본 연구는 매년 지속적 성장세를 유지하고 있는 의료관광산업 분야에서 의료관광객의 병원선택에 필요한 정보탐색과정에서 주요한 커뮤니케이션 매체로 떠오르고 있는 병원 모바일 웹사이트와 관련한 연구이다. 본 연구의 구체적인 목적은 병원 모바일 웹사이트 품질의 구성요소를 제시하고, 병원 모바일 웹사이트 품질 요인이 병원 이미지, 신뢰, 이용의도에 미치는 영향을 조사하는 것이다. 이론적 고찰과 전문가조사를 통해 모바일 웹사이트 품질을 정보, 서비스, 시스템과 디자인의 세 가지 요인으로 구성하고, 나아가 이를 병원정보, 의료진정보, 치료정보, 예약서비스, 관광서비스, 기타서비스, 웹시스템, 서체 및 색채, 레이아웃 및 버튼의 9가지 하위요인으로 구성하였다. 그리고 신뢰를 병원신뢰, 의료진신뢰, 의료상품신뢰의 세 가지 하위요인으로 구성하여 각 요인별 영향관계와 매개효과를 입증하였다. 연구목적 달성을 위하여 의료관광경험이 있고 병원 모바일 웹사이트 검색 경험이 있는 중국인 의료관광객을 대상으로 온라인 설문조사회사의 패널을 이용하여 설문조사를 실시하였고, 377부의 유효 표본을 얻었다. 실증분석을 위하여 SPSS통계프로그램을 활용하여 빈도분석, 신뢰도분석, 회귀분석(단순, 다중, 계층적 회귀), Baron & Kenny의 매개효과분석을 실시하였으며, 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 병원 모바일 웹사이트 품질의 병원정보, 서체 및 색채, 레이아웃 및 버튼이 병원이미지에 유의한 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 이는 향후 의료서비스를 제공받게 될 해당병원에 대한 전문과목 및 진료과목의 소개, 최근 병원소식 등의 병원정보가 충분히 제시되어야 함을 나타낸다. 그리고 이용자 중심의 편리성과 용이성을 우선적으로 고려한 서체와 색채 및 레이아웃과 버튼의 역할이 아주 중요한 요인임을 확인할 수 있었다. 둘째, 병원이미지는 신뢰의 하위요인으로 제시한 병원신뢰, 의료진신뢰, 의료상품신뢰에 각각 유의한 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 긍정적 병원 이미지는 의료서비스를 제공하는 병원뿐만 아니라 실제 의료서비스를 제공하는 주체가 되는 의료진과 그들이 제시하는 의료상품에 대한 신뢰 역시 형성하게 됨을 알 수 있었다. 셋째, 신뢰(병원신뢰, 의료진신뢰, 의료상품신뢰)는 이용의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 조사되었는데 병원이용의도에서 의료관광객이 가지는 신뢰의 중요성을 한 번 더 확인할 수 있었다. 넷째, 모바일 웹사이트 품질과 병원이용의도간의 관계에서 신뢰(병원신뢰, 의료진신뢰, 의료상품신뢰)와 병원이미지의 매개효과를 검증한 결과, 각 변수들은 모바일웹사이트 품질과 병원이용의도간의 관계에서 부분매개역할을 하는 것으로 조사되었다. 마지막으로 각 변수가 병원이용의도에 미치는 영향력의 단계가 어떻게 나타나는지 알아보고자 모바일 웹사이트품질, 병원이미지, 신뢰를 단계별로 투입하여 계층적 회귀분석을 실시한 결과 투입한 변수들은 단계적으로 높게 병원이용의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 도출된 실증분석 결과를 토대로 이론적 시사점과 더불어 의료관광산업에서의 모바일 웹사이트 활용방안에 대한 실무적 시사점을 제시하였다.
