본 연구는 사료와 문헌의 실증적 검토를 통하여 고려 우리말노래와 관련된 내용이나 정황 등에 대한 단서를 찾고, 우리말노래가 형성될 수 있었던 기반과 그 정황들을 바탕으로 노래의 창작시기와 작자 등에 대한 정보를 얻고자 하였다. 이를 위하여 시기를 셋으로 나누고, 고려건국부터 인종대까지를 형성기(918〜1146), 의종 즉위부터 고종대까지를 발전기(1146〜1259), 원종․충렬왕대부터 공민왕․공양왕대까지를 완숙기(1274〜1392)로 각각 명명하고, 구분된 각 시기를 중심으로 전래시가나 외래서적의 유입과 출간, 인적왕래 등으로 인한 문학 장르의 변화 등에 영향을 미쳤을 것으로 생각되는 부분에 중점을 두었다. 형성기는 예종대에 유입된 송나라의 대성악(大晟樂)과 송악(송나라의 속악과 사), 인적왕래, 서적류 등으로 인한 특정적 요소가 전래시가와 융합되면서 변화가 있었을 것으로 보았다. 특히 치어구호(致語口號)의 송도적 성격이 고려시가에 영향을 미쳤을 것으로 보고 이와 관련하여 고찰하였다. 발전기는 향음(鄕音, 우리말노래)이 악장으로 추가되었다는 명종대의 기록을 근거로 우리말노래에 대한 구체적 정황을 탐색하였다. 완숙기 초기는 충렬왕이 원나라의 공주와 혼인하면서 공주를 따라 고려에 들어온 사속인들이 그들의 문화를 고려에서도 유지하였던 시기이기에 이들로 인한 변화에 중점을 두었다. 특히 완숙기 후반인 공민왕대는 원이 명나라로 교체되면서 친원세력을 척결함과 동시에 고려의 정체성을 회복하려던 시기였고, 아악(雅樂)보다 향악(鄕樂)이 우선되었던 시기이기에 그 수요로 인한 고려시가의 변화가 있었을 것이라는 데에 중점을 두었다. 형성기부터 완숙기까지 사료와 문헌들의 검토를 병행하여 포착할 수 있었던 정황과 단서, 각 시기마다 감지되는 변화의 양상들을 바탕으로 대부분 미상(未詳)인 고려 우리말노래의 작자와 창작시기에 대한 추정과 유추를 시도하였다. 그 결과 12세기 중엽부터 시작되어 13세기와 14세기에 주로 창작되고, 가장 융성한 기간이 1300년(충렬왕대) 전후로 여겨지던 고려 우리말노래의 형성에 대하여, 명종대에 향음이 추가된 일 등의 여러 정황을 미루어, 이보다 앞선 12세기 초(예종대)부터 말엽사이에 이미 우리말노래가 창작되고 향유되었던 것으로 나타났다. 주로 왕이나 음악에 조예가 깊은 문인과 지식인, 궁녀, 지식인의 부인, 전문음악집단 등에 의해서 지어졌고, 왕실과 연회에 참여할 수 있었던 관료나 문인, 전문음악인 내지는 권문세족들을 중심으로 향유되었던 것으로 보았다. 그리고 우리말노래에 나타나는 형식적 특성 가운데 연(聯)과 장(章), 단연시(單聯詩)와 연시(聯詩) 및 8연, 여음(餘音) 및 관용어구(慣用語句) 등에 대해 살펴보았는데, 이들 가운데 여음과 관용어구, 특히 구음(口音)과 관련해서는 전래시가와 동아시아 문화권에 미친 불교의 영향으로 일부 고려시가에 수용되었고, 그 일부가 다시 우리말노래에 영향을 주었던 것으로 보았다. 노래의 가창방식에 있어서도 명종대 중엽을 기점으로 변화가 있었던 것으로 나타났다. 명종대 중엽이전에는 구가 반복되는 경우로, 절구형식에서 4구 이 외에 앞뒤로 3자, 4자, 5자 등의 시어가 첨가되면서 반복되고, 그 이후에는 기구(起句, 1행)를 제외한 승(承)․전(轉)․결구(結句)가 각각 반복되지만, 노랫말 본사에는 반복이 일어나지 않는 경우로 나타났다. 명종대 중엽 무렵은 구와 행의 반복이 함께 일어나는 가창방식이 나타났는데, 이는 과도기적 현상에서 비롯된 것으로 보았다. 여음 및 관용어구 이외에도 노랫말의 악률(樂律)을 맞추거나 그 어떤 규칙에 의해 일정하게 놓인 것으로 보이는 허자(虛字) ‘위’에 대해 주목하였는데, 이는 노랫말 행의 구두자리에 일정하게 놓여 사의(詞意)가 전절(轉折)되는 곳에서 상하구를 결합․연계시키는 역할을 하도록 첨가시킨 악률상의 조치였던 것으로 파악할 수 있었다. 특히 이글에서는 작자 및 창작연대 미상의 우리말노래 <서경별곡>․<만전춘>․<청산별곡>․<한림별곡>․<이상곡>․<쌍화점> 등의 형성과정에 대하여 시기별 정황과 단서를 근거로 구체적인 논의가 시도되었고, 노래의 형식적 특성인 구성형식(연의 구성방식, 단연시와 연시)과 반복구성을 통하여 그 창작․향유시기에 대한 추정이 시도되었다. 주제어 : 고려시가(高麗詩歌), 서경별곡(西京別曲), 만전춘(滿殿春), 한림별곡(翰林別曲), 이상곡(履霜曲), 쌍화점(雙花店), 향음(鄕音), 여음(餘音), 팔경시(八景詩).
