글로벌화와 지역화의 병행은 21세기 사회적 흐름으로 나타나고 있다. 가까워지는 지구 안에서 지역블록 내 통합을 모색하는 지역주의적 움직임도 활발하게 일어나고 있다. 동아시아 3국도 한·중·일 FTA 및 지역 통합에 대한 논의도 이루어지고 있다. 지역 통합적 움직임이 피해갈 수 없는 흐름이라면, 지역 구성원들의 공동체 의식 형성은 필수적이다. 현행 교육과정에서도 동아시아 지역학습을 통한 공동체의식 함양의 필요성을 제시하며 교과 목표 진술과 성취기준에 그 내용을 담고 있다. 그러나 동아시아 개별 국가들의 교육은 국민들의 민족적 정체성을 향상시키기 위해 공동체 의식을 개별국가의 영토 안에 묶어 두려는 경향이 있다. 또한 동아시아 안에서 벌어지고 있는 다양한 분야의 쟁점들은 국가 간의 갈등을 증폭시키는 요인으로 작용하고 있다. 따라서 본 연구자는 동아시아의 제 쟁점들을 중심으로 한 사회과 지역학습 프로그램을 통해 학생들의 동아시아 공동체 의식 함양의 효과를 논의하였다. 지역주의로서의 동아시아 공동체 의식이란, 동아시아 지역에 소속되어 있다는 것을 인식하고 지역의 문제를 개별 국가의 관점이 아닌, 지역 공동의 문제로 여김으로써 함께 해결하려는 노력을 통해 자각하는 연대감이다. 동아시아 지역의 문화적인 공통점을 토대로 ‘지역과 문명으로서의 동아시아’의 길을 찾기위한 논의의 한 방법이다. 동아시아 공동체의식을 함양하기 위해 본 연구에서는 쟁점중심 사회과의 접근을 활용하였다. 논쟁문제를 다루는 쟁점중심 접근은 비판이 교환하는 토론에만 집중하면 오히려 공동체의식의 와해를 가져올 수 있다. 따라서 교수-학습에 있어 쟁점에 대한 해결을 추구하며 논쟁보다는 합의에 중점을 둔 프로그램을 구성하였다. 또한 기존의 논의 된 쟁점중심 교수-학습 모형 외에 반성적 탐구 모형을 활용하여 쟁점에 대한 방법으로서의 접근과 내용으로서의 접근을 모두 도모하고자 하였다. 동아시아의 제 쟁점들을 정치·경제·환경·문화적 측면으로 분류하여 1~3차 실행연구의 학습 내용으로 삼았으며, 교육과정 분석과 연구 대상의 수준을 고려하여 프로그램을 설계하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 지역 이미지 검사 및 수업 내용의 녹화, 교사의 반성적 수업 일지, 학생의 소감문, 구조화된 면담을 사용하였으며, 질적 연구의 신뢰성을 보완하기 위해 동아시아 공동체의식 검사도구를 활용하였다. 본 연구의 의의 및 프로그램의 효과를 분석해보면 다음과 같다. 첫째, 학생들은 프로그램을 통해 자신이 동아시아 지역과 공동체의 구성원임을 인식하였다. 자신이 동아시아 공동체 구성원임에 대한 인식은 지역 문제에 대한 관심으로 표현되었다. 둘째, 이웃나라에 대한 부정적인 이미지가 긍정적인 이미지로 개선되었다. 1차에서 3차 실행까지 진행되는 동안 학생들이 보여주었던 중국과 일본에 대한 부정적인 어휘가 줄어들었으며, 지역 이미지 검사를 통해 이미지의 개선을 확인하였다. 셋째, 다른 나라의 입장에서 생각하고 문제를 해결하려는 의지를 갖게 되었다. 학생들은 국가 영역안에 국한되어 있던 공동체에서 벗어나 동아시아 지역 공동체의 제 쟁점에 대해 접하게 되면서 나와 우리나라의 입장이 아닌 다른 나라의 입장에서 문제를 바라보기 시작하였다. 또한 동아시아의 쟁점들이 어느 한 나라의 노력으로 극복되는 것이 아닌 구성원 모두의 노력이 수반되어야 함을 깨닫고 자신이 문제 해결을 위해 할 수 있는 노력을 찾아보고 실천에 대한 의지를 표현하였다. 그러나 쟁점중심 접근을 통한 동아시아 지역학습은 학생들이 쟁점토론에 대한 부담감을 느끼며, 논쟁 상대에 대해 승부감을 보이는 경향 보이거나 지리적 인식 수준에 따른 학습격차와 같은 한계점들도 나타났다. 초등학교 사회과 교육에 쟁점 중심접근을 활용함에 있어서 논쟁을 평화롭게 이끌어 내는 노력 및, 동아시아 지역 공동체의 형성을 위해 쟁점중심 접근 외에 다양한 교육방법과 이론들이 개발되고 활용하기를 기대한다.
