본 연구는 노래를 할용한 극놀이 프로그램을 개발하고, 개발한 프로그램의 유아교육현장 적용 타당성을 검증하는 데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 수행하기 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다.
[연구문제 1] 노래를 활용한 유아 극놀이프로그램의 구성은 어떠한가? 1-1. 노래를 활용한 유아 극놀이프로그램의 목적, 목표는 어떻게 설정할 것인가? 1-2. 노래를 활용한 유아 극놀이프로그램의 교육내용은 어떻게 설정할 것인가? 1-3. 노래를 활용한 유아 극놀이프로그램의 교수학습 방법은 어떻게 설정할 것인가? 1-4. 노래를 활용한 유아 극놀이프로그램의 평가는 어떻게 이루어질 것인가?
[연구문제 2] 노래를 활용한 유아 극놀이프로그램의 적용 효과는 어떠한가? 2-1. 노래를 활용한 유아 극놀이프로그램이 유아의 공감능력에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2. 노래를 활용한 유아 극놀이프로그램이 유아의 언어능력에 미치는 효과는 어떠한가? 2-3. 노래를 활용한 유아 극놀이프로그램이 유아의 작업기억능력에 미치는 효과는 어떠한가? 2-4. 노래를 활용한 유아 극놀이프로그램이 유아의 음악능력에 미치는 효과는 어떠한가?
각각의 연구문제는 다음과 같은 과정으로 수행되었다.
연구문제 1에서는 프로그램 개발을 위해 먼저 관련 문헌 및 선행 프로그램을 고찰하고 비교ㆍ분석하여 프로그램의 시안을 개발하였다. 개발된 프로그램을 전문가 대상 타당도 검증을 통해 교육현장 적용 및 실천 가능성을 검증하였으며, 프로그램을 유아교육 현장에 시범 적용하여 적용단계에서 나타나는 문제점들을 분석하고 수정하여 최종 프로그램을 개발하였다. 이러한 절차를 통하여 완성된 프로그램의 목적은 융ㆍ복합적 소통역량 함양하는 것에 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하 하위목표는 ‘첫째, 상황을 이해하고 타인의 입장에 공감한다. 둘째, 다양한 정보를 활용하여 주제에 맞는 이야기를 구성한다. 셋째, 맥락에 적합하게 생각과 느낌을 순차적으로 사고한다. 넷째, 음악요소를 인식하여 감정과 상황을 음악으로 표현한다.’ 로 설정하였다. 프로그램의 교육내용은 ‘공감’, ‘소통’, ‘표현’, ‘협력’의 내용범주로 구분하여 이와 관련된 내용으로 구축하였다. 교수-학습 단계는 노래가사 탐색 및 이해하기→ 노래 재구성하기→ 노래가사로 이야기 구성하기→ 주제상상하기→ 각본구성하기→ 극놀이하기→ 감상 및 평가하기의 7단계로 구축하였다. 교수 자료인 노래는 기존에 배웠던 노래 중 전문가 검토를 통해 이야기 구성과 주제상상에 적합한 것을 선정하였으며, 각 차시는 대집단 및 5~6인의 소집단으로 구성하여 운영하였다. 교사의 역할은 이야기 구성 안내자, 사고의 중재자, 이야기 이해를 위한 확산적 발문자, 주제상상 지지자, 극놀이 참여자, 격려자, 반응자, 역동적 환경 구성자에 초점을 맞추어 수행하였다. 프로그램에 대한 평가는 프로그램의 효과를 검사도구로 평가하는 효과 평가와 프로그램의 과정을 평가하는 비형식적 과정 평가로 구분하였으며, 비형식적 과정 평가는 유아의 활동 회상하기, 교사의 활동 관찰 기록 분석, 결과물 분석, 활동계획안 분석, 반성적 저널을 통해 과정평가, 맥락적 평가, 입력평가, 결과물 평가가 이루어지도록 구성하였다.
