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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이정호 (목포해양대학교, 목포해양대학교 대학원)

지도교수
고재용
발행연도
2018
저작권
목포해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수6

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이 논문의 연구 히스토리 (5)

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Abstract
Our country is a peninsula country, which surrounded by sea on three sides and has lots of islands. Most people who live on islands travel from islands to land by coastal passenger ships, such as car ferry, which play an important role in transportation for cargo and passengers.
Recently, researches on catamaran have been conducted by many researchers. Based on these researches, it is expected that research significance are presented on catamaran-type car-ferry ship added wide deck and high turning performance compared with original mono-hull steel car-ferry.
Therefore, in this paper, firstly, we analysed the related rules (Structural design for aluminium craft rules of KST, ISO 12215-5 & 7, High speed and light crafts rules of KR) for structural design of catamaran car-ferry ship. Secondly, we selected the suitable rules(High speed and light crafts rules of KR) to do structural design of catamaran-type car-ferry. Thirdly the buckling strength of the plate panel, which is an insufficient part in the selected rules, is further considered using ABS rules.

목차

목 차
Abstract ⅰ
List of Tables ⅴ
List of Figures ⅵ
제 1장 서 론 1
1.1 연구배경 및 목적 1
1.2 연구동향 3
제 2장 쌍동선형 카페리 선박의 설계규정 검토 5
2.1 쌍동선형 선박의 설계규정 검토 5
2.2 카페리 선박의 설계규정 검토 6
제 3장 쌍동선형 카페리 선박의 구조설계 7
3.1 구조설계 절차 7
3.2 연구모델 8
3.3 설계하중 12
3.4 선체구조 25
제 4장 쌍동선형 카페리 선박의 구조강도 32
4.1 신규 검토 절차 32
4.2 좌굴개념 33
4.3 플레이트 패널의 좌굴강도 검토 35
4.4 구조설계에 대한 강도 검증 39
제 5장 결론 41
참 고 문 헌 43

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