이 논문은 “예전적 기독교교육연구: 예전적 상상력을 중심으로” 라는 새로운 용어를 제시한다. 예전적 기독교교육 연구에서 예전적 상상력이란 상상력을 불러일으키기에 가장 적합한 자리를 예전의 자리로 보는 것으로써 예전과 상상력이 가진 심오한 속성과 특성을 바탕으로 학습자들을 형성하고 변형시키는 것을 목적으로 삼는 교육이다. 따라서 예전적 기독교교육은 예전을 교육의 도구로 이용하거나 예전을 활용하는 교육이 아니라, 예전과 상상력의 본질에서 나오는 형성적이고 변형적 원리들을 통한 교육이라고 할 수 있다. 이러한 예전적 기독교교육 연구의 필요성은 바로 현재의 학습자들이 처한 삶의 정황에서 나온다. 현재의 학습자들은 사회문화적으로 포스트모던과 4차 산업혁명의 시대에 살며 불가피한 인간성의 파편화와 분절화 현상에 직면하고 있다. 또한 기독교교육 현장에서 스쿨링으로 제한된 교육방식 때문에 앎과 삶의 분리 등, 여러 가지 분리현상에 처해있다. 더불어 사이버문화와 개인주의의 확산으로 신뢰할만한 공동체성을 잃어버리고, 정체성과 삶의 방향을 상실하고 있는 이 세대들에게 분리성을 극복하는 통전성 회복, 신뢰할만한 공동체성 회복, 삶의 방향을 재중심화시키는 교육이 필요하다고 보고 본 고는 그 대안을 예전적 기독교교육이라고 제안하고 있다. 따라서 이 연구는 현재의 기독교교육에 대한 하나의 대안이자, 일종의 은유이고, 교육의 재개념화를 위한 도전이라고 할 수 있다. 본고는 상상력을 불러일으키는 예전의 자리인 예전적 상상력이 통전성, 공동체성, 재중심성을 형성하기에 가장 적합한 자리로 보고, 예전적 상상력을 연구하는데 기초가 되는 연구로서 네 부분 - 상상력의 이해, 예전과 의례의 이해, 예전과 기독교교육을 연결한 기독교교육학자들의 연구, 예전적 기독교교육 모델 - 으로 구성하였다. 상상력 연구는 철학적 상상력과 종교적 상상력으로 구성되고 철학적 상상력의 중심은 마크 존슨을 기준으로 칸트, 아리스토텔레스와 플라톤을 연구했다. 특히, 존슨은 인지과학 연구를 바탕으로 상상력이 천재들만 가진 창조적 기능일 뿐 아니라, 몸을 가진 모든 사람들이 경험을 통해서 감각과 이성이 연결되도록 하는 기능을 상상력이 하고 있다고 보았다. 그런 상상력에는 공동체가 공유하고 합의하는 일종의 도식구조가 있고, 상상력의 도식은 모든 보통 사람들에게 구조화되어 있다는 사실을 발견했다. 종교적 상상력에서 개럿 그린은 패러다임적 상상력을, 데이비드 트레이시는 유비적 상상력을, 맥페이그는 은유신학을 제시했는데, 모두는 접근불가능한 대상인 하나님에게 접근 가능한 물질, 몸, 감각경험을 통해 하나님을 경험하고, 초월하는 능력을 가진 것을 상상력이 가능하게 한다는 사실을 알려준다. 이처럼 상상력은 철학적이든지, 종교적이든지 소재만 다를 뿐 공통적으로 몸, 감각, 경험, 감정, 참여, 공동체성은 물론 과거의 것을 표상하는 기억, 은유, 갈등의 요소를 가지고 있으며 이런 요소들은 사람을 형성시키는 교육적 차원을 가지고 있다는 것을 충분히 보여주었다. 상상력을 불러일으키기에 가장 적합한 자리가 예전의 자리임을 확인하기 위해 일반적인 의례이론으로 뒤르켕의 사회 통합적 기능으로서의 의례이론, 빅터 터너의 사회 갈등적 기능으로서의 의례이론을 살펴보았다. 이 두 사람과는 차별성을 가진 예전학자 캐서린 벨은 의례가 사회공동체와 밀접한 관련성이 있지만 공동체만을 유지하기 위해 존재하는 것이 아니라 예전 그 자체가 역동성을 가지고 살아있는 유기체로서의 특징이 있다고 했다. 의례의 속성을 그대로 가진 예전연구에서 예전신학자, 데이비드 파거버그를 통해 예전의 특성을 살펴보았다. 의례와 예전 연구를 통해 예전 또한 상상력과 마찬가지로 공동체, 아남네시스 즉 기억과 관련되어 있고, 상징, 참여, 몸, 감각, 갈등, 경험, 감정이라는 교육의 형성과 변형의 차원을 가지고 있음을 알게 되었다. 상상력과 예전은 한마디로 너무나 일치하는 요소를 가질 뿐 아니라 변형과 초월과 형성의 자리로서 기독교 교육이 지향하는 바와 일치한다는 사실을 확인한 것이다. 예전적 상상력을 통한 원리를 제시하기 전에 본고는 예전과 기독교교육의 연결을 시도했던 기독교교육학자들, 웨스터호프와 데브라 딘 머피와 엘리자베스 무어의 연구를 살펴보았다. 웨스트호프는 예전을 수단으로 하는 것이 아니라 예전을 통해서 교육 할 것을 제안하며, 예전을 교육의 환경과 구조가 되고 틀을 형성할 수 있음을 시사했다. 머피는 하나님을 알고 자신을 아는 송영적 인식론을 이야기하면서 기독교에서 안다는 것은 바로 예배와 찬양을 통해 즉 하나님과의 관계성을 통해서 알아가기 때문에 예전과 교육은 하나라고 제시했다. 머피의 예전 이해는 교육의 목표를 제시했다고 할 수 있다. 무어는 성례전적 행위로서의 가르침을 제안하며 세상의 모든 피조물과 사람들의 이야기가 가르침의 소재가 되고, 세상은 교육자인 하나님에 의해 교육되는 현장이라고 제안했다. 또한 성례전은 하나님 행위에 대한 응답이라고 하며 실천원리를 제시했는데 무어의 이론은 예전이 교육의 원리를 제공할 수 있음을 보여준다. 상상력과 예전의 연구를 토대로 마지막으로 예전적 기독교교육 모델을 제시했다. 본고의 지향원리인 통전성, 공동체성, 재중심성이라는 세 가지 원리를 바탕으로 예전적 상상력에서 형성적 차원으로 녹여져 나온 아홉 가지 원리와 세부적인 원리들을 제시했다. 이 모든 원리는 상상력과 예전 즉 예전적 상상력의 속성과 특성에서 나오는 형성적 원리들로서 그동안 분리현상과 정체성상실 그리고 방향성 상실을 낳았던 교육원리들의 대안이 될 수 있다. 더불어 예전 집례자와 매개자로서의 교사이해, 도약하는 인간, 갈등하는 인간, 송영적인 인간이해를 제시하고, 교육 같은 예전이자 예전 같은 교육인 “성만찬 모델”을 기독교교육 연구의 하나의 예로 제시했다. 이와 같은 예전적 상상력을 중심으로 한 예전적 기독교교육 연구가 스쿨링으로 만 대변되고 한계 지어졌던 기독교교육의 현장을 재개념화할 하나의 도전이 되기를 바라며 국문초록을 마친다.
