메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

김신우 (연세대학교, 연세대학교 대학원)

지도교수
김영인
발행연도
2018
저작권
연세대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수6

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
국문 요약

패션분야 융합인재 육성을 위한
캡스톤 디자인 교육 프로그램 학습 모형 개발

과거 산업혁명 시대를 대표하는 화두가 ‘생산’과 ‘기술’이었다면, 현 시대를 대표하는 화두는 ‘창조’와‘융합’이다. 디자인은 21세기 새로운 시대 환경에 발맞춰 영역 간의 통합 프로세스를 추진하고 있다. 특히 타 영역에 비해 디자인의 변화속도가 빠르고 많은 아이디어가 요구되는 패션디자인 영역에서는 전공분야에 튼튼한 기초지식을 가지고 다양한 분야와 영역을 서로 연결하는 융합 관점에서 문제를 해결 할 수 있는 패션디자이너의 육성이 글로벌 경쟁력 확보를 위한 필수 과업이라 할 수 있다.
또한, 우리나라의 교육정책 핵심 방향은 학벌이나 이력보다는 개개인의 역량과 성장 가능성을 우선시하는 사회를 구현하는데 있다.
캡스톤 디자인은 학문 분야 별로 습득한 전문지식을 바탕으로 하여 산업체에서 필요로 하는 제품을 학생들 스스로 설계, 제작, 평가하는 실천적 교과이다. 그러므로 융합과 창의시대에 협업과 함께 진정한 전문성을 필요로 하는 패션분야에서 실무역량과 실질적인 협업능력을 가진 융합인재 육성을 위한 캡스톤 디자인 교육프로그램 학습 모형을 개발하여 제안하고자 한다.
연구 방법은 문헌연구조사로 융합의 개념과 유형, 융합인재 육성을 위한 학습방법에 대하여 고찰해보았다. NCS의 개념과 NCS 패션디자인 학습모듈체계를 고찰해보았으며, NCS 문제점을 도출했다. 또한 캡스톤 디자인의 개념과 필요성에 대하여 고찰해보았다. 분석방법은 다음과 같다.
사례분석방법은 패션제품 라이프사이클 관리계획(2014) 프로세스를 기준으로 기획, 디자인 개발, 기술, 생산, 마케팅에 맞추어 해외대학 패션디자인전공 교과목과 NCS 패션디자인 학습모듈을 분석하였다. 이를 바탕으로 해외 대학의 패션전공 교과목과 NCS 패션디자인 학습 모듈의 과목비중을 비교 분석하여 NCS 학습모듈의 보완해야할 내용들을 규명하였다.
심층면접조사 방법은 사례분석으로 도출된 문제점들의 해결 방안을 위해 3그룹의 전문가 면접을 진행했다. 심층면접내용은 NCS의 패션디자인 교육시간의 비중과 평가 방법 및 이를 보완할 수 있는 방안에 관한 것이었으며, 캡스톤 디자인의 운영체계와 융합패션교육 프로그램의 필요성과 학습방법에 관한 것이었다.
정량조사를 위한 1차 실험은 캡스톤 디자인을 적용한 패션디자인수업을 진행하기 위하여 캡스톤 디자인 참여 학생과 기업을 선정하였다. 2017년 1월부터 5월까지 NCS 학습모듈을 교재로 교육을 받은 학생들을 통제집단 대상으로 선정하고, 수업의 전과 후의 창의 인성과 지식, 기술, 태도 등에 관해 설문조사를 실시하였다. 실험집단을 구성하여 캡스톤 디자인을 적용하여 수업의 전과후의 핵심역량을 설문지를 통하여 측정하고 통계분석을 통하여 캡스톤 디자인의 성과에 대하여 규명하였다. 2차 실험은 2017년 6월부터 11월까지 융합패션프로그램을 NCS기반으로 개발하여 수업을 진행한 후 1차 실험과 같은 방법으로 캡스톤 디자인의 효과성을 분석하였고 이를 토대로 두 집단 간의 효과성 차이를 분석하였다. 이 연구의 타당성 확보를 위하여 이원배치분산법과 T-검증을 사용하여 퉁계분석을 시행하였다.