연구문제 Ⅱ에서는 본 연구에서 개발한 ‘노래를 활용한 유아 극놀이프로그램’의 효과 비교를 위해 만 5세 유아 36명(실험집단: 18명, 비교집단: 18명)을 선정하여 실험연구를 수행하였다. 실험집단은 ‘노래를 활용한 유아 극놀이프로그램’을 실시하였고, 비교집단은 ‘그림책 이야기 내용 토의를 통한 유아 극놀이프로그램’을 실시하였으며, 실험처치는 2017년 1월 9일부터 2월 10일까지 5주간 총 20차시 실시되었다. 본 연구에서 사용한 검사도구는 공감능력 검사를 위해 ‘공감능력 검사도구’를 사용하였고, 유아의 언어능력 검사를 위해 ‘K-WISC IV 검사도구의 언어이해’를 사용하였다. 유아의 작업기억능력 검사를 위해 ‘K-WISC IV 검사도구의 작업기억’을 사용하였으며, 유아의 음악능력 검사를 위해 ‘유아 음악적성검사’를 사용하였다. 노래를 활용한 유아 극놀이프로그램이 유아의 공감능력, 언어능력, 작업기억능력, 음악능력에 미치는 효과분석을 위해 사전검사와 사후검사를 통해 수집된 연구자료들은 SPSS WIN 20.0 프로그램을 이용하여 t 검증을 실시하여 분석하였다. ‘노래를 활용한 유아 극놀이프로그램’의 유치원 현장적용에 따른 집단 간 효과 비교를 요약하여 제시하면 다음과 같다. 첫째, 유아의 공감능력에 대한 사후검사 결과 유아의 ‘전체 공감능력’과 공감능력의 하위요소인 ‘행복’, ‘슬픔’, ‘분노’ 공감에서 실험집단의 유아들이 비교집단의 유아들보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 이러한 본 연구결과는 노래를 활용한 유아 극놀이프로그램이 유아의 공감능력 증진에 효과가 있음을 시사하는 것이라고 하겠다. 둘째, 유아의 언어능력에 대한 사후검사 결과 유아의 ‘전체 언어능력’과 언어능력의 하위요소인 ‘어휘’, ‘상식’에서 실험집단의 유아들이 비교집단의 유아들보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 이러한 본 연구결과는 노래를 활용한 유아 극놀이프로그램이 유아의 언어능력 증진에 효과가 있음을 시사하는 것이라고 하겠다. 셋째, 유아의 작업기억능력에 대한 사후검사 결과 실험집단의 유아들과 비교집단의 유아들은 통계적으로 유의미한 결과가 나타나지 않았다. 실험집단과 비교집단은 ‘전체 작업기억능력’과 하위요소인 ‘숫자’, ‘순차연결’, ‘산수’의 점수가 모두 사전검사 결과에 비해 사후검사 결과의 평균점수는 높아졌으나 유의미한 차이가 나타나지는 않았다. 넷째, 유아의 음악능력에 대한 사후검사 결과 유아의 ‘전체 음악능력’과 음악능력의 하위요소인 ‘가락’과 ‘리듬’에서 실험집단의 유아들이 비교집단의 유아들보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 이러한 본 연구결과는 노래를 활용한 유아 극놀이프로그램이 유아의 음악능력 증진에 효과가 있음을 시사하는 것이라고 하겠다.
결론적으로 본 연구에서 개발한 ‘노래를 활용한 유아 극놀이프로그램’의 현장 적용 결과, 유아의 공감능력, 언어능력, 작업기억능력, 음악능력의 향상에 긍정적인 효과가 있는 것으로 밝혀졌다. 이는 본 연구에서 개발한 노래를 활용한 유아 극놀이 프로그램이 유아교육 현장에 적용 가능하며, 효과적인 프로그램임을 입증하는 것이라고 하겠다. 앞으로 노래를 활용한 유아 극놀이 프로그램을 적극적으로 활용하여 유아의 융ㆍ복합적 소통능력을 향상시키는 극놀이가 활발하게 이루어지기를 기대한다.
The purpose of this study is to develop the dramatic play program using songs for young children and to analyze the effects of it in the field of early childhood education. For these purpose, the research questions were set as follows.
[Research Question 1] What is the composition of the dramatic play program using songs for young children? 1-1. How to set up objects and goals of the dramatic play program using songs for young children? 1-2. How to set up the contents of the dramatic play program using songs for young children? 1-3. How to set up the teaching and learning method of the dramatic play program using songs for young children? 1-4. How to evaluate the dramatic play program using song for young children?
[Research Question 2] What is the application effect of the dramatic play program using songs for young children? 2-1. What are the differences of the program effect on children''s empathy ability? 2-2. What are the differences of the program effect on children''s language ability? 2-3. What are the differences of the program effect on children''s working memory ability? 2-4. What are the differences of the program effect on young children''s musical ability?
Each research question was conducted as following process.