This dissertation is based on the study of Liturgical Christian Education focusing on the Liturgical Imagination. The Liturgical Imagination, a comparatively new word, means that the liturgy can be the very locus that can arouse imagination. This Liturgical Christian Education does not intend to develop a kind of teaching method using the liturgy as a tool but seek to build up the principles of education from the deep qualities and rich characteristics of liturgy, which can be called an educational metaphor for reconstructing the structure of education. The purpose of this dissertation is to have students become the persons who have integrity, community, and re-centralization. Actually the students, whom we have been teaching, have been confronting the fourth industrial revolution and postmodernism, suffering from various the phenomenon of separation in many living fields. Making it worse, they have been losing reliable communities because of the development of cyber-culture and the individualism. The problems of separation and losing reliable communities came to result in losing their identities. Responding to these problems, this dissertation would like to be an key education for carrying out the education principles for integrity, community and re-centralization. The educational principle for integrity is to connect the body with heart, the reason with the intuition, knowing with doing. The educational principle for community is to make students belong to communities by the help of faith community which can allow students to remember, internalize and objectify common tradition, remembrance, and conviction. Through these processes, students can know who they are and who God is. By recognizing identity they can finally reconstruct and re-centralize selfhood and world. This dissertation regards the liturgical imagination as the most appropriate locus for forming integrity, community and re-centralization. To study liturgical imagination, this dissertation consists of four chapters which the understanding of imagination, the understanding of liturgy and ritual, the research of three Christian Education scholars’ study who tried to connect liturgy with Christian Education and the education structure of liturgical education. At first chapter, the understanding of imagination consists of philosophical imagination and theological imagination. On the philosophical imagination, Focusing on the study of Mark Johnson who is a both linguist and aesthetician, Kant, Plato, and Aristotle have been researched. Particularly Johnson has a very interesting viewpoint about imagination. He found out the structure of imagination schemata which connects sense with reason by experience, being based on cognitive science. So according to Johnson, imagination is not confined to the creative function of genius but belong to normal persons’ function because imagination can link sense with reason by persons’ sensory experience. Therefore everybody has the imagination schemata which has been agreed by communities. His imagination understanding tells us that imagination is not separated from body and community. On the theological imagination, Garrett Green, David Tracy and Sallie McFague suggest that people can experience inaccessible God by experiencing accessible material, body and sense through imagination. Green calls this imagination paradigmatic imagination. Tracy calls it analogical imagination. McFague calls it metaphorical theology. Taken together, whether it is philosophical or theological, all the imagination understandings has the common characteristics of body, community, sense, experience, emotion, participation, memory, metaphor, conflict. These characteristics shows that imagination can form persons. At second chapter, suppose that imagination can properly arise at the site of liturgy, liturgy and ritual have been