최근 농업분야에서도 정보교류와 인적 네트워크 활동에 있어서 SNS가 중요한 역할을 하고 있다. 2000년대 이후 EU(유럽연합)와 미국, 중국 등 세계적인 농업 강대국과의 자유무역협정(FTA)이 속속 체결되면서 국내 농축산물 시장의 세계화가 급속히 진전됐기 때문이다. 이에 따라 네이버 밴드와 같은 폐쇄형 SNS에서 해당분야 전문가와 농민 등이 온라인 커뮤니티를 구성하고 농산물 품질향상을 위해 영농기술정보를 공유하는 활동이 크게 확산되고 있다. 그런 반면, 정보와 지식은 개인에게 재화와 같은 중요한 자원이자 차별적인 경쟁력이 되기 때문에 타인에게 자신의 소중한 정보를 제공(공유)하는 행위는 자연스러운 현상이 아니다. 이런 관점에서 많은 연구자들은 왜 SNS에서 커뮤니티 구성원들은 자신이 시간과 노력을 들여 얻은 소중한 정보를 타인과 공유하기 위해 자발적으로 나서는지, 그 의도를 구명하기 위해 연구해 왔다. 본 연구는 영농기술정보 공유형 SNS에서 정보공유 의도에 미치는 영향요인들을 규명하기 위해 영향요인들을 제시하고 실증적으로 분석하였다. 기존 정보공유 문헌에서 제시되어 오던 호혜성, 회원간의 신뢰, 이타성, 자기표현 욕구, 이미지 제고성과 같은 요인들은 물론 최근 SNS가 비즈니스 도구로 활용되고 있음에 착안하여 실용적/헤도닉 관점에서 지각된 유용성과 즐거움을 독립변수로 포함시켜 통합적인 연구모형을 설정하였다. 연구모형에 대한 실증적 분석을 위해 본 연구에서는 SNS 상에서 네이버 밴드 이용 회원들과 이용경험이 있는 네티즌들을 대상으로 설문조사해 434부의 유효한 설문지를 수집하였고, 이를 구조방정식 모델링을 이용한 확인적 요인분석과 경로분석을 통해 연구모형을 실증적으로 분석하였다. 연구 분석 결과 첫째, 지각된 유용성과 즐거움 그리고 호혜성, 이타성은 정보공유 의도에 긍정적인 영향을 미치는 요인들로 나타났다. 둘째, 이타성, 자기표현 욕구, 이미지 제고성도 즐거움에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석됐다. 셋째, 이미지 제고성은 지각된 유용성에, 호혜성은 회원간의 신뢰에 긍정적인 영향을 미친다는 가설도 채택됐다. 하지만 회원간의 신뢰, 자기표현 욕구, 이미지 제고성 요인은 정보공유 의도에 직접적인 영향을 미치지 못해 가설들이 기각됐다. 이번 연구의 이론적 기여는 첫째, 기존의 기술수용모델(TAM) 이론에서 독립변수로 이용되는 지각된 유용성의 개념을 비즈니스적인 관점으로 확장했다는 데 의의가 있다. 지각된 유용성을 비즈니스적인 관점에서 조명한 연구는 국내에서 거의 유일하다고 할 수 있다. 둘째, 지각된 유용성은 기술수용모델에서 뿐만 아니라 정보공유 의도 요인으로도 매우 중요한 변수임을 밝혀냈다는 데 의미를 부여할 수 있다. 셋째, 폐쇄형 SNS에서 영농정보를 중심으로 공유의도에 영향을 미치는 요인들을 연구했다는 점도 의미 있는 시도로 볼 수 있다. 이 분야에 대한 국내 연구는 아직까지 전무한 실정이다. 넷째, 정보공유 의도는 정보의 질에 따라 공유동기 요인이 달라질 수 있다는 점을 구명한 점도 의미 있는 연구로 평가할 수 있겠다. 본 연구 결과는 영농기술정보 교류를 위한 농산업 분야 SNS에서 효과적인 정보공유형 밴드의 운영 방안을 제시할 수 있을 것으로 기대된다.
