본 연구는 문장 유형에 따른 구조적 중의성 문장 이해 능력을 살펴보는 것에 더하여, 중의성을 해소하는 데 도움을 주는 문맥과 쉼, 문맥?쉼 단서를 제공하여 학령기 단순언어장애아동의 단서에 따른 구조적 중의성 이해 능력을 살펴보고자 하였다. 연구 대상자는 초등학교 3~4학년 단순언어장애아동 10명, 언어연령일치일반아동 10명, 생활연령일치일반아동 10명 총 30명이었다. 본 실험 과제는 아동들에게 네 가지 조건(무 단서, 문맥 단서, 쉼 단서, 문맥?쉼 단서)을 제공하여 구조적 중의성 문장의 의미를 추론하도록 하였다. 구조적 중의성 문장의 유형은 수식-피수식 관계에 의한 중의성 문장과 구문 특징에 따른 구조적 중의성 문장으로 구성하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 단순언어장애아동은 무 단서, 문맥 단서, 쉼 단서, 문맥?쉼 단서 모두에서 언어연령일치일반아동과 생활연령일치일반아동에 비해 구조적 중의성 이해 과제 수행점수가 낮았다. 생활연령일치일반아동은 문맥 단서와 쉼 단서를 제공했을 때 비슷한 이해력을 보였으나 단순언어장애아동과 언어연령일치일반아동은 문맥 단서 조건을 제공했을 때보다 쉼 단서 조건을 제공했을 때 이해력이 높았다. 또한 단순언어장애아동과 언어연령일치일반아동, 생활연령일치일반아동 모두 문맥 단독, 쉼 단독 단서보다 문맥?쉼 복합 단서가 제시되었을 때 높은 이해력을 보였다. 둘째, 단순언어장애아동과 언어연령일치일반아동, 생활연령일치일반아동의 구조적 중의성 문장 유형(수식-피수식 관계에 의한 중의적 문장, 구문 특징에 따른 중의적 문장)에 따른 수행능력을 비교한 결과, 집단 간 유형별 차이는 유의하지 않았다. 그러나 단순언어장애아동은 언어연령일치일반아동과 생활연령일치일반아동이 구문 특징에 따른 중의적 문장보다 수식-피수식 관계에 의한 중의적 문장에서 높은 이해력을 보인 것과 달리 다소 낮은 이해력을 보였다. 위의 결과를 종합해보면, 학령기 단순언어장애아동은 언어연령일치일반아동, 생활연령일치일반아동에 비해 구조적 중의성 이해에 어려움을 보이나 단서를 제공하지 않거나 문맥이나 쉼 단서를 단독으로 제공했을 때보다 문맥?쉼 단서를 동시에 제공했을 때 중의성 해소에 도움을 받는 것으로 나타났다. 또한 단순언어장애아동은 구조적 중의성 이해 과제 수행 시 문맥 단서 조건만 제공했을 때보다 쉼 단서 조건만 제공했을 때 더 도움을 받았다. 또한 따라서 학령기 단순언어장애아동에게 다양한 형태의 단서를 복합적으로 제공하고, 문맥뿐만 아니라 쉼(운율)도 고려하여 구조적 중의성을 해소할 수 있도록 중재하는 것이 필요하다.
The purpose of this study was to investigate the ability to understand structural ambiguity of school-aged children with specific language impairment according to the clues by providing context and pause clues to help resolve ambiguity, in addition to examining the ability to understand structural ambiguity sentences according to sentence types. The subjects of this study were 30 children such as 10 children with specific language impairment(SLI) in 3rd to 4th grade, 10 normal children whose language ages(LA) are matched with their actual ages, and 10 normal children whose chronological ages(CA) are matched with their actual ages. In this experiment, four conditions (no clues, context clues, pause clues and context & pause clues) were given to the children to infer the meaning of the structural ambiguity sentence. Structurally ambiguous sentences are composed of ambiguous sentences due to modifier-modificand relationship, and ambiguous sentences according to the features of the construction. The followings are the results of the study. First, children with SLI showed lower performance scores in structural ambiguity understanding in all conditions such as no clues, context clues, pause clues and context & pause clues. Additionally, all groups showed high performance score when complex clues such as context & pause clues were presented than context clues or pause clues were provided alone. Although children with SLI and LA showed higher performance score when pause clues were provided than when context clues were provided, CA showed similar performance score when context clues alone or pause clues alone were provided.Second, when comparing performance of children with SLI, LA and CA according to structural ambiguity type, there was no significant difference according to type. However, children with SLI showed lower performance in ambiguous sentences according to modifier-modificand than general children. Summarizing the aforementioned results, school-aged children with SLI had difficulties in understanding structural ambiguity than LA or CA. Children with SLI performed better when pause clues alone were provided than context clues alone. Additionally, they got more help when context & pause clues were provided together than no clues or context or pause clues alone. Therefore, it is necessary to compositely provide various types of clues to children with SLI and to intervene in structural ambiguity resolution considering pause (rhythm) as well as context.
목차
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 5Ⅱ. 연구방법 61. 연구 대상 62. 연구 과제 83. 연구 절차 114. 자료 분석 125. 통계 분석 12Ⅲ. 연구결과 131. 단서에 따른 구조적 중의성 문장 이해 132. 중의성 문장 유형에 따른 구조적 중의성 문장 이해 15Ⅳ. 논의 및 결론 17참고문헌 20부 록 24영문요약 30