본 연구는 놀이치료자의 전문성 발달을 돕고 내담자에게 전문적인 치료를 제공할 수 있도록 놀이치료자의 자기효능감을 증진시키는데 목적을 두고 실시되었다. 연구 1은 놀이치료자의 자기효능감 증진을 위한 훈련 프로그램을 개발하는 것이다. 연구는 조사연구와 프로그램 개발로 진행되었다. 임상현장에 있는 놀이치료자를 대상으로 훈련 요구조사를 실시하고 이를 기초로 훈련 내용을 구성하였다. 조사연구의 대상은 놀이치료자 148명이며, 여자 135명, 남자 13명이다. 자료처리는 SPSS 23.0으로 인구학적 배경은 빈도분석을 하였고 훈련내용은 요인 분석을 하였다. 분석결과 5개의 요인이 도출되었다. 결과는 1요인은 부모중재 요인, 2요인 놀이치료 실행 기초요인, 3요인 아동중재 요인, 4요인 치료자 피드백 요인, 5요인 사례개념화 및 목표 설정 요인으로 나타났다. 요인분석 결과와 문헌 연구를 토대로 훈련 프로그램을 구성하였다. 훈련 프로그램의 과정은 총 4단계이다. 1단계는 놀이의 치료적 요인·놀이치료실의 구성·놀이치료자의 준비에 관한 기초훈련 단계이다. 2단계는 정보수집·사례개념화·목표 개발·치료 계약에 관한 계획훈련 단계이다. 3단계는 놀이치료의 아동중재훈련 단계와 부모중재훈련 단계이다. 4단계는 기초훈련의 수퍼비전, 계획훈련의 수퍼비전, 중재훈련 의 수퍼비전을 하는 단계이다. 1∼3단계는 개념학습을 위한 강의와 훈련상황에서의 실습 활동으로 구성된다. 4단계는 1~3단계의 훈련내용을 실제 사례에 적용한 것에 대한 수퍼비전을 하는 활동이다. 각 단계는 도입 활동, 훈련 활동, 종료 활동으로 진행한다. 훈련방법은 모델링, 역할연습, 놀이활동, 자기사례 실행, 자기관찰/평가, 타인사례 관찰, 긍정적 피드백, 동료 수퍼비전 등이다. 연구 2는 개발된 훈련 프로그램을 적용하여 놀이치료자의 자기효능감에 미치는 효과를 알아보았다. 연구대상은 임상경력 3년 미만의 놀이치료자 26명으로, 실험집단과 통제집단에 각 13명씩 배정되었다. 실험집단에 적용한 훈련 프로그램은 총 4단계이다. 1단계 기초훈련은 340분, 2단계 계획훈련은 400분, 3단계 중재훈련은 460분, 4단계 수퍼비전 훈련은 4명 소집단은 390분, 5명 소집단은 420분간 진행되었다. 프로그램의 효과를 검증하기 위한 자료처리는 SPSS 23.0으로 반복측정 변량 분석을 실시하였고, 실험집단 각 대상자들의 훈련 과정에서 표현한 자기효능감에 관한 언어반응을 질적 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 본 놀이치료자 훈련 프로그램은 실험집단 대상자의 세부상담기술, 상담과정, 어려운 내담자 다루기의 자기효능감을 향상시켰다. 둘째, 본 놀이치료자 훈련 프로그램은 실험집단 대상자의 상담기술 자기효능감과 상담태도 자기효능감에 긍정적인 영향을 미쳤다. 이상과 같은 연구 결과를 기반으로 본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 놀이치료자의 임상현장에서 요구하는 훈련내용의 요인을 토대로 놀이치료자의 자기효능감 증진을 위한 훈련 프로그램을 개발하였다는 것에 의의가 있다. 둘째, 놀이치료자에게 본 훈련 프로그램을 적용하여 자기효능감을 증진시키는데 효과적인 접근임을 입증한 것에 의의가 있다. 그러나 단기로 이루어진 훈련 프로그램만으로 효과의 영향을 검증하기에는 무리가 있음으로 지속적인 사후 관리가 이루어져야할 것으로 사료된다.
The purpose of this study was to improve self-efficacy of play therapists so that they could develop expertise and offer special care to clients. The first objective of the study was to develop a training program for improving self-efficacy of play therapists. This study involved research and program development. Research on the needs for training was conducted in 148 play therapists (135 women and 13 men) in clinical practice to form training contents. The data were processed by using SPSS 23.0 to perform frequency analysis for the demographic background and factor analysis for training contents. The analyses drew five factors: Factor 1 was found to be parental intervention, Factor 2 a basic one for implementing play therapy, Factor 3 intervention for children, Factor 4 therapist''s feedback, and Factor 5 case conceptualization and goal-setting. The training program was based on the results of the factor analysis and literature review. The program was run in a total of four stages: basic training about the therapeutic factors of play, building of a play therapy room, and play therapists'' preparation in the first stage; planning training about information collection, case conceptualization, goal development, and therapy contract in the second stage, intervention training for children and parents in play therapy in the third stage; and supervision of basic, planning, and interventional training in the fourth stage. The training procedure was composed of lectures related to conceptual learning and practical activity in a training situation in the first to third stages and supervision activity applying the training in the first to third stages to actual cases in the fourth stage. Each stage was composed of introduction, work, and completion. The training methods included modeling, role practice, play activity, self-case performance, self-observation/evaluation, other-case observation, positive feedbacks, and colleague supervision. The second objective was to determine the effects of the training program on the play therapists'' self-efficacy. 28 play therapists with <3 years of clinical career were divided into the experimental (N=13) and control groups (N=13). The training program was applied to the experimental group in a total of four stages. Basic training in the first stage lasted 340 minutes, planning training in the second stage lasted 400 minutes, interventional training in the third stage lasted 460 minutes, and supervision training in the fourth stage lasted 390 minutes for the sub-group of 4 persons and 420 minutes for that of 5 persons. To determine the effects of the program, the data were processed by using SPSS 23.0 to perform repeated measure ANOVA and the verbal responses related to self-efficacy during training in the experimental group were qualitatively analyzed. This study obtained the following results: First, this play therapist training program improved self-efficacy related to detailed counseling skills, the counseling process, and dealing with problematic clients in the experimental group. Second, this play therapist training program positively affected self-efficacy related to counseling skills and attitudes in the experimental group. On the basis of these results, this study has the following significances: First, this study is significant in that it developed a training program for improving play therapists'' self-efficacy on the basis of the factors for training contents required in their clinical practice. Second, it is significant in that it applied this training program to play therapists and confirmed its effectiveness in improving self-efficacy. However, as the training program can hardly be validated in a short term, it is necessary to make continuous follow-up.
Key words: Play therapist, play therapist''s self-efficacy, training program for improving play therapist''s self-efficacy
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 12. 연구 문제 53. 용어 정의 5Ⅱ. 이론적 배경 71. 놀이치료자 72. 놀이치료자의 자기효능감 133. 놀이치료자의 자기효능감 증진을 위한 훈련 프로그램 17Ⅲ. 연구 1. 놀이치료자의 자기효능감 증진을 위한 훈련 프로그램 개발 381. 연구 방법 382. 연구 결과 42Ⅳ. 연구 2: 놀이치료자의 자기효능감 증진을 위한 훈련 프로그램의 적용 및 결과 541. 연구 방법 542. 연구 결과 69Ⅴ. 논의 781. 프로그램 개발에 대한 논의 782. 프로그램 적용에 대한 논의 83ⅤI. 결론 및 제언 87참고문헌 89영문초록 103부 록 105