최근 5년간 집계된 고속도로 교통사고자료에 따르면 전체사고건수의 12.8%, 사망자수의 31.4%가 졸음운전으로 인해 발생하고 있다. 경찰청에 따르면 고속도로에서의 졸음운전 교통사고 치사율은 일반 교통사고에 비해 3배나 높은 14.1%에 달하고 있다. 졸음운전사고는 과속, 주시태만 등 운전자의 과실과 달리 졸음이라는 불가항력적인 원인이라는 점에서 타 사고유형과 차별화된 접근이 필요하다.
그러나 고속도로 교통안전 관리기관의 졸음운전 감소대책은 일반적인 교통사고 대책과 마찬가지로 사고다발지점과 같은 특정지점(SPOT)의 사고이력 데이터에 집중하고 있다. 졸음운전 경험자 중 사고를 낸 운전자는 10% 미만이지만, 대부분의 운전자는 실제 사고를 내지는 않았더라도 사고의 위험성이 큰 졸음상태에서 운전을 한 것으로 조사되고 있다. 따라서 졸음운전 사고를 예방하기 위해서는 잠재적인 사고 위험성까지 고려한 접근방법이 요구된다.
본 논문에서는 개별차량 주행궤적 데이터를 이용하여 졸음운전 위험구간을 파악할 수 있는 방법론을 제시하고자 한다. 졸음운전사고는 운전자의 피로도가 누적되었을 때 주행능력을 상실한 운전자의 인적요인으로부터 발생되며, 정성적으로 체감되는 운전자의 피로도는 연속주행시간을 통해 간접적으로 분석될 수 있다. 즉, 운전자의 주요 운전행태인 연속주행시간 분석으로 잠재적인 졸음운전 위험구간 선정이 가능하다.
먼저 대용량 내비게이션 주행경로자료를 활용하여 연속주행시간과 졸음운전과의 통계적 상관관계를 분석하였다. 고속도로 링크별 연속주행차량의 비율을 산출하였으며, 링크별 졸음사고 건수, 교통량, 구간길이를 변수로 하는 안전성능함수를 추정하였다. 다양한 형태의 안전성능함수가 추정되었으며 도출된 통계치의 비교를 통해 연속주행시간과 졸음사고 발생간의 통계적 상관성이 있음을 다각적으로 분석하였다.
본 논문에서는 개별차량 주행경로를 분석하여 경로내 차량의 기종점과 휴식여부 등을 고려한 연속주행시간 분포를 도출하였다. 졸음운전 위험도 평가를 위해 CVaR(Conditional Value at Risk)을 도입하여 연속주행시간 분포 중 alpha%를 초과하는 평균값을 구간별 졸음운전 위험도를 평가하는 지수로 활용하였다.
제시된 연속주행시간 지수의 검증은 다음과 같이 수행하였다. 먼저 화물차 디지털운행기록계(Digital Tachograph)에서 추출한 운전자 위험행동 변수 중 졸음운전에 영향을 미치는 변수들을 선정하였다. 이를 독립변수로 하여 음이항 회귀모형을 통해 졸음운전 발생건수를 예측하였고, 경험적 베이즈 추정치와의 비교를 통해 구간별 잠재적 안전개선 지수(Potential for Safety Improvement)를 산출하였다. 최종적으로 구간별 연속주행시간 지수를 잠재적 안전개선 지수와 비교 분석하였다.
본 논문에서 제시한 연속주행시간 지수는 운전자의 실제 주행행태에 기반한 연속주행 실태를 파악할 수 있게 해준다. 이는 2017년부터 시행중인 연속주행시간 단속의 근거를 제공할 수 있으며, 아울러 졸음운전 발생 가능성이 높은 잠재적 위험구간 선정이 가능하여 향후 효율적인 졸음운전 예방대책 수립이 가능할 것으로 기대된다.
According to highway traffic accident data accumulated over the last 5 years, drowsy driving was responsible for 12.8% of the total number of accidents and 31.4% of the number of deaths. The National Police Agency of Korea stated that the fatality rate for drowsy driving on highways was 14.1% and 3 times that of regular automobile accidents. A different approach has to be applied to reduce drowsy driving accidents than those used for other types of accidents, because sleepiness is an uncontrollable factor in terms of attentiveness, compared to other driver behaviors such as speeding and negligence.
However, the measures implemented by highway traffic safety management to reduce drowsy driving currently focus on spot-based accident history data, such as accident black spots, similar to measures regarding regular traffic accidents. Although less than 10% of drivers who experienced drowsy driving have caused accidents, investigations have revealed that most drivers have driven in a significantly drowsy state, and risked causing accidents even though no actual accidents occurred. Therefore, in order to prevent drowsy driving accidents, an approach that considers the risk of potential accidents is required.
In this study, a methodology to determine hazardous expressway sections for drowsy driving is proposed using individual vehicle trajectory data. Drowsy driving accidents occur due to accumulated driver fatigue, and the resulting human factor of the driver unable to drive properly. The qualitative feeling of fatigue experienced by the driver can be indirectly analyzed using continuous driving time data. In other words, by analyzing continuous driving time, which is a key descriptor of fatigue drivers, potential hazardous expressway sections for drowsy driving can be determined.
First, a massive amount of navigation driving route data was utilized to analyze the statistical correlation between continuous driving time and drowsy driving. For each expressway section, the ratio of vehicles having high continuous driving time was obtained and the safety performance function(SPF), with variables including number of drowsy driving accidents, traffic volume, and section length, was determined for each section. The SPF of various forms were determined, and comparisons of the derived statistics were used to analyze the statistical correlation between the continuous driving time and drowsy driving accidents.
In this study, the distribution of continuous driving time was obtained considering the origin and destination of the vehicles on the route, as well as whether the drivers rested, by analyzing the individual vehicle driving routes. The Conditional Value at Risk(CVaR) was applied to assess the risk of drowsy driving. CVaR was used as an index to evaluate the risk of drowsy driving for each section, using the average value exceeding the alpha% in the continuous driving time distribution.
The continuous driving time index presented here was verified through the following steps. First, parameters that affected drowsy driving were selected from the driver risk behavior parameters extracted from the digital tacho-graphs of trucks. The selected parameters were used as the independent variables, and the number of cases with drowsy driving was predicted using the negative binomial regression model. Then, the PSI for each section was calculated by comparison with the empirical Bayes estimate. Finally, a comparative analysis was carried out between the continuous driving time index for each section and the potential safety improvement index.
Through this study, the state of continuous driving was determined using the actual driving behavior data of drivers. This study can also provide a basis for the enforcement of continuous driving time regulations which began in 2017, and help determining potential hazardous sections for drowsy driving, allowing effective drowsy driving prevention measures to be established in the future.