이 연구결과를 요약한 결론은 다음과 같다.
첫째, NCS 패션디자인 교육은 미래지향적인 하이테크 기술보다는 전통적인 방식의 수공예적인 기술측면의 학습모듈 비중이 높고, 디자인 개발 부분의 학습모듈이 상대적으로 비중이 적은 편으로 교과목간 불균형을 이루고 있는 것으로 나타났다. 그리고 파운데이션 과정은 폭넓은 학제적 접근을 통한 종합적 사고와 창조적 문제해결을 위한 기초적 이해를 유도하기 때문에 중요한데, 파운데이션 학습모듈이 부재한 것으로 나타났다. 이러한 NCS 패션디자인 학습모듈을 보완하기 위하여 특화된 학습법 개발이 시급하므로 캡스톤 디자인을 적용한 융합패션디자인 프로그램이 필요하다는 결론을 얻었다.
둘째, NCS 패션디자인 학습모듈에 캡스톤 디자인을 적용한 결과 캡스톤 디자인의 가장 큰 장점은 학생들이 실무 프로세스를 경험함으로써 주어진 과제물이나 문제를 종합적이고 창의적으로 해결하는 능력을 배울 수 있는 것으로 나타났다. 산업체와 협업을 통하여 실용적인 지식과 노하우를 배울 수 있었으며 새로운 아이디어 발상과 문제인식을 통하여 폭넓은 종합적 사고로 변화에 대처하는 능력이 향상되었다. 실험에 참여한 학생들의 창의성, 직무능력 즉 지식, 기술, 태도에 실질적인 변화가 있었음을 규명하였다.
실험을 통하여 NCS 패션디자인 기반 캡스톤 디자인 적용은 패션디자인 전공 분야 학생들의 직무교육을 위한 하나의 방안이 될 수 있음을 보여준 것이다.
셋째, 융합패션디자인 교육의 효과성을 증명하기 위하여 패션전공 교과목에 IT, 전자기술을 융합하여 패션디자인 교육 프로그램으로 개발하여 캡스톤 디자인을 적용한 과정을 진행하고 교육의 전과후의 핵심역량에 대한 설문조사를 실시하였다. 분석 결과 실험집단과 통제집단사이의 변화 중 창의인성 하위요인 자기 확신, 개방성 등의 역량이 증가되었으며, 지식차원에서는 의사소통능력, 자기주도 학습능력 등의 핵심역량이 증가되었다. 기술차원에서는 정보기술 활용능력이 가장 많이 향상되었으며, 변화대처능력 등이 높아졌다. 태도차원에서는 추진력, 도전정신, 경험 개방성 등에 효과가 있는 것으로 나타났다.
마지막으로 패션분야 융합인재 육성을 위한 캡스톤 디자인 교육 프로그램 학습모형을 제안하였다. 학제적 교역지대의 깊이와 넓이가 모두 중요한 전문기술과 의사소통, 창의력 등을 향상시킬 수 있는 새로운 학습방법이 필요하다는 것을 도출하였다. 따라서 캡스톤 디자인 적용과 팀티칭, 팀빌딩, 네트워킹 지원 및 패션산업필드트랩을 통하여 산업현장에서 필요로 하는 지식과 기술, 그리고 현장문제해결에 대한 능력을 신장시키고 on/off 라인이 결합된 스마트 러닝전략으로 창의성과 자기 주도적 학습 능력을 신장시켜야 한다는 결론을 얻었다.
지금까지 융합교육은 물리적 형태의 융합은 이루어져 왔으나 보다 본질적인 융합교육의 구체적인 사례와 효과성 증명에 대한 사례는 찾아보기 어려웠으므로 이 연구에서 현실적인 융합교육의 모습을 근거로 해서 구체화하였다는 데에 의의가 있다. 또한 산업형 융합인재육성을 위한 학습모형은 실제 경험 근거 기반으로 탐색하여 융합패션디자인 교육의 초석을 마련하였으므로 인문학을 포함한 타 영역 융합교육에도 융통성 있게 적용이 가능할 것이며, 산업현장의 요구를 반영한 융합교육 프로그램설계 및 실행에 도움이 될 수 있다는 점에서 연구의 의의가 있다.

