본 연구는 유아기 자녀를 둔 어머니들이 그림책 읽기 모임을 통해 행복한 가족의 의미를 찾아가는 과정에 관한 연구로 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 행복한 가족을 만들기 위한 유아기 자녀 어머니들의 그림책 읽기 과정과 의미는 어떠한가? 본 연구 참여자는 전업주부이며 자녀교육에 관심이 있는 4명의 어머니다. 어머니들은 자녀를 잘 교육하는 것이 행복한 가정이 되기 위해 어머니가 해야 하는 일이며, 그 중 하나의 자녀 교육방법으로 그림책 읽기를 선택하였다. 연구기간은 2016년 1월 5일부터 8월 19일까지 주 1회 2시간 30분씩 진행되었다. 본 연구는 크게 두 단계로 진행되었다. 먼저 연구자와 읽은 후 자녀와 함께 읽는 단계이다. 주 1회 각 어머니의 집을 돌아가며 방문하여 연구자와 그림책을 읽고 토론하고, 저널을 작성하였다. 연구자와 읽은 그림책은 다시 가정에서 자녀와 함께 읽고 그 느낌을 저널을 기록한다. 다음 단계는 가족과 함께 읽기로 진행되었다. 연구자와 읽는 과정과 동시에 가정에서 가족읽기를 진행하였다. 이를 위해 어머니와 연구자가 그림책을 함께 읽고 자녀에게 읽어주는 단계를 가졌고, 다음으로 어머니가 가족과 함께 읽는 과정으로 진행하였다. 계획 수립 과정에서 연구자는 어머니들의 요구를 반영하도록 노력하였으며, 그림책 읽기 과정에서 발생되는 문제를 찾아 토론하고 이를 다시 실행하는 반복과정을 거치며 반성적 성찰이 함께 이루어졌다. 연구의 과정은 순차적 진행과 함께 지속적이며 동시에 순환적인 과정으로 이루어졌다. 본 연구결과 그림책 읽기 과정은 ‘연구자와 읽고 자녀와 함께 읽기’와 ‘가족과 함께 읽기’로 범주화 되었고, ‘연구자와 읽고 자녀와 함께 읽기’는 ‘그림책 함께 배우기’와 ‘아이와 함께 읽기’의 하위범주로 분류되었다. ‘가족과 함께 읽기’과정은 ‘가족 읽기에 남편 참여시키기’, ‘자기 점검을 통한 반성과 대화’, ‘함께 읽고 함께 놀기’의 하위 범주로 이루어졌다. 그림책 읽기 과정의 의미는 ‘함께 읽기를 통한 즐거움과 행복’의 주제로 하위 범주는 ‘그림책 읽기를 통한 치유와 즐거운 경험’, ‘부모로서 성장을 통해 가족의 행복을 재 개념화하기’로 분류되었다. 어머니들은 가족 읽기를 통해 행복의 의미를 부여하였다. 가족 또는 가정을 체계적 관점에서 볼 때 그 구성이나 연관은 개인이라는 하위체계와 가족이라는 상위체계가 함께 각각의 욕구와 목표가 상호의존적일 때 더 큰 상위체계인 사회에 기여하는 바가 있고, 그것이 가정이 갖는 사회적 기능이라고 할 수 있다. 그렇다면 관계의 설정도 상대보다는 나에게서 출발하고 타인도 사회도 우주에 대한 관점도 나에게서 출발한다는 점이 기본적으로 부각되어야 하는데, 그간의 프로그램의 대부분은 인간 삶의 기본 방식이 개인(나 자신)에 대한 준비보다는 상대에 대한 대응방식에 치중한 것이었다. 이렇게 볼 때 본 연구는 개인의 삶의 태도와 방식이 어머니 자신한테 있다는 것을 알고 이를 실천하고자 했다는 점에 연구의 의의가 있다. 본 연구는 유아교육 현장에서 부모교육을 할 때 실제 부모에게 필요한 것이 무엇인지, 실질적인 도움을 줄 수 있는 방법은 무엇인지, 어머니들의 목소리를 듣고, 직접적인 조언과 방법이 제공되어야 함을 시사한다. 부모가 자녀를 잘 양육하고, 화목한 가족이 되려면 가족 간 어려움을 함께 의논하고, 부부가 공동으로 가정을 운영할 수 있는 힘을 가질 수 있게 도움을 줄 수 있는 체제의 마련이 필요함을 제안하였다.
