본 연구의 목적은 중학교 여학생들의 학교스포츠클럽대회 참여경험 정도가 자아존중감, 학교소속감, 학교생활만족도에 미치는 영향을 분석하고 변인들 간에 관계를 파악하는 것이다. 이를 통해 여학생들의 행복한 학교생활과 건강, 체력을 향상시키고 학교스포츠클럽 활동 및 대회참가를 통해 체육 활동 성취감을 높이고, 학교에 대한 소속감과 자긍심을 심어주어 학교생활과 관련하여 긍정적 변화를 주고 학교스포츠클럽 참여 활성화를 위한 기초 자료를 제공하는데 그 의의와 필요성이 있다. 본 연구는 중학교 여학생의 학교스포츠클럽대회 참여경험 정도가 자아존중감, 학교소속감, 학교생활만족도에 미치는 영향을 분석하기 위해 서울시 소재 중학교 10개교에 재학 중인 1,2,3학년 여학생 550명을 임의 표집방법으로 추출하여 연구대상으로 선정하였다. 설문지 550부를 배포하여 모두 회수하였고, 그 중 응답이 불성실하다고 판단된 40부의 설문지를 제외한 510부의 설문지가 실제 분석에 사용되었다. 자료 처리는 SPSS V. 21.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 분석하였고 연구대상자의 일반적 특성 및 학교스포츠클럽대회 참여경험 정도를 알아보기 위하여 빈도분석을 실시하였다. 또한, 측정도구의 타당성 검증을 위하여 탐색적 요인분석을 실시하였으며, 신뢰도 검증을 위하여 Cronbach''s α계수를 산출하였다. 또한, 학교스포츠클럽대회 참여경험 정도에 따라 자아존중감, 학교소속감, 학교생활만족도 차이여부를 알아보기 위하여 독립표본 t-test 및 일원변량분석(One way ANOVA)을 실시하였으며, 사후검증 방법으로는 Scheffe test를 실시하였다. 학교스포츠클럽대회 참여자의 자아존중감, 학교소속감 및 학교생활만족도의 상관관계를 알아보기 위하여 상관관계 분석을 실시하였고, 각 변인들 간의 관계 및 영향을 알아보기 위하여 다중회귀분석과 구조방정식 분석을 실시하였다. 분석결과로는 먼저, 중학교 여학생들의 학교스포츠클럽대회 참여경험 정도에 따라 자아존중감, 학교소속감, 학교생활만족도 차이를 보면 참여유무, 참여횟수, 참여기간, 입상유무에서 참여자가 비참여자보다 모두 높게 나타났다. 참여자의 자아존중감이 학교소속감, 학교생활만족도에 미치는 영향을 확인한 결과, 모두 통계적으로 긍정적 자아존중감에서는 정(+)의 영향을 미쳤고 부정적 자아존중감에서는 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 참여자의 학교소속감이 학교생활만족도에 미치는 영향에서 학교소속감의 하위요인별 학교편안감에서는 학교생활만족도 모든 하위요인별에서 유의미한 정(+)의 영향을 미쳤고 학교애착감에서는 교우관계, 학교행사만 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 참여자의 자아존중감과 학교소속감이 학교생활만족도에 미치는 영향에서도 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결과적으로 본 연구를 통해 학교스포츠클럽대회 참여경험 정도가 자아존중감, 학교소속감, 학교생활만족도에 영향을 미치고 변인들 간에 관계가 입증되었다.
