본 연구는 델파이 기법을 적용하여 대학 한국무용 실기평가지표를 개발하는 것이다. 이를 위해 대학 한국무용 실기 평가항목과 하위평가 문항을 추출하여 타당도와 안정도, 적합성 등을 분석하고 검증함으로써 대학 한국무용 실기평가를 보다 객관적이고 신뢰롭게 하여, 보다 공정한 평가에 대한 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해서는 기존 문헌 연구와 선행연구, 전문가 회의, 델파이 조사의 질문지를 통해 대학 한국무용 실기평가지표 개발하였으며 개발된 대학 한국무용 실기수업 평가항목과 하위평가 문항의 기술 분석하여 타당도와 적합성을 확인하였다. 구체적으로 무용전문 교육자 25명을 대상으로 전문가 집단을 구성하여 개방형 질문지를 실시하였으며 5명의 전문가 회의를 거쳐 15명을 대상으로 2차례의 델파이 조사를 실시하여 자료를 수집, 분석하였다. 전문가 패널 15명에게 델파이 1차 조사로 개방형 질문지에서 결정된 평가항목과 하위평가 문항에 대해 중요도를 평가하는 질문지로 구성하였다. 그리고 델파이 1차 질문에 대한 자료 분석은 각 항목에 대한 평균과 표준편차를 산출하였으며 내용타당도와 안정도를 델파이 2차 조사 질문에 포함시켰다. 전문가들이 델파이 1차 조사의 하위평가 문항 구성에 대해 의견을 제시한 부분을 수렴하여 일부 항목이 통합 혹은 삭제되었고, 이를 델파이 2차 조사 질문 구성에 반영하였다. 델파이 2차 조사는 델파이 1차 조사의 응답을 바탕으로 재구성하여 평가항목과 각 하위평가 문항의 중요도를 재평가하는 문항으로 구성하여 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 대학 한국무용 실기평가를 위해 전통무용 수업과 창작무용 수업으로 구분하였다. 첫째, 전통무용 수업의 평가항목으로 숙련, 동작, 표현, 음악, 작품 5항목 순으로 나타났으며 동작항목은 상체 사위, 하체 사위, 들숨/날숨/멈춤의 호흡법, 발 디딤새, 중심 & 균형성, 팔을 쓰는 과정, 몸통을 쓰는 과정, 시선처리, 동작 사이의 자연스러운 연결, 굴신과 업, 동작의 강세, 동작 구사 정확성, 동작 안정감, 상체라인-몸통, 팔, 손끝처리, 하체라인-다리, 발끝처리, 바른 자세로 총 16문항으로 나타났다. 음악항목은 음악적 리듬감, 음악의 이해, 음악의 해석, 박자의 정확성, 음악의 강세(포인트), 한국무용 장단의 조화로운 움직임으로 총 6문항으로 나타났다. 숙련항목은 공간사용의 인지, 순서의 정확성, 숙련된 연습, 수업내용 및 진도 이해, 동작 습득&발전, 기본기로 총 6문항으로 나타났다. 표현항목은 얼굴표정, 몸의 표현, 감정표현(감정전달), 작품에 대한 동작 표현, 작품 전달 능력, 작품 표현의 몰입으로 총 6문항으로 나타났다. 작품항목으로 작품에 대한 이해, 작품에 대한 해석, 완성도, 작품의 구성력, 주제와의 일치성으로 총 5문항으로 나타났다. 둘째, 창작무용 수업의 평가항목으로 표현, 동작, 음악, 작품, 숙련, 체격 6항목 순으로 나타났으며 동작항목은 상체 사위, 하체 사위, 들숨/날숨/멈춤의 호흡법, 발 디딤새, 중심 & 균형성, 돌기(턴), 뛰기(점프), 팔을 쓰는 과정, 몸통을 쓰는 과정, 시선처리, 동작 사이의 자연스러운 연결, 굴신과 업, 동작의 강세, 동작의 크기, 동작의 속도, 동작 구사 정확성, 유연성(근육 움직임), 동작 안정감, 상체라인-몸통, 팔, 손끝처리, 하체라인-다리, 발끝처리, 바른 자세, 신체의 곡선미로 총 22문항으로 나타났다. 음악항목은 음악적 리듬감, 음악의 이해, 음악의 해석, 박자의 정확성, 음악의 강세(포인트)으로 총 5문항으로 나타났다. 숙련항목은 공간사용의 인지, 순서의 정확성, 숙련된 연습, 수업내용 및 진도 이해, 동작 습득&발전, 기본기로 총 6문항으로 나타났다. 표현항목은 얼굴표정, 몸의 표현, 감정표현(감정전달), 작품에 대한 동작 표현, 작품 전달 능력, 작품 표현의 몰입으로 총 6문항으로 나타났다. 작품항목은 작품에 대한 이해, 작품에 대한 해석, 완성도, 작품의 구성력, 아이디어의 독창서, 협동력, 주제와의 일치성으로 총 7문항으로 나타났다. 마지막으로 체격항목은 신체비율, 무용에 적합한 신체로 총 2문항으로 나타났다. 이와 같은 결과를 종합해 보면 다음과 같다. 앞으로의 평가는 단순한 경쟁이 아니라 학생들의 창의적인 교육과 공정성 있는 실기수업을 필요로 할 것이다. 수업의 질을 향상시키고 학생들의 잠재적 능력의 개발과 정서적 교육에 중점을 두고자 한다면 학생들의 평가에 있어 지도자의 공정성 있는 무용 수업을 어떻게 지각하고 수용해 나가야 하는지에 대한 검증이 필요할 것이다. 그리고 대학 한국무용 실기수업에서 성적의 객관성을 확보하는데 요구되는 기준으로서 적용가능성을 갖고 있으며 지도자들에게 유용한 정보를 제공 할 수 있을 것이다. 보다 공정하고 객관적인 평가는 평가척도 개발만으로 이루어지는 것은 아니며, 한국무용의 전문가들의 지속적인 관심과 후속연구에 의해 이루어질 수 있을 것이다.
