메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이혜연 (서울여자대학교, 서울여자대학교 일반대학원)

지도교수
김종남
발행연도
2018
저작권
서울여자대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수7

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The present study is based on self presentational model of social anxiety and exams the relationship of relatively new variables, fear of positive evaluation and interpretation bias of positive event. Accordingly, this study predicts that fear of positive evaluation aroused from the large difference between self-presentational motivation and expectation makes it difficult to fit in accepting positive events and leads to social anxiety. For this study’s purpose, it is verified that the double mediating effect of Fear of Positive Evaluation and Interpretation Bias of Positive Event between the difference of self-presentational motivation and self-presentational expectancies and social anxiety.
Participants were 399 university students and completed questionnaires for Short Form of the Korean Social Interaction Anxiety Scale (K-SIAS) and the Korean Social Phobia Scale (K-SPS), Self-Presentational Motivational Scale(SPMS), Self-Presentational Expectancies Scale(SPES), Korean Version of Fear of Positive Evaluation Scale(K-FPES) and Interpretation of Positive Event Scale(IPES). The SPSS 21.0 and the PROCESS macro were used in this study for analysis program. Pearson’s correlation analysis and bootstrapping method were used to analyze the data from participants.
As expected, results indicated that fear of positive evaluation and interpretation bias of positive event mediated the relationship between the difference of self-presentational motivation and self-presentational expectancies and social anxiety. In addition, fear of positive evaluation(FPE) and interpretation bias of positive event(IPE) had partial double mediating effect between the difference of self-presentational motivation and self-presentational expectancies and social anxiety.
Based on the result of this study, the implications and limitations of present study were discussed with the suggestions for the further study.

목차

목 차
I. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
II. 이론적 배경 6
1. 사회불안 6
2. 자기제시 모형 8
1) 자기제시동기 10
2) 자기제시기대 11
3) 자기제시동기와 자기제시기대의 차이와 사회불안 13
3. 긍정적 평가에 대한 두려움 16
1) 자기제시동기와 자기제시기대의 차이와 긍정적 평가에 대한
두려움 19
2) 긍정적 평가에 대한 두려움과 사회불안 22
4. 긍정적인 사건에 대한 부정적 해석 23
1) 자기제시동기와 자기제시기대의 차이와 긍정적인 사건에 대한
부정적 해석 26
2) 긍정적 평가에 대한 두려움과 긍정적 사건에 대한
부정적 해석 28
3) 긍정적 사건에 대한 부정적 해석과 사회불안 29
III. 연구목적 및 연구문제 32
1. 연구 목적 32
2. 연구 문제 및 연구가설 32
3. 연구 모형 34
IV. 연구 방법 36
1. 연구 대상 36
2. 측정 도구 37
1) 사회적 상호작용불안 척도(Social Interaction Anxiety Scale:
SIAS)와 사회적 공포 척도(Social Phobia Social: SPS)의
단축형 37
2) 자기제시동기 척도(Self-Presentational Motivational Scale:
SPMS) 37
3) 자기제시기대 척도(Self Presentational Expectancies Scale:
SPES) 38
4) 긍정적 평가에 대한 두려움 척도(Korean Version of the Fear
of Positive Evaluation Scale: K-FPES) 39
5) 긍정적 사건에 대한 해석 척도(Interpretation of Positive
Event Scale: IPES) 39
3. 연구 절차 40
4. 자료 분석 41
V. 연구 결과 43
1. 주요 변인들의 기술통계 및 상관분석 결과 43
2. 자기제시동기와 자기제시기대의 차이와 긍정적 평가에 대한
두려움, 긍정적인 사건에 대한 부정적 해석이 사회불안에 미치는
영향 44
1) 자기제시동기와 자기제시기대의 차이와 사회불안의 관계에서
긍정적 평가에 대한 두려움의 매개효과 45
2) 자기제시동기와 자기제시기대의 차이와 사회불안의 관계에서
긍정적 사건에 대한 부정적 해석의 매개효과 49
3) 자기제시동기와 자기제시기대의 차이와 사회불안의 관계에서
긍정적 평가에 대한 두려움과 긍정적 사건에 대한
부정적 해석의 이중매개효과 53
VI. 논의 58
1. 논의 및 결론 58
2. 연구의 의의 65
3. 연구의 제한점 및 후속연구를 위한 제언 68
참고문헌 71
부록 87

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0