The purpose of this study was to examine the effect of middle school girl student''s experience of participation in school sports club tournaments on self-esteem, sense of school belonging and school life satisfaction and then look into the relationship between variables. The significance and meaning of this study are in that it was conducted to improve girl student''s school life, health and physical strength, increase their sense of physical education achievement through school sports club activities and participation in tournaments, give the sense of school belonging and self-esteem to girl students, change their school life positively, and provide basic data on the activation of participation in school sports clubs. Study subjects were 550 first-, second- and third-year girl students at 10 middle schools in Seoul and they were sampled with a random sampling method. A questionnaire survey of 550 girl students was conducted and the data of 510 respondents were used in study analysis, except the data of 40 insincere respondents. Data were statistically processed using the SPSS V. 21.0 program and following analytic techniques were used: (1) in order to understand study subject''s demographic features and participating experience in school sports club tournaments, frequency analysis was carried out; (2) in order to examine the validity of study tools, exploratory factor analysis was conducted; (3) in order to verify reliability, Cronbach''s α was calculated; (4) in order to examine the effect of participation in school sports club tournaments on self-esteem, sense of school belonging and school life satisfaction, independent sample t-test and one way ANOVA were carried out and Scheffe test was also conducted as a post hoc test; (5) in order to look into the correlations among school sports club tournament participant''s self-esteem, sense of school belonging and school life satisfaction, correlation analysis was carried out; and (6) in order to analyze the relationship and mutual influence between variables, multiple regression analysis and structural equation analysis were conducted. Study findings are as follows: First, regarding the effect of middle school girl student''s participation in school sports club tournaments on self-esteem, sense of school belonging and school life satisfaction, the effect of participants was greater than that of non-participants, and the effect was directly proportional to whether or not participated, the frequency of participation, the period of participation and prize award. Second, regarding the effect of participant''s self-esteem on the sense of school belonging and school life satisfaction, all of them had positive (+) effects on positive self-esteem, whereas they had negative (-) effects on negative self-esteem. Third, regarding the effect of participant''s sense of school belonging on school life satisfaction, school comfortableness, a sub-variable of the sense of school belonging, had significant positive (+) effects on all the sub-variables of school life satisfaction, whereas school attachment, a sub-variable of the sense of school belonging, had significant positive (+) effects only on peer relationship and school events. Finally, regarding the effect of participant''s self-esteem and sense of school belonging on school life satisfaction, participant''s self-esteem and sense of school belonging had positive (+) effects on school life satisfaction. In conclusion, study findings verified the fact that participation in school sports club tournaments has positive effects on self-esteem, sense of school belonging and school life satisfaction, and all the variables are correlated.
목차
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 12. 연구의 목적 63. 연구 가설 및 연구 모형 64. 연구의 제한점 8Ⅱ. 이론적 배경 91. 학교스포츠클럽 92. 학교스포츠클럽대회 133. 자아존중감 174. 학교소속감 205. 학교생활만족 22Ⅲ. 연구방법 261. 연구대상 262. 조사도구 283. 타당도 및 신뢰도 314. 자료처리 37Ⅳ. 연구결과 381. 학교스포츠클럽대회 참여경험 정도(참여유무, 참여횟수, 참여기간, 대회입상유무)에 따른 자아존중감 차이 382. 학교스포츠클럽대회 참여경험 정도에 따른 학교소속감 차이 433. 학교스포츠클럽대회 참여경험 정도에 따른 학교생활만족도 차이 474. 학교스포츠클럽대회 참여자의 자아존중감과 학교소속감, 학교생활만족도간 상관관계 555. 학교스포츠클럽대회 참여자의 자아존중감이 학교소속감에 미치는 영향 576. 학교스포츠클럽대회 참여자의 자아존중감이 학교생활만족도에 미치는 영향 597. 학교스포츠클럽대회 참여자의 학교소속감이 학교생활만족도에 미치는 영향 648. 학교스포츠클럽대회 참여자의 자아존중감과 학교소속감이 학교생활만족도에 미치는 영향 699. 학교스포츠클럽대회 참여에 따른 자아존중감, 학교소속감, 학교생활만족도 관계 모형 75Ⅴ. 논의 771. 중학교 여학생들의 학교스포츠클럽대회 참여경험 정도(참여 유무, 참여횟수, 참여기간, 대회입상유무)에 따라 자아존중감, 학교소속감, 학교생활만족도 차이 772. 학교스포츠클럽대회 참여자의 자아존중감이 학교소속감, 학교생활만족도에 미치는 영향 833. 학교스포츠클럽대회 참여자의 학교소속감이 학교생활만족도에 미치는 영향 854. 학교스포츠클럽대회 참여자의 자아존중감과 학교소속감이 학교생활만족도에 미치는 영향 865. 학교스포츠클럽대회 참여에 따른 자아존중감과 학교소속감, 학교생활만족도간의 관계 88Ⅵ. 결론 및 제언 901. 결론 902. 제언 93참고문헌 94<부 록> 104국문초록 110Abstract 112