This study investigates how the mothers of young children find the meaning of a happy family through reading picture books. It is guided by the following research question: What is the process and significance of reading a picture book for mothers with young children to procure familial happiness? The participants of this study were four mothers/full-time housewives who were interested in the education of young children. Educating their young children well was their means of promoting familial happiness. They chose to read picture books as a way of teaching their children. This research was conducted from January 5, 2016 to August 19, 2016, once a week for 2 hours and 30 minutes. It was conducted in two stages. First, the Mothers would read a picture book with the researcher, and then they would read it with their young children. Once a week, the researcher would visit each mother’s home to read and discuss the book together. The researcher would then write a journal entry on the session The mothers would then read the book again with their young children at home, recording the experience of the session in a journal. The next step was to read with the family. The process of reading with the researcher was accompanied by a family reading at home. To do this, the mother and the researcher would read the picture books together, and the mother would read them first to her young child and then with her family. During the planning process, the researchers tried to reflect the needs of mothers. The researcher and mothers discussed the problems that occurred during the reading of picture books. As the reading and discussing process was repeated, reflective introspection was done together. The process of the study was a continuous and cyclical process with sequential progression. As a result of this study, the reading processes of the picture book were categorized as ‘reading with the researcher,’ ‘reading with the young child,'' and ‘reading with the family.’ Then, ‘reading with the researcher’ and ‘reading with the young child'' were classified into the subcategories of ''learning together with picture book'' and ''reading with the young child.'' The ‘reading with the family'' process was classified into the subcategories of ‘participating the husband in family reading,'' ‘reflection and conversation through self-monitoring,'' and ‘reading and playing together.'' The meaning of the picture book reading process was classified as ‘healing and enjoyment through reading picture books'' and ‘re-conceptualizing familial happiness through growth as parents,'' under the theme of ‘the pleasure and happiness through reading together.'' The mothers gave meaning to happiness through the family readings. From a systematic point of view, the structure or association of a family contributes to a society, which is a much higher system, when the individual as a subsystem and the family as a supersystem are mutually dependent on each desire and goal, This is the social function of a family. It is important to note that the setting of the relationship begins from the individual rather than from the other, as does the view of others, society and the universe. In most of the previous programs, the basic approach was to focus on how to respond to an opponent rather than readiness for the individual. In this sense, this study is meaningful because the mothers understood that the self-ownership of an individual’s attitude and manners, which they tried to put it into practice. This study suggests that when conducting parental education in early childhood education we have to listen directly to the mother about what the real needs of the parents are and about the most practical way of supporting these needs; in so doing, we can provide direct advice and methods to help mothers. In order for parents to raise their children well, and thereby procure familial happiness, we need to set up a system in which family members can discuss their hardships together, and in which couples are empowered to manage a family jointly.
목차
Ⅰ.서론=11. 연구의 필요성 및 목적=12. 연구문제=53. 용어의 정의=5Ⅱ. 이론적 배경=81. 행복한 가족에 대한 이해=81) 행복의 의미=82) 행복의 요소=133) 유아와 가족의 행복 관련 선행연구=182. 부모교육=241) 유아기 부모의 특성=242) 부모교육의 접근 방법=263. 그림책 함께 읽기=291) 그림책의 특성=302) 그림책 함께 읽기 접근방법=373) 그림책을 활용한 부모교육 =42Ⅲ. 연구방법=461. 연구자의 연구배경=462. 연구 참여자=493. 연구 절차=564. 자료 수집=695. 질적 자료 분석=73Ⅳ. 행복한 가족 만들기를 위한 그림책 읽기 과정과 의미=761. 그림책 함께 읽기 과정=761) 배우면서 자녀와 함께 읽기=762) 가족과 함께 읽기=992. 그림책 함께 읽기의 의미 : 함께 읽기를 통한 즐거움과 행복=1271) 치유와 즐거움=1272) 성장을 통한 가족 행복의 재 개념화=133Ⅴ. 논의 및 결론=1391. 요약 및 논의=1392. 결론 및 제언=143참고문헌=145부 록=163Abstract=166