This study is related to the hospital mobile web sites, which are emerging as the main communication media in the information search process necessary for medical tourists to select hospitals in the medical tourism industry, which has been maintaining continuous growth every year. The concrete purposes of this study are to present the components of hospital mobile website quality and to investigate the effects of hospital mobile website quality factors on hospital images, trust, and intention to use the hospital. Through theoretical review and expert surveys, the quality of mobile web sites was divided into three factors; information, service, and system and design, and these three factors were again divided into nine sub-factors; hospital information, medical staff information, treatment information, reservation service, tourism service, other services, web systems, fonts and colors, layout, and buttons. Trust was divided into three sub-factors; trust in hospital, trust in medical staff, and trust in medical product. Thereafter, the influence relations and mediating effects by factor were demonstrated. To achieve the purposes of the study, questionnaire surveys were conducted with Chinese medical tourists who had experiences in medical tourism and hospital mobile web site search, using an online questionnaire survey company''s panel and 377 valid samples were obtained through the surveys. For empirical analysis, frequency analysis, reliability analysis, regression analysis (simple, multiple, and hierarchical regression) and Baron & Kenny''s mediator effect analysis were performed using the SPSS statistical program. The results of the analyses are as follows. First, hospital information, font and color, layout, and buttons under hospital mobile website quality were found to have significant effects on hospital images. This indicates that hospital information, such as the introduction of specialty subjects and medical departments of the relevant hospital that will provide medical services later and recent hospital news, should be sufficiently presented. In addition, it could be seen that fonts, colors, layouts, and the roles of the buttons first considering user oriented convenience and easiness are very important factors. Second, hospital images were shown to have significant effects on trust in hospital, trust in medical staff, and trust in medical products presented as sub- factors of trust. In can be seen that positive images of the hospital become to form trust in not only the hospital providing medical services, but also the medical staff that will be actual medical service providers, and the medical products presented by them. Third, trust (trust in hospital, trust in medical staff, and trust in medical products) was found to have significant effects on the intention to use the hospital so that importance of medical tourists'' trust could be identified again in the intention to use the hospital. Fourth, through the verification of mediating effects of trust (trust in hospital, trust in medical staff, and trust in medical products) and hospital images in the relationship between mobile website quality and the intentions to use the hospital, it could be seen that individual variables play partial mediator roles in the relevant relationship. Finally, to examine how the stages of the effects of individual variables on the intention to use the hospital appear, hierarchical regression analyses were conducted by inputting mobile web site quality, hospital images, and trust stage by stage and the results indicated that the inputted variables affect the intention to use the hospital and the results indicated that the inputted variables have effects increasing stage by stage on the intention to use the hospital. Based on the results of the empirical analyses derived as such, along with theoretical implications, practical implications for how to utilize mobile web sites in the medical tourism industry were presented.
제 1 장 서 론 1제 1 절 연구의 배경 및 필요성 1제 2 절 연구의 목적 3제 3 절 연구의 방법 및 구성 41. 연구의 방법 42. 연구의 구성 5제 2 장 이론적 배경 7제 1 절 병원 모바일 웹사이트 품질 71. 병원 모바일 웹사이트 품질의 개념 72. 웹사이트 품질관련 선행연구 10제 2 절 병원 이미지 171. 병원 이미지의 개념 172. 병원 이미지관련 선행연구 19제 3 절 신뢰 201. 신뢰의 개념 202. 신뢰관련 선행연구 25제 4 절 이용의도 281. 이용의도의 개념 282. 이용의도 관련 선행연구 29제 3 장 연구 설계 30제 1 절 연구모형의 설계 및 가설의 설정 301. 연구모형의 설계 302. 연구가설의 설정 32제 2 절 조사 설계 371. 초기문항 추출 과정의 조사 설계 372. 설문지의 구성 383. 본 조사 설계 404. 연구의 분석방법 41제 4 장 연구 결과 43제 1 절 조사 대상자의 일반적 특성 431. 조사 대상자의 인구통계학적 특성 432. 조사 대상자의 의료관광특성 46제 2 절 가설검증을 위한 예비분석 48제 3 절 가설검증 521. 병원모바일 웹사이트 품질과 병원이미지 간의 영향관계 검증 522. 병원이미지와 신뢰 간의 영향관계 검증 533. 신뢰와 이용의도간의 영향관계 검증 554. 모바일웹사이트 품질과 이용의도간의 관계에서 병원신뢰의 매개효과 검증 565. 모바일웹사이트 품질과 이용의도간의 관계에서 의료진신뢰의 매개효과 검증 576. 모바일웹사이트 품질과 이용의도간의 관계에서 의료상품신뢰의 매개효과 검증 587. 모바일웹사이트 품질과 이용의도간의 관계에서 병원이미지의 매개효과 검증 598. 의료관광객의 병원이용의도에 미치는 영향요인에 대한 계층적 회귀분석 61제 5 장 결 론 66제 1 절 연구결과의 요약 66제 2 절 연구의 시사점 701. 이론적 시사점 712. 실무적 시사점 72제 3 절 연구의 한계점 및 제언 74참고문헌 761. 국내문헌 762. 국외문헌 823. Website 894. 보고서 89설문지 901. 전문가 대상 설문조사 902. 본 설문조사[한국어] 973. 본 설문조사[중국어] 108ABSTRACT 118