This study intends to find out clues about contents and circumstances related to Goryeo Korean songs through empirical examination of historical materials and literature and to obtain information on the creation time and the authors of the songs based on the foundation and circumstances on which Goryeo Korean songs could be formed. For this purpose, I divide the time into three periods, and name the formation period from the establishment of Goryeo to the end of Injong generation (918〜1146), the development period from the enthronement of Uijong to the end of Gojong generation (1146〜1259), and the maturity period from around the King Chungnyeol generation to the end of King Gongmin, King Gongyang (1274〜1392) respectively, and focus on the parts that were considered to have influenced on the changes in literary genres, etc. due to traditional Siga, and the influx, publication of foreign books, and human traffic. centering around each segmented period. In the formation period, there may have been changes while specific elements such as court music (대성악, 大晟樂) of Song Dynasty and Song Music (folk music and lyrics of Song Dynasty), which were flowed in during the Yejong generation, human traffic and books, etc. were fused with traditional Siga. In particular, considering that hymnlike character of odes (치어구호, 致語口號) may have influenced on Goryeo-Siga, I studied in relation to this. In the development period, I searched for specific circumstances of Goryeo Korean songs (향음, 鄕音), based on the record of Myeongjong generation that Goryeo Korean songs were added to as lyrics. As the early maturity period was the time when King Chungnyeol married the princess of Yuan Dynasty and private people who came into Goryeo following the princess kept their culture even in Goryeo, I emphasized the change caused by these people. In particular, as the late maturity period, the King Gongmin generation was the time when Yuan was replaced with Ming Dynasty and pro-Yuan power was eradicated and the identity of Goryeo was about to be restored at the same time, and the time when folk music was given priority over court music, I focused on the fact that there must have been a change of Goryeo-Siga due to such a demand. Based on the circumstances and clues grasped by combining the study of historical materials and literature from the formation period to the maturity period and the aspects of change detected at each period, I tried to presume and analogize the authors and the creation time of the Goryeo Korean songs which were mostly unknown. As a result, about the formation of Goryeo Korean songs which was considered that they were mostly created in the 13th and 14th centuries, starting from the middle of the 12th century, and the most prosperous period was thought to be around 1300 (the King Chungnyeol generation), it was discovered that Goryeo Korean songs were already created and enjoyed during the time between the early (Yejong genreation) and late 12th century, which was ealier than this. It seems that they were mainly created by the literary persons and intellectuals, court ladies, wives of the intellectuals, professional music groups, etc. who had deep knowledge of the king and music, and enjoyed mainly by bureaucrats or literary persons, professional musicians, or influential families who were able to participate in the royal family and banquets. And, I examined stanzas and chapters, one-stanza poetry, stanza poetry and eight stanzas, refrains and idioms, etc, in the formal characteristics appeared in Goryeo Korean songs, and it seems that among them, refrains and idioms, especially, in relation to the an oral sound, were accepted in Goryeo-Siga under the influence of Buddhism that affected to the traditional Siga and East Asian cultural area, and some of them affected Goryeo Korean songs again. It was revealed that there was a change in the singing style starting from the middle of Myeongjong generation. Before the middle of Myeongjong generation, it was the case that phrases were repeated, and in the quatrain form, it was repeated with the addition of poetic words such as three, four, or five letters, etc. before and after in addition to the four phrases, and after that, development, turn, and conclusion phrases were repeated except for introduction phrase (first line), but it was revealed that it was the case main lyrics were not repeated. In around the middle Myeongjong generation, the singing style appeared in which the phrases and lines were repeated together, but it seems that this began with a transient phenomenon. Besides the refrains and idioms, I focused on the imaginary letter “wi” that matches the rhythm of lyrics or seems to be constantly placed by the certain rule, and I was able to grasp that it was a measure on rhythm added so that it may play a role to combine and connect the upper and lower phrases where lyrics meaning was suddenly stopped by placing in the punctuation position of the lyrics lines. Especially, in this writing, concrete discussion was tried on the basis of circumstances and clues of each period concerning the formation process of Goryeo Korean songs whose authors and creation age were unknown such as “Seogyeong-byeolgok”, “Manjeonchun”, “Cheongsan-byeolgok”, “Hallim-byeolgok”, “Leesanggok”, “Ssanghwajeom”, etc., and it was attempted to estimate the time of creation and enjoyment through the structural form which is formal charachater of songs (structural method of stanzas, one-stanza poetry and stanza poetry) and repetitive structure. Key words: Goryeo-Siga (高麗詩歌), Seogyeong-byeolgok (西京別曲), Cheongsan-byeolgok (靑山別曲), Manjeonchun (滿殿春), Hallim-byeolgok (翰林別曲), Leesanggok (履霜曲), Ssanghwajeom (雙花店), Goryeo Korean songs (鄕音), refrains and idioms (餘音), Eight Scenery Poetry (八景詩).