Currently, Social Network Services(SNS) play an important role in information exchange and human network activity in the field of agriculture. Since the 2000s, following the conclusion of the Free Trade Agreement among global agricultural powerhouses (including the European Union, the United States, and China), the domestic agricultural and livestock industry in Korea rapidly globalized. Because of this, farmers and experts in relevant fields created online communities in closed-type SNS such as Naver Band, where members actively share agricultural technology information to improve the quality of agricultural products. Information and knowledge, like commodities, are important resources and can provide individuals with differential competitiveness. Hence, it is not natural for individuals to share their own valuable information with others. A number of researchers have studied why community members voluntarily share such information, which they obtained by investing a great deal of time and effort with others on SNS. In this study, we 1) suggest several influential factors on the intention to share agricultural technology information on SNS and 2) conduct an empirical analysis. Noticing that SNS are currently being used as a business tool, we established a research model by including perceived usefulness and enjoyment as independent variables from practical and hedonic perspectives, in addition to the factors suggested in the previous literature related to information sharing, such as reciprocity, trust among members, altruism, self-presentation desire, and image improvement. For the empirical analysis on the research model, we conducted a survey on SNS among users of Naver Band as well as Internet users who have experience using Naver Band. A total of 434 valid questionnaires were collected. Using a structural equation model, we conducted a confirmative factor analysis and a path analysis to empirically analyze the research model. The analysis results can be summarized as follows: First, factors such as perceived usefulness, enjoyment, reciprocity, and altruism were proven to have positive impacts on the intention to share information. Second, altruism, self-presentation desire, and image improvement also had positive impacts on enjoyment. Third, the hypotheses, one of which assumed that image improvement positively affects perceived usefulness and another that reciprocity positively affects trust among members, were accepted. However, the hypotheses that assumed that trust among members, self-presentation desire, and image improvement have direct impacts on intention to share information were rejected. The present study provides the following theoretical contributions: First, the study expands the concept of perceived usefulness, which was used as an independent variable in the existing technology acceptance of model (TAM), the broader aspect of business. This study is the only domestic study in Korea that has investigated perceived usefulness from a business aspect. Second, we clarified that perceived usefulness is not only a critical element in TAM but also an influential factor on the intention to share information. Third, as there are virtually no domestic studies in this field in Korea, examining the factors that affect the intention to share by focusing on agricultural information in closed-type SNS is meaningful. Fourth, this study showed that the intention to share information can differ according to the quality of the information. It is expected that the results of this study can be used to propose a guideline for effectively operating communities on SNS aimed at the exchange of technology and information related to agri-business.
목차
제 1장 서론 1제 1절 연구배경 및 연구문제 1제 2절 연구방법 및 구성 9제 2장 연구의 이론적 배경 12제 1절 SNS의 개념과 분류 12제 2절 국내 농업환경 변화와 SNS의 활용 22제 3절 영농정보 공유형 밴드 운영 현황 28제 4절 정보의 개념과 분류 30제 5절 정보공유 의도 선행연구 35제 6절 정보공유 의도에 대한 이론적 고찰 45제 3장 연구모형 설계 및 가설설정 74제 1절 연구모형 설계 74제 2절 가설 설정 80제 4장 연구방법론 95제 1절 연구의 방법 95제 2절 자료의 수집 96제 3절 변수의 조작적 정의 102제 4절 측정지표 개발 107제 5장 실증분석 112제 1절 측정변수의 신뢰도, 타당도 분석 112제 2절 가설검증 및 분석결과 논의 118제 6장 결론 122제 1절 연구의 결과 122제 2절 결론 및 시사점 128제 3절 연구의 한계 및 향후 연구과제 134참고문헌 136국문초록 161부록(설문지) 163