본 연구는 만 4~6세 유아의 실행기능과 수학이야기 문제해결력의 발달 양상을 살펴보고, 실행기능이 구체물단서, 그림단서, 언어단서 과제에서 수학이야기 문제해결력과 유의한 관계가 있는지, 어떠한 영향을 미치는지 살펴보는데 목적이 있다. 이러한 연구 목적에 따라 인천 소재 어린이집 3곳의 4세 유아 46명, 5세 유아 39명, 6세 유아 27명, 전체 112명의 유아를 연구대상으로 선정하였다. 실행기능은 다차원적 요인들로 구성되어 있다는 Hughes(1998)의 이론에 따라 하위요인을 억제(인지억제, 행동억제), 인지적 유연성, 작업기억으로 세분화하였다. 억제는 인지억제와 행동억제로 구분하였고, 인지억제를 측정하기 위해 해-달 과제(Day-Night)를, 행동억제를 측정하기 위해 깃발들기 과제를 사용하였다. 인지적 유연성은 차원변경 카드분류 과제(Dimensional Change Card Sort Task: DCCS)를, 작업기억은 숫자 바로-거꾸로 따라하기 과제를 사용하였다. 수학이야기 문제해결력은 Bruner(1966)의 표상이론을 바탕으로 행동적 표상은 구체물단서 과제, 영상적 표상은 그림단서 과제, 상징적 표상은 언어단서 과제로 구분하여 검사하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0을 이용하여 기술통계, 일원변량분석, Pearson 상관관계분석, 중다회귀분석의 통계방법으로 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연령이 높은 유아가 연령이 낮은 유아보다 실행기능 하위요인 인 억제(인지억제, 행동억제), 인지적 유연성, 작업기억 능력이 높았다. 실행기능의 세 가지 하위요인 모두 4세와 5세에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 연령이 높은 유아가 연령이 낮은 유아보다 구체물단서, 그림단서, 언어단서 과제에서 수학이야기 문제를 더 잘 해결하였다. 구체물단서와 언어단서 과제는 4~6세 모든 연령에서 각각 유의한 차이가 있고, 그림단서 과제는 4세, 5ㆍ6세가 각각 유의한 차이가 있는 것으로 확인되었다. 셋째, 유아의 실행기능 하위요인과 구체물단서, 그림단서, 언어단서 과제에서 수학이야기 문제해결력은 유의한 정적상관이 있는 것으로 나타났다. 실행기능 하위요인 인 억제, 인지적 유연성, 작업기억 능력이 높은 유아들이 수학이야기 문제해결력이 높았다. 넷째, 구체물단서, 그림단서, 언어단서로 과제제시방법을 달리 하였을 때 실행기능 하위요인이 수학이야기 문제해결력에 미치는 영향이 상이하다는 것을 확인하였다. 구체물단서 과제에서는 행동억제, 인지적 유연성, 작업기억이, 그림단서 과제에서는 행동억제, 인지적 유연성이, 언어단서 과제에서는 행동억제, 작업기억이 유아의 수학이야기 문제해결력에 영향을 미쳤다. 본 연구는 유아의 실행기능을 하위요인으로 세분화하여 살펴보았고, 유아의 수학이야기 문제해결력은 과제제시방법을 체계적으로 구분하여 살펴보았다는 것에 의의가 있다. 또한 실행기능 하위요인과 수학이야기 문제 해결력의 관계를 분석하였으며, 실행기능 하위요인이 구체물단서, 그림단서, 언어단서 과제에서 수학이야기 문제해결력에 미치는 영향이 상이하다는 것을 확인하였다는 것에 의의가 있다.
The purpose of this study is to investigate the tendency of executive function and the development of the Arithmetic story problem-solving ability in children four to six years old. In particular, we examined whether the executive function has a significant relationship with concrete, picture and language clue tasks of the Arithmetic story problem-solving ability, and how it affects them. To verify the purpose of this study, we selected 112 young children at three childcare centers in Incheon, 46 for-year-olds, 39 five-year-olds, and 27 six-year-olds. According to the theory of Hughes(1998), the executive function is composed of multidimensional factors, which can be subdivided into inhibition, cognitive flexibility and working memory. Inhibition is further classified into cognitive inhibition and behavioral inhibition. To measure cognitive inhibition, Day-Night tasks were used, and to measure the behavioral inhibition, flag-raising task were chosen. For cognitive flexibility, we used the Dimensional Change Card Sort Task (DCCS). Lastly, to test the working memory, digit span and reverse digit span were used. To understand the Arithmetic story problem-solving ability based on the theory of Bruner(1966), enactive representations be examined with concrete clue tasks, imaginal representations with picture clue tasks and symbolic representations with language clue tasks. The data used in this study was analyzed using SPSS 21.0. by Descriptive statistics, one-way ANOVA, Pearson correlation analysis, and multiple regression analysis. The results of this study are summarized as follows. First, the higher the age of child, the higher the executive function and sub-factors such as inhibition(both cognitive inhibition and behavior inhibition), cognitive flexibility, and working memory ability. Three sub-factors of executive function all had noteworthy differences between four and five-year olds. Second, the higher the age of a child, the better the performance at concrete, picture and language clue tasks. Also, there were significant differences in the concrete clue tasks and language clue tasks in each case from 4 to 6 years old child, and in the picture clue tasks, there were significant differences in each 4 year old and 5 and 6 years old child. Third, it showed that there is a significant positive correlation between the sub - factors of the young child executive function and concrete, picture and language clue tasks of the Arithmetic story problem-solving ability. Among the executive functions, the children who had the inhibition, cognitive flexibility and the ability to memorize the work had the highest score of the Arithmetic story problem-solving ability. Fourth, when the task presentation method was different for concrete, picture, and language clue tasks, the effect of the subordinate factor of execution function on the Arithmetic story problem-solving ability was different. In the concrete clue tasks, behavioral inhibition, cognitive flexibility, and working memory influenced the Arithmetic story problem-solving ability. In the picture clue task, behavior inhibition and cognitive flexibility, and in the language clue task, behavior inhibition and work memory affected the Arithmetic story problem-solving ability. The goal of this study was to investigate young children''s executive function by sub-factors and to specifically examine the Arithmetic story problem-solving ability inspecting separately by the representation style. In addition, it confirmed the relationship between young children''s executive function and the Arithmetic story problem-solving ability, and it is meaningful that the sub-factors of the executive function have different influences on concrete, picture and language clue tasks of the Arithmetic story problem-solving ability.