emotional intelligence. As for the ability for Social Emotional Learning, the Social Emotional Learning scale, standardized by Coryn and his colleagues(2009) was translated into Korean to fit the domestic situation for usage. Among two groups confirmed to be the same group in the preliminary test, the research result indicates that the experimental group that experienced the program shows a significant improvement in the total score of emotional intelligence from the posttest analyzed through the Analysis of Covariance as well as the posttest analyzed through ANOVA with repeated measures. In particular, subareas of Emotional Intelligence such as the ability to ‘Emotional Facilitating of Through’ and the area for ‘Emotion Management’ appeared to have significant improvement. Also, the Social-Emotional Learning ability resulted in a statistically significant improvement in the total score of the Social-Emotional Learning Ability and subareas such as ''Peer relationship’ and ‘Self-control,’ compared to the control group. This draws the conclusion that the emotional intelligence education program using advertising improves emotional intelligence of students. Another result that requires attention is that the effectiveness of the program is retained 12 weeks after the program is over. As a result of the matched pair t-test of preliminary test-posttest, preliminary test-follow-up test, and posttest-follow-up test run to verify the continuity of the effectiveness of the program, a significant difference was found in the total score of emotional intelligence and subareas of preliminary test-posttest and preliminary test-follow-up test. However, there was no difference found in the posttest-follow-up test. This result proves the continuity of the program. The ability for social emotional Learning shows the same aspect of the result. This indicates that improvements in emotional intelligence and ability for social emotional Learning are retained until the follow-up test. The above results demonstrate the conclusion that the emotional intelligence education program using advertising can propose educational effects that reflect the demands of the period. Ultimately, it can be expected to bring about changes in affective?attitude aspects of students. Furthermore, the extensibility of advertising in educations can be discussed because the suitability of using advertising as a tool for emotional intelligence education has been verified. This is an excellent achievement in the aspect of the knowledge convergent education of advertising and pedagogy. If an emotional intelligence education program using advertising are used in extracurricular classes or creative experience activities based on the results earned from this study, it can certainly be helpful in improving affective abilities of students. Also, the effectiveness of Advertising In Educations has been proved through the result of this study. Thus, if a research organization focusing on Advertising In Educations are founded, an educational organization that could train professionals is established and institutional?financial support as well as supervision, are provided from related institutions, it is expected that the Advertising In Educations can operate positive social functions as a set system.
목차
제1장. 서론 = 1제1절. 연구의 필요성 및 목적 = 1제2장. 문헌연구 = 10제1절. 광고활용교육 = 101. 광고활용교육의 이해 = 102. 광고활용교육 연구동향 = 133. 광고활용교육의 영역과 내용 = 204. 광고활용교육 사례 = 251) 교과지원교육 측면의 광고활용교육 사례 = 262) 특별활동교육 측면의 광고활용교육 사례 = 293) 광고활용교육 관련 실천활동 = 324) 해외의 광고활용교육 사례 = 355. 광고활용교육 발전 방안 = 41제2절. 정서지능 = 461. 정서지능의 정의 = 462. 정서지능의 구조 = 501) 제1영역 : 정서의 인식과 표현 = 522) 제2영역 : 정서의 사고촉진 = 533) 제3영역 : 정서이해 = 544) 제4영역 : 정서조절 = 553. 정서지능의 최근 연구동향 = 571) 발달 관련 연구 = 602) 다양한 변인들과의 관련성 연구 = 613) 환경과의 관련성 연구 = 634) 신경?생리학적 연구 = 665) 다른 분야와의 융합 연구 = 686) 정서지능 교육 프로그램 개발 및 효과측정 연구 = 717) 정서지능 검사 척도 개발 및 타당화 연구 = 72제3절. 정서지능과 교육 = 731. 정서지능 발달과 교육가능성 = 732. 정서지능 교육 프로그램 = 763. 정서지능교육과 사회정서학습 = 824. 정서지능교육과 광고 = 85제4절. 연구가설 = 90제3장. 연구방법 = 92제1절. 광고활용 정서지능 교육 프로그램의 개발 = 921. ADDIE모형에 기초한 프로그램 개발과정 = 921) 분석(Analysis) 단계 = 932) 설계(Design) 단계 = 933) 개발(Development) 단계 = 944) 실행(Implementation) 단계 = 945) 평가(Evaluation) 단계 = 942. 프로그램 개발의 세부 절차 = 961) 연구대상 = 962) 연구기간 = 963) 프로그램 내용 개발 참여 및 실행인력 = 974) 프로그램 내용 개발 절차 = 973. 프로그램의 구성 및 내용 = 1001) 프로그램의 정서지능체계 = 1002) 프로그램의 협동학습모델 = 102제2절. 광고활용 정서지능 교육 프로그램의 효과측정 = 1071. 실험대상 = 1072. 실험설계 및 절차 = 1083. 측정도구 = 1091) 정서지능 척도 = 1092) 사회정서학습 능력 척도 = 1114. 자료분석 = 1121) 집단 동질성 검사 = 1122) 프로그램 효과 검사 = 1123) 프로그램 효과 지속여부 검사 = 113제4장. 연구결과 = 114제1절. 정서지능에 대한 효과분석 = 1141. 정서지능의 집단 동질성 검증 = 1142. 정서지능에 대한 프로그램 효과 검증 = 1153. 정서지능에 대한 프로그램 효과 지속여부 검증 = 119제2절. 사회정서학습 능력에 대한 효과분석 = 1221. 사회정서학습 능력의 집단 동질성 검증 = 1222. 사회정서학습 능력에 대한 프로그램 효과 검증 = 1233. 사회정서학습 능력에 대한 프로그램 효과 지속여부 검증 = 127제5장. 결론 및 논의 = 129제1절. 요약 및 논의 = 129제2절. 연구의 의의와 실무적 시사점 = 132제3절. 실행 및 후속연구를 위한 제언 = 134