In response to the research question 1, the dramatic play program using songs for young children has been developed by reviewing, comparing, and analyzing related literature and prior programs. The validity of the developed program was verified by experts. In addition, the draft program was applied to the early childhood education field. The final program was developed by analyzing and revising the problems in the application stage. The purpose of the completed program through these procedures is to cultivate convergence communication capabilities. The first sub-goal to achieve this goal is to understand situations and empathize with others. Second, to construct stories that fit the theme using a variety of information. Third, to think about ideas and feelings sequentially within context. Fourth, to recognize musical elements and express emotions and situations with music. The content of the program was composed of following categories: ''empathy'', ''communication'', ''expression'', ''cooperation''. The teaching - learning stage was composed of seven stages: exploring and understanding song lyrics → reconstructing a song → composing a story with lyrics → imagining a theme → composing a script → participating at dramatic play → joining in appreciation and evaluation. The song, which is a teaching material, was selected by the professional review among the songs that were previously learned and adapted to the composition of the story and the imagination of the theme. Each class was composed of a large group and small group of 5 to 6 children. The teacher''s role were story organizers, mediators of thinking, spreading questioner for story understanding, motivated supporters, polarized participants, encouragers, respondents, and dynamic environment constructors. The evaluation of the program was divided into the evaluation of the effect of the program with the testing tool and the evaluation of the informal process to evaluate the process of the program. The informal process evaluation consisted of recalling the activities of the child, analyzing teacher''s observation record, analyzing results, analyzing activity plan, process evaluation, contextual evaluation, input evaluation, and product evaluation through the reflection journal.
In response to the research question 2, 36 children of 5 years old were selected to conduct the dramatic play program using songs for young children. (Experimental group: 18 children, Comparison group: 18 children) Experimental group was applied the dramatic play program using songs for young children and the comparison group was applied the dramatic play program through discussion of picture books. This experiment conducted 20 times in 5 weeks from January 9th 2017 to February 10th, 2017. ‘Test of Ability of Empathy’ was used to assess children''s empathy, ‘K-WISC IV'' was used to assess children''s language ability and working memory, and ''Kid''s Mat(Kid''s Music Aptitude Test)’ was used to assess children''s music ability. To verify the effects of the dramatic play programs using songs for young children, data were collected through pretest and protest. Then, collected data were analyzed by t-Test using SPSS WIN 20.0 Program.
The results of this study were summarized as follows: First, there were significant differences on children''s empathy, especially on ''happiness'', ''sadness'', and ''anger'' which are subcategories of empathy. Experimental group showed significant higher score than comparison group. This result implies that the dramatic play program using songs for young children is effective to foster children''s empathy. Second, there were significant differences on children''s language ability, especially on ''vocabulary'' and ''common sense'' which are subcategories of language ability. Experimental group showed significant higher score than comparison group. This result implies that the dramatic play program using songs for young children is effective to foster children''s language ability. Third, there were no significant differences on children''s working memory, After experiment, although experimental group and the comparison group showed higher scores on working memory, and ''number'', ''sequence'', and ''calculation'' which are subcategories of working memory, there were no significant differences. Fourth, there were significant differences on children''s music ability, especially on ''tune'', and ''rhythm'' which are subcategories of music ability. Experimental group showed significant higher score than comparison group. This result implies that the dramatic play program using songs for young children is effective to foster children''s music ability. In conclusion, it was reveal that the dramatic play program using songs for young children is effective to promote children''s empathy, language ability, working memory, and music ability. Through this experimental study, the effect of the dramatic play program using songs for young children has been proved; therefore, its successful implementation was desirable in the educational field to promote children’s convergence communication capability.
목차
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 103. 용어의 정의 11Ⅱ. 이론적 배경 131. 유아교육과 극놀이 132. 유아와 노래 313. 유아 극놀이프로그램 비교 394. 극놀이프로그램 관련 변인 49Ⅲ. 노래를 활용한 유아 극놀이프로그램 개발 631. 노래를 활용한 유아 극놀이프로그램 개발 과정 632. 노래를 활용한 유아 극놀이프로그램 구성체계 110Ⅳ. 노래를 활용한 유아 극놀이프로그램의 효과 검증 1241. 연구대상 1242. 연구도구 1243. 연구절차 1334. 자료 처리 및 분석 1635. 연구결과 및 해석 163Ⅴ. 논의 및 결론 1851. 요약 1852. 논의 1883. 결론 및 제언 213참고문헌 216부 록 233국문초록 245Abstract 249