본 연구는 장애초등학생 어머니의 양육효능감과 행복에 대한 인식과 관계를 살펴봄으로써 장애초등학생 어머니의 삶의 질을 향상하기 위한 기초자료를 제공하며, 어머니의 양육효능감과 행복감 증진을 위한 프로그램 개발 및 지원의 방향을 탐색하고자 하였다. 이를 위해 부산광역시와 경상남도에 위치한 특수학교와 특수학급에 재학 중인 장애 초등학생 218명의 어머니를 대상으로 양육효능감과 행복감에 대한 인식을 살펴보았다. 수집된 자료는 기술통계, 독립표본 t-검증, one-way ANOVA를 활용하여 연구문제에 맞게 분석하였다. 이에 따른 주된 결과는 다음과 같다. 첫째, 장애초등학생 어머니는 양육효능감은 긍정적인 수준으로 나타났는데, 특히 모범능력에서의 양육효능감 수준이 제일 높고 장애수용능력에 대한 양육효능감이 가장 낮았다. 한편 어머니의 양육효능감은 자녀의 성별, 소속, 학교적응력, 학급 내 학습능력과 어머니의 직업유무, 부모교육 참여횟수, 학교생활 만족도, 희망교육 내용에 따라 집단 간 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 장애초등학생 어머니의 행복감은 보통 수준이고, 관계영역에서의 행복감 수준이 제일 높고, 생존영역에서의 행복감 수준이 가장 낮았다. 또한 어머니의 행복감은 자녀의 성별과 학교적응력, 어머니의 직업유무, 부모교육 참여횟수, 학교생활 만족도, 희망교육 내용에 따라 집단 간 유의미한 차이가 나타났다. 셋째, 장애초등학생 어머니의 양육효능감과 행복감은 유의미한 상관관계가 있는 것으로 확인되었다. 이러한 결과는 어머니의 양육효능감과 행복에 대한 인식경향을 이해하는데 도움을 주고, 어머니의 양육효능감과 행복감을 향상하기 위해 장애자녀를 양육하는 가정을 지원해 줄 국가적 정책 및 부모교육 프로그램 개발이 요구됨을 시사한다.
The purpose of this study was to investigate the perception and correlation of parental efficacy and happiness of mothers of elementary school students with disabilities to provide basic data to improve the quality of life of mothers of elementary school students with disabilities by developing support programs. To this end, 218 mothers of elementary school students were asked to completed questionnaire designed by literature analysis. The collected data were analyzed using descriptive statistics, independent sample t-test, one-way ANOVA and correlation analysis. The results of this study were as follows. First, mother f elementary school students with disabilities showed a positive level of parenting efficacy. The highest level of parenting efficacy was identified in the model ability and lowest in parenting efficacy was identified in ability in accepting disability. In addition, there were statistically significant differences according to sociodemographic variables of mothers of elementary school students with disabilities such as child’s variables(gender, affiliation, school adaptability, ability to learn in class) and mother’s variables(occupation, number of parent education participation, school life satisfaction). Second, the level of happiness of mothers of elementary school students with disabilities was normal, particularly, the level of happiness was the highest in the relationship area, and the level of happiness was the lowest in the survival area. In addition, there were statistically significant differences according to sociodemographic variables of mothers of elementary school students with disabilities such as child’s variables(gender and school adaptability), and mother’s variables(occupation, parent education participation, school life satisfaction, and hope education contents). Third, there were significant correlation between parenting self-efficacy and happiness of mothers of elementary school students with disabilities. These results suggested that it is necessary to develop a national policy and parent education program to support the understanding of mother''s parenting efficacy and perception of happiness, and to support the family raising children with disabilities to improve mother''s parenting efficacy and happiness do.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 의의 12. 연구문제 43. 용어의 정의 54. 연구의 제한점 6Ⅱ. 이론적 배경 71. 장애초등학생 어머니의 양육효능감 72. 장애초등학생 어머니의 행복감 163. 장애초등학생 어머니의 양육효능감과 행복감 간의 관계 23Ⅲ. 연구방법 261. 연구대상 262. 연구도구 293. 연구절차 354. 자료처리 37Ⅳ. 연구결과 381. 장애초등학생 어머니의 양육효능감 382. 장애초등학생 어머니의 행복감 453. 장애초등학생 어머니의 양육효능감과 행복감 간의 관계 50Ⅴ. 논의 521. 연구방법에 대한 논의 522. 연구결과에 대한 논의 54Ⅵ. 결론 및 제언 671. 결론 672. 제언 68