이 연구의 목적은 청소년 인성교육을 위한 원불교 감사마음공부 프로그램을 개발하고 그 효과를 규명하는 것이다. 프로그램을 개발하기 위한 참여자 요구 파악은 사전조사와 프로그램 선행연구 및 문헌연구 등을 검토하였다. 절차에 따라 개발된 예비 프로그램은 전문가의 내용타당도 및 자문을 얻어 최종 확정된 프로그램으로 개발되었다. 개발된 프로그램은 마음의 원리를 바탕으로 하여 원불교 교리 중 일상수행의 요법 5조 및 사은사상의 구체적 실천방인 ‘감사’를 핵심 내용으로 하였다. 감사마음공부의 구성 내용은 ‘지은보은’ 강령에 근거하여 감사 발견, 감사 표현, 감사로 돌리기, 감사로 극복하기이다. 개발 확정된 프로그램을 실시하고 그 효과를 규명하기 위한 연구는 집단별 각 변인의 사전-사후 실험연구와 질적연구가 병행되었다. 본 실험에 참여한 대상자들은 전라북도 ○○시 소재 ○○남자중학교 재학생이며 이 연구 대상의 표본추출은 사전 안내를 통한 모집과 권유받은 2, 3학년 총 30명으로, 실험집단 15명, 통제집단 15명으로 각각 구성되었다. 효과검증은 네 가지 척도인 감사성향, 영성, 대인관계, 분노조절에 대해 사전-사후로 측정한 후 수집된 자료를 SPSS Ver.23을 이용하여 t-검증과 비모수 대응표본 wilcoxon검증을 함께 실시하였다. 질적 연구방법은 현상학적 연구 방법 중 하나인 Giorgi의 분석 방법을 활용하였다. 연구 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 청소년 인성교육을 위한 감사마음공부 프로그램은 청소년들에게 감사하는 마음을 갖도록 하기 위해 단계별·영역별로 구성하여 개발되었다. 프로그램의 개발 목표는 학생들에게 감사하는 마음을 갖기, 하나임을 자각하기, 소중함 발견하기 등을 통한 마음과 행동의 변화이다. 프로그램의 개발과정은 다섯 단계로 목표설정, 예비 프로그램 구성, 전문가 자문 및 검증, 프로그램 수정·보완, 최종 프로그램 확정 및 적용 등이다. 프로그램의 구성요소는 교육의 삼요소인 인지·정서·행동 영역과 관련되어 있으며, 프로그램 내용은 크게 네 단계로 감사나무 심기, 감사나무 거름주기, 감사 열매 맺기, 감사 열매 나누기 등이며 총 12회기로 구성되어 있다. 둘째, 이 프로그램의 효과검증을 위한 실험연구 결과는 감사성향, 영성, 대인관계를 향상시키는데 효과가 있었다. 반면 분노조절을 향상시키는데 영향력이 낮은 것으로 나타났다. 그러나 질적연구 결과는 감사성향, 영성, 대인관계, 분노조절 모두를 향상시키는데 효과가 있었다. 프로그램에 대한 만족도 결과에서는 전체 만족도 평균 4.28로 매우 만족한 것으로 나타났다. 이상과 같은 연구결과는 청소년 인성교육을 위한 원불교 감사마음공부 프로그램이 학생들의 인성교육에 대안이 될 수 있으며, 인지·정서·행동 세 측면에서의 효과는 인성을 고르게 발달시키는데 영향을 미치는 것으로 확인되었다.
The objective of this study is to develop the gratitude mind practice program in Won-Buddhism for character education of youths, and also to verify its effects. The participants'' demand for the development of the program was understood by reviewing the preliminary survey, preceding researches, and literature research. The preliminary program developed through the procedure was developed into the final program after receiving experts'' advices on the contents validity. Based on the principle of mind, the developed program included core contents like the concrete practice measures of ''gratitude'' in the requital of Grace & the Essential Dharmas of Daily Practice, the fifth article of Won-Buddhism doctrines. Based on the Great Principles of ''Awareness of Grace and Requital of Grace'', the contents of the gratitude mind practice are composed of discovery of gratitude, expression of gratitude, ascribing to gratitude, and overcoming with gratitude. In order to verify the effects of the finally-developed program, the pre/post experimental research on each variable of each group and the qualitative research were conducted. The participants of this experiment were the students of ○○ boys'' middle school in ○○ city of Jeollabuk-do. Total 30 students(Grade2&3) recommended and recruited through preliminary guidance were divided into an experimental group(15) and a control group(15). After the pre/post measurements of four scales such as grateful disposition, spirituality, interpersonal relation, and anger adjustment, using the SPSS Ver.23 for the collected data, the t-test and Nonparametic Statistical Test, Wilcoxon singed rank test were performed. For the qualitative research method, the Giorgi''s analysis method which is one of the phenomenological research methods was used. The results of this study could be suggested like following. First, the gratitude mind practice program for character education of youths was composed of each phase and area to let them have grateful mind. The development of this program aims for changes in students'' mind and behavior through having grateful mind, realizing the unified one, and discovering preciousness. The development process of this program includes five phases such as setting up goals, composing the preliminary program, receiving advic, verification from experts, modifying/complementing the program, and determining/applying the final program. The elements of the program are related to three elements of education like cognition, emotion, and behavior while the program is composed of total 12 sessions including contents of four phases such as planting a gratitude tree, applying manure to the gratitude tree, having fruits of gratitude, and sharing fruits of gratitude. Second, in the results of the experiment to verify the effects of this program, it had effects on the improvement of grateful disposition, spirituality, and interpersonal relation while it had less influence on the improvement of anger adjustment. However, in the results of the qualitative research, it had effects on the improvement of all the grateful disposition, spirituality, interpersonal relation, and anger adjustment. In the results of satisfaction with the program, they were highly satisfied as the overall satisfaction mean was 4.28. Such results like above show that the gratitude mind practice program in Won-Buddhism for character education of youths could become an alternative to character education for students, and for the effects on three aspects like cognition, emotion, and behavior, it had effects on evenly developing character.
목차
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 63. 연구의 제한점 74. 용어의 정의 8Ⅱ. 이론적 배경 121. 청소년 인성교육 122. 원불교 마음공부 173. ‘감사’ 마음공부 254. 선행연구 고찰 40Ⅲ. 프로그램 개발 521. 프로그램 개발 모형 검토 522. 프로그램 개발 과정 563. 연구결과 69Ⅳ. 프로그램의 효과 검증 721. 프로그램 효과 검증을 위한 연구방법 722. 연구결과 87Ⅴ. 논의 971. 프로그램 개발에 대한 논의 972. 프로그램 효과에 대한 논의 99Ⅵ. 요약 및 결론 1041. 요약 1042. 결론 107