Abstract
A Study of the Development of Practical Skill Assessment Index of Korean Dance in College
Jang, Hyo-Jin Dept. of Culture and Art Graduate School SeoKyeong University
The purpose of this study is to develop practical skill assessment index of Korean dance in college using Delphi technique. To do this, it aims to make this skill assessment of Korean dance in college more objective and reliable, and further conduct impartial assessment by extracting practical skill assessment index of Korean dance in college and sub-assessment questions, by analyzing and confirming validity, safety, and suitability. To achieve this objective, practical skill assessment index of Korean dance in college was developed based on previous bibliographical research, previous studies, expert meetings, and Delphi survey questionnaires to achieve this objective. In addition, validity and suitability were identified by analyzing practical evaluation category in practice class of Korean dance in college and answers on sub-assessment question. Specifically open-ended survey was performed among a group of 25 dance educators. Twice Delphi surveys were conducted among 15 experts after five experts held a meeting and finally data was collected and analyzed. As the first Delphi survey among 15 expert panels, an open-ended questionnaire consisted of assessment and the importance of sub-assessment questions. Data analysis on the first Delphi questions calculated means and standard deviations of each question. Content validity and safety were contained into the second Delphi survey questions. As experts converged opinions on the given part regarding the sub-assessment composition of the first Delphi survey questions. Some questions were incorporated or deleted and this was reflected in the composition of the second Delphi survey questions. The second Delphi survey was restructured based on responses from the first Delphi survey. The following results were obtained by making questions that reassess evaluation categories and the importance of sub-assessment questions. For practical skill assessment of Korean dance in college, classes were divided into traditional dance class and creative dance class. First, five categories including proficiency, movement, expression, music, and work were presented as assessment categories of transitional dance class. Movement included 16 questions such as upper body step, lower body step, inhalation/ exhalation/ pause breathing, foot steps, center & balance, the process of using arms, the process of using body, eye contact, natural connection between movements, bending and stretching as well as up, movement emphasis, the accuracy of movement handle, movement stability, upper body line-body, arms, fingertip process, lower body line-legs, tiptoes process, and right posture. Music included six questions such as music rhythm, understanding of music, interpretation on music, the accuracy of beat, music emphasis(point), harmonious movement of Korean dance rhythm. Proficiency included six questions such as the awareness of space use, the accuracy of order, proficient practice, class content, lecture understanding, movement learning & development, and basic skills. Expression included six questions such as facial expression, body expression, emotional expression(delivering emotion), movement expression on works, ability to deliver works, and absorption in work expression. Work included five questions such as understanding of works, interpretation on works, completion, work composition, consistency with themes. Second, assessment categories of creative dance class included six questions such as expression, movement, music, work, proficiency, and physical body. Movement included 22 questions such as upper body step, lower body step, inhalation/ exhalation/ pause breathing, foot steps, center & balance, turn, jump, the process of using arms, the process of using body, eye contact, natural connection between movements, bending and stretching as well as up, movement emphasis, movement speed, the accuracy of movement use, flexibility(muscle movement), movement stability, upper body line-body, arms, fingertip process, lower body line-legs, tiptoes process, and right posture, physical curve labyrinth. Music included five questions such as music rhythm, understanding of music, interpretation on music, the accuracy of beat, music emphasis(point). Proficiency included six questions such as the awareness of space use, the accuracy of order, proficient practice, class content, lecture understanding, movement learning & development, and basic skills. Expression included six questions such as facial expression, body expression, emotional expression(delivering emotion), movement expression on works, ability to deliver works, and absorption in work expression. Work included seven questions such as understanding of works, interpretation on works, completion, work composition, original ideas, cooperation, and consistency with themes. Lastly, physical strength included two questions such as physical proportion and body fit to dance. To sum up, results are as follows. Assessment will need creative education and objective practice class for students not just mere competition. Inspection will be needed to determine how educators perceive impartial dance classes ad accept them in terms of student evaluation in order to focus on the improvement in class, the development of their potential abilities, and emotional education. There is an applicability as a required criterion for ensuring score objectivity in practical skill class of Korean dance in college, which will provide useful information to instructors. More neutral and objective evaluation cannot be accomplished by developing assessment norms, but by paying continuous attentions and follow-up research by Korean dance experts.
목차
목 차Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 12. 연구의 목적 4Ⅱ. 이론적 배경 61. 대학에서의 무용교육 62. 한국무용의 움직임 특성 153. 대학의 한국무용 실기평가 28Ⅲ. 대학 한국무용 실기평가지표 연구 방법 361. 실기평가지표 연구 절차 362. 실기평가지표 연구 대상 403. 실기평가지표 연구 도구 454. 실기평가지표 연구 자료 분석 48Ⅳ. 대학 한국무용 실기평가지표 개발의 결과 501. 평가문항 수합 및 분류 502. 평가 항목 및 하위평가 문항 추출 543. 대학 한국무용 실기평가 최종지표 69Ⅴ. 논의 및 결론 771. 논의 772. 결론 및 제언 83참고 문헌 87부 록 98Abstract 120