researched. Firstly the ritual theory of Emile Durkheim tells us that the ritual can integrate society and that of Victor Turner tells us that the ritual can make society go into conflict. Both ritual theory gives insight that ritual can function as a role of building up and maintaining community. However, a liturgy theologian, Catherine Bell sees ritual as a living organism which means that ritual itself has dynamics. According to this viewpoint, he uses new words such as ritualization, ritual body and ritual power, finding that ritual has the characteristics of disclosure of Truth. In addition to these ritual qualities, the liturgy theory of David W. Fagerberg was added, suggesting that liturgy qualities have the same characteristics as those ritual qualities. Taken together, the research of ritual and liturgy shows that they are also related with community, anamnesis(or memory), symbol, participation, body, sense, conflict, experience and emotion. Through the research of imagination and liturgy, it was found out that they have so much common elements(as suggested Picture Ⅲ-2). For example, the “body”, which is the common quality of imagination and liturgy, can be synthesized into “embodiment” of education. As such, all these qualities of imagination and liturgy can be synthesized into the formational dimension of education. At third chapter, the study of three Christian Education scholars, John Westerhoff Ⅲ, Debra Dean Murphy, and Elizabeth Moore, who tried to link liturgy and Christian Education, has been investigated. Westerhoff suggests that liturgy can be called to “action” and education can be called to “reflection.” He tells that liturgy should not be used as a tool for education and students should be educated through liturgy. According to him, liturgy can be a structure or frame for education. Murphy emphasizes the epistemology of doxology which Christian Education should aim at, because to know God in Christianity can be obtained through worship and praise. So according to her, liturgy and education should aim at knowing God, that is, they have same purpose and orientation, in the end, they are inseparable one. In sum, Murphy’s liturgy theory can be said to suggest the purpose of education. Lastly, Moore suggests “teaching as a sacrament.” She proposes that all the stories of the creatures and people can be a subject matter of education, God can be a real educator and sacrament is the response of people for action of God. According to her, liturgy can supply education with insightful principles. Lastly at fourth chapter, the model of liturgical Christian Education is suggested. The principle of education has three oriented principles, that is, integrity, community and re-centralization. In addition to them, there are 9 central principles and 18 detailed principles (as showed Picture Ⅴ-1). The understanding of “person” is suggested as a transcending, conflicting, doxology of man. The understanding of “teacher” is suggested as a presider at sacrament and a mediator. Lastly this dissertation suggests “The Eucharist Model, ”an example of liturgical Christian Education. This dissertation could be the re-conceptualized and alternative Christian Education in taking the place of schooling system of church. At the same time, I hope this dissertation could be a challenge to Christian Education in schooling education in church.