본 연구에서는 서울시 강서구에 위치한 초등학교 3학년을 대상으로 건강신념모델을 적용한 당 섭취 저감화 영양교육 프로그램을 시행하고 영양지식, 식태도, 식행동 및 건강신념의 변화를 측정하여 영양교육의 효과를 평가하였다. 영양교육을 실시한 교육군 3개 학급 66명과 교육을 실시하지 않은 비교육군 2개 학급 42명을 선정하여 교육군의 경우 창의적 체험활동시간을 활용하여 총 4차시의 영양교육을 실시하였다. 영양교육의 효과평가를 위해 교육 전과 후에 설문지를 이용하여 자료를 수집하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 대상자의 일반사항은 교육군의 경우 비교육군보다 취업 어머니의 비율이 유의적으로 높았고, 다른 특성은 유의적인 차이가 없었다. 둘째, 교육군의 경우 영양지식 총 점수가 5.4점에서 8.9점으로 유의적으로 상승하였고(p<0.001), 영양교육 후 영양지식 10문항에 대한 정답률이 모두 향상되었다. 셋째, 영양교육 전 교육군과 비교육군 간의 식태도는 유의적인 차이가 없었고, 영양교육 후 교육군은 전반적으로 바람직한 식태도를 형성하였다. 교육군의 경우, 교육 후 당 섭취 감소 의지는 유의적으로 상승하였고, 식품을 고를 때 포장지의 영양표시를 확인해야 한다고 생각하는 비율은 증가하였고, 영양표시를 모른다는 응답률은 감소하였다. 영양표시 확인 시 가장 많이 보는 영양소는 교육 전에는 열량이었으나 교육 후에는 당을 확인하는 비율이 큰 폭으로 상승하였다. 운동 후 마시고 싶은 음료수는 탄산음료와 이온음료 등 가공음료의 선택 비율은 감소하였고, 흰우유인 건강음료를 선택하는 비율은 증가하였다. 넷째, 식행동은 교육군과 비교육군의 영양교육 전과 후에 대부분 유의적인 차이를 나타내지 않았으나, 교육군에서는 교육 후 아이스크림을 자주 먹는 비율이 교육 전에 비해 유의적으로 감소하였다. 다섯째, 영양교육 후 교육군은 대부분의 문항에서 건강신념 인식이 높아졌으나 비교육군은 변함이 없거나 오히려 낮아지는 경향을 나타내었다. 여섯째, 교육군의 건강신념, 영양지식, 식태도, 식행동과의 상관관계를 분석한 결과, 교육 전과 후 모두 당 관련 식태도, 인지된 장애와 당 섭취 행동 간에 유의적인 상관관계를 보였다. 그러나 교육 후 당 관련 영양지식과 자아효능감도 당 섭취 행동과 유의적인 상관관계를 나타냈다. 따라서 당 섭취 행동을 바람직한 방향으로 변화시키기 위해서는 당 관련 지식 및 태도에 관한 교육 뿐 아니라 건강신념모델의 구성요소 중 인지된 장애요인 감소와 자아효능감 증진을 위한 교육이 이루어져야 할 것으로 사료된다. 이상의 연구결과 건강신념모델을 적용한 당 섭취 저감화 영양교육이 초등학생의 영양지식, 식태도, 식행동을 바람직한 방향으로 변화시키는데 효과적임을 확인할 수 있었으나, 식행동을 바람직한 방향으로 변화시키는 데는 한계가 있었다.
The purpose of this study was to operate the sugar intake reduction nutrition education program applying the health belief model for the elementary 3rd graders in Gangseo-gu, Seoul, and thereby, measure children''s knowledge of nutrition, change of their dietary attitudes and behaviors, and change of their health belief to evaluate the effects of the nutrition education program. To this end, this study sampled 3 classrooms consisting of 66 children as a test group, while sampling 2 classrooms consisting of 42 children as control group. The test group were subject to 4 sessions of the nutrition education program as a series of the creative experience activity course. In order to assess the effects of the nutrition education program, questionnaire surveys were conducted before and after the test, and the data from the surveys were used for the analysis. The results of this study can be summed up as follows; First, the number of the test group children''s mothers who were working was significantly bigger than that of the control group children''s mothers; other demographic variables were not significantly different between the two groups. Secondly, the test group children scored significantly higher in their knowledge of nutrition after the test. (from 5.4 up to 8.9) (p<0.001). Namely, their correct answers to 10 questions after the test increased. Thirdly, there was found no significant difference of the dietary attitudes before the test between both groups, but after the nutrition education, the test group children formed some desirable dietary attitude. The test group children were more willing to reduce their sugar intake after the education, while being more willing to check the nutritional descriptions when choosing the foods; the number of those who did not know about such descriptions decreased. Before the test, the test group children tended to pay most attention to the calory of the foods, but after the test, they tended to check their sugar contents. After an exercise, the test group children were less dependent on carbonated drinks and ion ones, while being more dependent on the white milk or other healthy drinks. Fourthly, there was no significant differences of the dietary behaviors between two groups before and after the test, but the test group children took in significantly less ice cream after the education. Fifthly, the test group children were more aware of the health belief after the test, but the control group children remained same or rather less aware of the health belief. Sixthly, as a result of analyzing the correlations among health belief, knowledge of nutrition, dietary attitude and dietary behaviors, it was found in the test group that such correlations were significant. After the test, their knowledge of sugar-related nutrition and self-efficacy were significantly correlated with their sugar intake behaviors. Hence, in order to help the children change in their sugar intake in a desirable way, the education program should be designed to not only enhance children''s relevant knowledge and attitudes but also help them reduce the obstacles impeding the health belief model and improve their self-efficacy. As discussed above, the sugar intake reduction nutrition education program applying the health belief model was found to be effective in changing the elementary children''s knowledge of nutrition, dietary attitudes and health belief in a desirable way, but it was limited in changing their dietary behaviors in a desirable way.