본 연구는 고등학생의 사회부과 완벽주의가 우울과 사회불안에 미치는 영향을 알아보고, 이 과정에서 자기초점적 주의와 자기비난의 매개효과를 검증하고자 하였다. 이를 위해 경기도 지역의 3개 인문계고등학교에 재학 중인 남녀 고등학생 273명(남학생 83명, 여학생 190명)을 대상으로 약 3주간의 간격으로 총 2회에 걸쳐 다차원적 완벽주의, 사회불안, 우울, 자기초점적 주의, 자기비난의 척도에 대한 설문을 실시하였다. 수집된 자료의 분석은 SPSS 21.0과 AMOS 21.0 프로그램을 이용하였다. 먼저 문항간 내적합치도(Cronbach’s α) 값을 산출하여 측정도구의 신뢰도를 살펴본 후, 주요변인 및 측정변인들의 기술통계를 확인하기 위하여 응답점수의 범위(최소값, 최대값), 평균, 표준편차, 왜도, 첨도를 산출하였다. 상관분석을 실시하여 주요변인 및 측정변인들 간 관련성을 살펴보았으며, 구조방정식 모형 검증을 통해 변인 간 구조적 관계를 확인하였다. 모수치 추정 방법으로 최대우도법을 이용하였고, Anderson과 Gerbing(1988)의 2단계 접근법에 따라 먼저 측정모형을 검증한 후 구조모형을 통해 연구문제인 변인들 간 구조적 관계를 검증하고, 최적의 모형을 탐색하기 위하여 부분매개모형과 완전매개모형을 비교하였다. 최종모형에서 매개효과의 유의성을 검증하기 위하여 부트스트래핑 절차(Shrout & Bolger, 2002)를 적용하였으며, 유령변수 생성 방법(Chan, 2007)으로 개별적인 매개효과의 유의성을 확인하고, 모형의 적합도를 평가하였다. 분석 자료는 사회부과 완벽주의를 제외한 사회불안, 우울, 자기초점적 주의 및 자기비난의 총 2회의 설문 자료를 바탕으로 Time 2의 수치에서 Time 1의 수치를 통제한 상황에서 검증한 결과이다. 본 연구의 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 사회부과 완벽주의, 우울, 사회불안, 자기초점적 주의, 자기비난 사이에 모두 정적인 상관관계가 있었다. 둘째, 사회부과 완벽주의가 자기초점적 주의를 거쳐 우울로 이행되는 매개경로가 통계적으로 유의하였다. 그러나 사회부과 완벽주의가 자기비난을 거쳐 우울로 이행되는 매개효과는 유의하지 않았다. 셋째, 사회부과 완벽주의가 자기초점적 주의를 거쳐 사회불안으로 이행되는 매개경로가 통계적으로 유의하였다. 그러나 사회부과 완벽주의가 자기비난을 거쳐 우울로 이행되는 매개효과는 유의하지 않은 것으로 나타났다. 본 연구 결과는 사회부과 완벽주의가 자기초점적 주의를 매개로 하여 우울과 사회불안으로 이어지는 과정을 경험적으로 밝힘으로써 Clark와 Wells의 사회불안장애 인지모델이 청소년의 사회불안 및 우울에 이르는 과정에 대한 설명을 지지한다는 의의가 있다. 또한 학교 상담 장면에서 높은 사회부과 완벽주의 성향을 지닌 청소년들이 사회불안이나 우울을 경험할 때 자기초점적 주의에 초점을 두어 개입하는 것이 효과적임을 시사한다. 이들에게 방어적인 자기초점적 주의를 비방어적인 자기초점적 주의로 전환하는 상담 및 교육 프로그램을 제공한다면, 심리적 부적응으로 인한 문제를 완화하고 보다 적응적인 학교 및 일상생활을 돕는 데 도움이 될 것으로 기대한다.
주요어: 사회부과 완벽주의, 사회불안, 우울, 자기초점적 주의, 자기비난
The study examined the influence of socially-prescribed perfectionism (SPP) on depression and social anxiety, and further investigated the mediating effects of self-focused attention and self-criticism. The questionnaires designed to measure multidimensional perfectionism, social anxiety, depression, self-focused attention, and self-criticism scale for adolescents were administered twice (Time 1 and Time 2) at an interval of three weeks to 273 students (83 men, 190 women) enrolled at three high schools in Gyeonggi-do. To check the reliability, the internal consistency coefficients (Cronbach’s α) were calculated. Also, for descriptive statistics of the variables, the range of responses (minimum, maximum), mean, standard deviation, skewness, and kurtosis were calculated. To examine the relationship among the variables, correlation analysis was performed, and further structural equation model (SEM) was adopted. For estimating the parameters to examine the mediating effects in the population, the Maximum Likelihood method was utilized. Based on Anderson and Gerbing''s (1988) suggestion, a two-step approach was used where the measurement model was tested in the first step, and the structural model was tested later to clarify the structural relationship among the variables. In this second step, the partial mediation model and full mediation model were compared to investigate the optimal model. In addition, bootstrapping procedures (Shrout & Bolger, 2002) were applied to test the significance of indirect effects, and phantom variables are used to identify the individual indirect effects and evaluate the model fit. The data were the result of analysis in which the scores at Time 1 were controlled for from those at Time 2 in social anxiety, depression, self-focused attention, and self-criticism except for SPP. The findings for the present study were as follows. First, SPP, depression, social anxiety, self-focused attention, and self-criticism showed all positive correlations. Second, the mediation effect from SPP to depression via self-focused attention was statistically significant, whereas the indirect effect from SPP to depression via self-criticism was not. Third, the mediation effect from SPP to social anxiety via self-focused attention was statistically significant, whereas the indirect effect from SPP to depression via self-criticism was not. The research results shed light on the process of social anxiety cognitive model (Clark & Wells) representing the adolescent social anxiety and depression by revealing the process from SPP to depression and social anxiety via self-focused attention In addition, this study offers useful information that it is effective to intervene adolescents with SPP tendencies focusing on self-focused attention when they experience social anxiety and depression. In sum, given the research findings, it merits implementing individual and/or group counseling programs for adolescents with SPP tendencies experiencing social anxiety and depression by replacing the defensive self-focused attention with nondefensive self-focused attention; the programs may reduce the problems caused by psychological maladjustment and help adjusting to school and daily life.
Key words: socially-prescribed perfectionism, social anxiety, depression, self-focused attention, self-criticism