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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

송하준 (충남대학교, 충남대학교 대학원)

지도교수
김성수
발행연도
2018
저작권
충남대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수15

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이 논문의 연구 히스토리 (4)

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This paper verifies the algorithm of the real-time traversability analysis, which is a velocity plan to guarantee the stability of the vehicle when driving the unmanned ground vehicle, through the virtual simulator. In order to confirm the dynamics characteristics of the actual vehicle by simulation, a vehicle model based on the multibody dynamics formula was constructed. Verified the algorithm of the real-time traversability analysis through the virtual simulator and composed the scenarios that can occur during the actual driving through the virtual simulator and confirmed the response of the vehicle at that time.
Since the vehicle model composing the simulator and the real-time traversability algorithm requires real-time analysis, the subsystems synthesis method is applied for efficient analysis. Several integration techniques were applied to achieve stable analysis and stability was compared for each integration technique. And we added and autonomous vehicle controller model that used the concept of the preview distance to drive the vehicle model on a given terrain and local path.
Using a virtual simulator, simulated several scenarios. Compared the velocity plan based on the curvature of local path and the velocity plan based on the real-time traversability analysis. And it was confirmed that the driving speed was improved by adjusting the stability index and the speed candidate group in order to improve the running speed of the vehicle. Also, the communication delay between the internal modules of the vehicle is described, and the problems that may occur in communication delay are also confirmed. Finally, simulated the difference between vehicle and vehicle model due to uncertain factors in the vehicle.

목차

1. 서론 1
1.1 연구 동기 1
1.2 문헌 조사 3
1.3 연구 목적 및 범위 5
2. 주행성 분석을 통한 자율 주행 차량 속도 계획 개요 7
2.1 주행성 분석을 위한 무인 자율 주행 차량 7
2.2 주행성 분석 알고리즘 및 구성 8
3. 야지 자율 주행 차량의 실시간 다물체 동역학 및 제어 모델링 10
3.1 실시간 야지 자율 주행 차량 다물체 동역학 모델 10
3.1.1 현가 부분 시스템을 이용한 부분시스템 합성 방법 11
3.1.2 휠 스핀 동역학 및 스키드 조향을 위한 타이어 모델링 19
3.2 실시간 해석을 위한 효율적인 수치 적분 기법 20
3.2.1 부분시스템 합성 방법 기반의 외재적 수치 적분 기법 21
3.2.2 부분시스템 합성 방법 기반의 내재적 수치 적분 기법 23
3.2.3 부분시스템 합성 방법 기반의 반복법을 제거한 내재적 수치 적분 기법 29
3.2.4 시뮬레이션을 통한 적분기 안정성 검증 35
3.3 동역학 모델 검증 37
3.3.1 ADAMS 모델링 38
3.3.2 실차 실험을 통한 ADAMS 모델 및 동역학 모델 검증 41
3.4 자율 주행 제어기 설계 46
3.4.1 Preview 거리 47
3.4.2 경로 및 속도 추종 제어 알고리즘 설계 50
3.4.3 경로 및 속도 추종 제어기 설계를 위한 단순 동역학 모델 설계 51
3.4.4 외란 모멘트 추정 53
3.4.5 종방향 타이어력 분배 53
3.4.6 휠 토크 명령 55
3.5 자율 주행 제어기 검증 55
4. 실시간 주행성 분석을 위한 가상 시뮬레이터 개발 61
4.1 실시간 주행성 분석 시뮬레이터의 구조 61
4.2 실시간 주행성 분석 S/W 구성 62
4.2.1 UGV 주행 시뮬레이션을 위한 차량 초기 자세 및 속도 해석 63
4.2.2 주행성 분석을 위한 속도 후보군 선정 65
4.2.3 병렬처리를 통한 실시간 주행 시뮬레이션 67
4.2.4 차량의 안정성 판단을 위한 지표 계산 69
4.2.5 차량의 안정성을 고려한 속도 프로파일 생성 71
4.3 UGV S/W 구성 73
4.3.1 LQ Tracking Control을 이용한 자율 주행 차량 제어 74
5. 다양한 시뮬레이션을 통한 주행성 분석 알고리즘 검증 78
5.1 실시간 주행성 분석 알고리즘의 실시간성 검증 78
5.2 주행성 분석 알고리즘 효용성 검증 80
5.3 주행성 분석에 따른 최고 속도 시뮬레이션 84
5.3.1 횡방향 안정성 지표에 따른 최고 속도 시뮬레이션 84
5.3.2 속도 후보군 조정에 따른 최고 속도 시뮬레이션 87
5.4 통신 지연을 고려한 시뮬레이션 94
5.5 차량 모델의 불확실성을 고려한 시뮬레이션 99
6. 결론 및 추후 연구 107
부록 A. 야지 자율 주행 차량 성능 시뮬레이션 110
참고 문헌 119
ABSTRACT 122

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