Abstract

Eduaction program development applying capstone design for convergence talent development in the fashion field

kim, shin woo
Dept. of Human Environment & Design
The Graduate School
Yonsei University

If the topics representing the past Industrial Revolution era were "Production" and "Technology", those representing the modern world are "Creation" and "Convergence". Design is pursuing the process integrated between the specialties to fit into the new era of the 21st century. An area of specific designs is evolving further and at the same time the area of general design has changed into an era of design activities integrating the visual aspects, the products, the environment, and the multimedia.  To cultivate the designers who can solve the problems creatively is considered to be essential for the area of fashion design which has changed faster than other areas and in which many ideas are required.
In addition, the key policy direction of education in Korea is to realize the society which gives priority to the capacity and growth potential of individuals rather than academic background or history. Professionals in the area of fashion design meeting the demand of the age are those with practical application ability along with the job skills (knowledge, skills, attitudes) of NCS standards and integrated thinking ability.
Therefore, it is needed more than ever to provide the model for the method of fashion design job training enhancing the practical capability, practical collaboration ability, and expertise requiring the true expertise as well as collaboration in the time of convergence and creativity.
Therefore, this study has provided a solution by applying a program combining the training method of capstone design and NCS (National Competency standards) with an approach to enhancement of practical application capability, creative problem-solving ability, and integrated thinking ability of the students.
An experiment combined with literature research, case analysis, and interview was conducted for research, which is as follows.
Firstly, concept and importance of capstone design have been explored and its creativity and convergence have been examined through literature research. In addition, the concept, classification system, and composition of NCS have been explored and the learning modules of NCS in the area of fashion have been examined.
The fist method of case analysis is based on the standard which PJ Jakovljevic(2014) of Technology Evaluation centers provided for the process of management plan on the life cycle of fashion products, which is classified as the major subject for fashion design in the universities home and abroad in response to planning, design development, technologies, production, marketing.  Based on this, the contents to be supplement have been generated by providing a comparative analysis of the importance of learning module for fashion design of NCS and of the subject for fashion design in the universities home and abroad.
Secondly, in-depth interviews were conducted as a qualitative research method of design thinking technique by personal visits made by a group of professors who had an experience in teaching the classes based on NCS from February to April 2017 in order to provide a solution to the issues discovered from a variety of case analyses. The contents of in-depth interview were about the proportion of NCS fashion design training hours and its evaluation method, an effective teaching method to supplement this issue. Thirdly, with a consultative committee, in the first place, held for developing the process in order to get the advices about the current management status of capstone design, the relevance with NCS, the validity regarding the scope of research and to apply them to the study, and with the students and companies selected as the participants and their roles designed, the classes of fashion design applying capstone design have been offered. To do this, the first survey on problem solving abilities and core competencies for the students who had been trained by NCS learning modules from January to May 2017 was conducted and the second survey was conducted to re-measure the creative personality, knowledge, skills, attitudes, etc. after finishing the classes by applying capstone design and to investigate the results of capstone design through statistical analysis. In order to ensure the validity of this research, the statistical analysis was conducted using 2 way analysis of variance.
The results of the study are summarized as follows.
The greatest advantage of the capstone design was shown to be the fact that students, by experiencing practical processes, are able to acquire the ability to reach comprehensive and creative solutions to given tasks of problems. The capstone design provided the opportunity to experience the creativity, practical competencies, task performance abilities, and cooperative abilities that are at work in an actual working setting. In addition, it was possible to promote actual changes in the work competencies of the students participating in the capstone design by having students systematically plan and experience NCS-based practical fashion design, and examine the results of such experience in terms of knowledge, technique, and attitudes. Also, it was possible through collaboration with industry to acquire useful knowledge and know-hows, and foster broad and creative thinking through new ideas and problem awareness. This demonstrates that the capstone design with NCS is a viable option for job training of students majoring in fashion design.
Regarding future-oriented and sustainable fashion design eudcation programs which are able to create new value from creative problem-solving and convergence, overseas universities have been found to employ a variety of pedagogical concepts and specialized education programs to administer specialized education, focused on a variety of areas such as artistic freedom, marketing, design or perfecting of technique, depending on the school. In overseas universities, diversity of curricula across schools makes for a competitive system wherein the competencies of students can be developed in accordance with student aptitudes. Also, the knowledge acquired in coursework and in the process of self-initiated problem solving led to creative thinking. It was found that students attended cross-discipline convergence courses and developed creative thinking habits in order to solve problems on their own.
It was found that there is no existing foundation course learning module for NCS fashion design education. Foundation courses, rather than being a foundation for major-related studies, encourage multi- and interdisciplinary education. That is, they encompass both practical skills and theory through a broad variety of subjects ranging from sociocultural studies, art, design theory, basic design education, design research methodologies, and design-related writing, centering on English. A critical and historical foundation relating to the arts and design can be said to be extremely important. This is because through such foundation courses, students are able to build a basis for comprehensive thinking and creative problem-solving through a broad, inter-disciplinary approach. Education in varius aspects of Korean history and culture, in association with design, when administered through major courses, may lead to creative fashion design that revives national identity. Also, to supplement the uniform evaluation standards, evaluation methods, and learning hours of the NCS fashion design module, pedagogical methods such as flipped learning or blended learning need to be applied toward achieving enhanced learning results in specialized fashion design education.

Lastly, it was found to be important to include multi-disciplinary convergence subjects covering big data in the 4thIndustrial Revolution age, IOT, and AI (artificial intelligence) among NCS subjects to foster the ability in students to take on newly generated industries.
Based on the above, it is necessary to attempt capstone designs that comprise of 1) basic design education based on research methods and contextual elements, which constitute the basic steps toward creative fashion design education and 2) a balance between multi-disciplinary theoretical education and creative education, and which promote the association and cooperation between academia and industry, and to develop design processes that are combined with the NCS learning module.
The signifiance of the present study lies in that the development of learning modules and pedagogical methods for the creation of new ideas and the fostering of free-thinking, convergence-minded talent will play a role in supplementing not only education but other practical skills-cenetered education as well. The NCS learning module will function as a watershed in the development of Korean job education


key word : National competency standard, capstone design, Convergence

목차

등록된 정보가 없습니다.

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0