The combination of globalization and regionalism is emerging as a social trend in the 21st century. Regionalism that seeks integration within the local block is also actively taking place on earth which is getting narrower. Three nations in East Asia also make discussions on Korea-China-Japan FTA and regional integration. If regional integration movements are the trend that cannot be avoided, community spirit of members is indispensible. The current curriculum also suggests the necessity of community spirit through the regional study of East Asia. It is also included in the subject goal statements and achievement standards. However, the education of individual East Asian countries tends to limit the community spirit within the territory of individual countries in order to improve their national identity. In addition, issues in various fields in East Asia act as a factor to amplify conflicts between these countries. Therefore, the researcher tried to discuss the effect of community spirit of students through an area study program in the subject of Social Studies focusing on various issues in East Asia. East Asian community spirit based on regionalism is a sense of solidarity that they recognize that they belong to the East Asian region and try to understand the problems of the region not through individual country’s perspective but through regional community’s perspective and try to resolve together. It is a kind of discussions to find the way of ''East Asia as a Region and a Civilization'' based on the cultural commonalities of the East Asian region. In this study, issue-centered approach was used to nurture East Asian community spirit. The issue-centered approach dealing with issues in dispute can lead to a breakdown of community spirit as they will exchange criticism one another. Therefore, a program highlighting consensus rather than arguments was constructed pursuing solutions to issues in teaching-learning process. In addition, with the reflective inquiry model in addition to the previously discussed issue-centered teaching-learning model, it was tried to approach issues in both ways such as method and content. The issues in East Asia were divided into political, economic, environmental and cultural aspects, and they were studied from the first to the third practice studies. A program was designed considering the curriculum analysis and level of subjects. To verify the effectiveness of the program, local image test, recording of class contents, reflective classroom diary of the teacher, student''s review, and structured interviews were used, and the sense of East Asian Community Measurement Tool was used to supplement the credibility of the qualitative research. The significance of this study and the effects of the program are analyzed as follows. First, students recognized that they are members of East Asian area and its community through the program. The perception that they are members of the East Asian community was expressed as an interest in the regional problem. Second, the negative image of the neighboring countries has been changed into a positive image. The negative vocabulary of Chinese and Japanese that students showed during the first to third run was reduced, and the improvement of the image was verified in the regional image test. Third, they came to have a willingness to think and solve problems from the viewpoint of other countries. As students came to know the issue of the East Asian community escaping from the limitation of the country, they began to look at the problem from the perspective of other countries. In addition, they realized that East Asian issues could not be solved by efforts of one country but by efforts of all the members. They tried to look for the efforts that they could do to solve those problems and expressed their commitment to practice. However, the East Asian regional learning through the issue-centered approach showed some limitations such as students'' feelings of burdening debate issues, tendency to compete with contestants, and learning gap due to geographical awareness level. It is hoped that various educational methods and theories will be developed and utilized in addition to the issue - centered approach to the creation of a community in East Asia and the efforts to bring about peaceful disputes in using the issue - centered approach to social studies education in elementary schools.
Keywords: Issue-centered approach, East Asian Community, Sense of East Asian Community, Elementary Social Studies, Action Research
I. 서 론 11. 연구의 필요성과 목적 12. 연구 내용 53. 선행 연구의 검토 64. 연구의 제한점 9II. 이론적 배경 101. 동아시아 공동체 의식의 의미와 발달 10가. 동아시아 공동체 의식의 개념화 10나. 동아시아 공동체 의식의 구성 요소와 발달 위계 152. 쟁점중심 동아시아 지역교육의 접근 논리 18가. 교육내용의 선정 및 조직 23나. 수업의 방법과 구성 요소 26III. 연구방법: 실행연구 361. 연구 대상의 선정 362. 실행연구의 논리 423. 실행연구의 절차 및 일정 43IV. 연구결과 501. 쟁점중심 동아시아 지역학습 프로그램의 개발 50가. 교육과정 분석 50나. 프로그램 개발 512. 수업 프로그램의 실천 및 효과 53가. 1차 실행연구 및 반성 “공동체 느끼기” 53나. 2차 실행연구 및 반성 “공동의 문제를 고민하기” 67다. 3차 실행연구 및 반성 “우리가 할 수 있는 문제해결” 84라. 쟁점중심 동아시아 지역학습의 효과 92V. 결론 102참 고 문 헌 106ABSTRACT 111부 록 115