불교가 인도 종교철학 내에서 주목받을 수 있었던 이유 중 하나는 불교 내 4대 학파들의 발전에 있다. 4대 학파는 인식 외부에 존재하는 실재에 대한 탐구를 기점으로 한 설일체유부(說一切有部, Sarv?stiv?da), 인식과 실재 사이 인과적 관계를 찾으려고 한 경량부(經量部, Sautr?ntika), 인식 자체에 대한 중요성을 강조한 유가행파(瑜伽行派, Yog?c?ra), 마지막으로 존재의 자성(自性, svabh?va)을 부정한 중관학파(中觀學派, Madhyamika)로 이루어져 있다. 4대 학파의 철학적 발전으로 인해 불교의 사상은 초기보다 더욱 풍부해질 수 있었다. 불교 후기 유가행파는 4대 학파 중 경량부와 유가행파의 이론을 종합하여 불설을 새롭게 정리한 학파이다. 이들은 경전을 기반으로 인식과 존재를 논리적으로 설명한다. 이 학파는 흔히 불교 인식 · 논리학이라고도 불리며 디그나가(Dign?ga, 약 480-540년)에 의해 수립된 뒤, 다르마끼르띠(Dharmak?rti, 약 600-660년)에 의해서 체계적으로 발전하였다. 두 논사들의 불교 인식·논리학은 전통적으로 바른인식[正知, samyagjn?na]에 대한 탐구를 주제로 한다. 다르마끼르띠는 바른인식과 관련하여 그만의 독창적인 정의를 세운다. 그에 따르면 바른인식이란 인간이 목적하는 행위를 달성하도록 도와주는 것이다. 바른인식은 실용주의적 입장에서는 인간행위에 대한 고찰이지만 그 기반은 인식에 대한 철학적 담론이다. 인식에 대한 논의 없이 행위에 대한 논의로 넘어갈 수는 없기 때문이다. 동서양을 막론하고 인식에 대한 오랜 철학적 담론은 ‘본다는 것은 무엇인가’에 대한 것이다. 다르마끼르띠에 따르면 본다는 것은 기본적으로 존재에 대한 감각기관의 작용이다. 인식외부의 존재에 대해서 다르마끼르띠는 두 가지 관점을 취한다. 그가 택하고 있는 두 가지 관점의 차이는 경량부와 유가행파의 철학적 견해의 차이에 있다. 인식외부의 존재에 대해서 완전히 부정한 유가행파와는 달리 경량부는 인식외부의 존재를 인정하기 때문이다. 다르마끼르띠는 세속적 존재를 인정하고 인식을 설명하기 때문에 그의 사상은 경량부의 관점에 크게 의존한다. 따라서 본 논문에서 다루고자 하는 다르마끼르띠의 인식론은 경량부의 관점을 전제로 한다. 다르마끼르띠는 경량부의 극미(極微, param??u), 적집(積集, sancita), 형상(形相, ?k?ra) 등 다양한 용어를 통해 존재를 규정한다. 이와 같은 용어들의 혼재는 실제 인식의 대상이 무엇인지 혼란을 일으킨다. 그러나 그에게 존재란 다른 무엇보다도 인과효력(因果效力, arthakriy?)이다. 인과효력에 대한 탐구는 다르마끼르띠가 현량의 인식대상으로 규정한 자상(自相, svalak?a?a)에 대한 이해를 도울 수 있다. 또한 그가 어느 지점에서 경량부의 철학을 징검다리로 삼고 있는지를 확인함으로써 경량부와 유가행파의 사상적 경계를 명확히 할 수 있다. 다르마끼르띠는 존재에 대한 감각기관의 인식, 즉 본다는 것에 대한 용어로 ‘감관지’(感官知, indriyapratyak?a)를 사용한다. 감관지는 바른인식의 중 하나인 현량(現量, pratyak?a)의 첫 번째 종류로 인식의 가장 기초적인 유형이라고 할 수 있다. 감관지에 대한 고찰은 존재에 대한 규정과 동시에 인식에 대한 탐구의 시작이다. 따라서 본 논문은 다르마끼르띠가 감관지와 그 대상을 어떻게 정의하고 있는지에 대한 고찰을 목적으로 한다.
This paper aims to search for the definition of sense perception (indriyapratyak?a) and its object in the third chapter of the Pram??av?rttika, which is one of the Dharmak?rti’s renowned texts. The sense perception, as the first kind of perception (pratyak?a), is concerned with the philosophical discussion “What do we see?” It is a direct and primary perception towards the external world. At the same time, it is towards the internal one. The two ontological views appear on verses 194-224. The two kinds of ontology rely on two different schools; one is the Sautr?ntika and the other is the Yog?c?ra. Dharmak?rti basically follows the Sautr?ntika’s perspective to explain the sense perception. They admit the external existence based on the theory of cause and effect. Thus, this paper presupposes Sautr?ntika’s perspective to clarify the object of the sense perception. The first chapter introduces recent theses in regard of sense perception and its object, and the reason why the verses 194-224 become the problem. The second chapter deals with right cognition (pram??a), a main theme in Dharmak?rti’s philosophy. There are two kinds of right cognition, which are perception and inference (anum?nam), divided by their objects; svalak?a?a and s?m?nyalak?a?a. Dharmak?rti’s classification seems to be based on a premise of Sautr?ntika’s ontology in that there could be something out of mind. The third chapter is about characteristics of perception. It is verified that the sense perception should take svalak?a?a as its object so that it is pure sensation (kalpan?po?hapratyak?a). This connects with the following chapter, which deals with main topic. The fourth chapter is about the sense perception and its object. The sense data causes from an aggregation of atoms (sancita) according to the Sautr?ntika’s cause and effect theory. The dilemma is that what is the object of sense perception? Is it the external thing out of mind or is it an image (?k?ra) in mind? The answer would be found according to the two different ontologies. If there is external existence, svalak?a?a would be an aggregation of atoms but only stay in a moment (k?a?a). It is a critical condition for an aggregation of atoms to earn a status of existence having specific causal efficiency (arthakriy?). From a different angle, the real object is an image, as svalak?a?a. This is the Sautr?ntika’s view. However, according to the Yog?c?ra, it is much clear because only an image could be svalak?a?a nothing out of mind could be. Thus, the dilemma comes from the Sautr?ntika’s ontology not from the Yog?c?ra’s. Dharmak?rti ultimately stands at the Yog?c?ra, not at the Sautr?ntika. He admits the existence under the condition of a moment to explain common life. The point is that empirical reality (sa?v?ttisat) is not disregarded by him. Even though he fundamentally seeks truth and finds enlightenment, he agonizes over mechanism of human action and cognition. Thanks to his efforts, we could answer the philosophical discussion “What do we see?” Dharmak?rti’s concept of the sense perception is the key to solving the dilemma because at the Yog?c?ra the existence would disappear into thin air. Therefore, do we see an image in our mind.
목차
제1장 서론 1제1절 연구의 목적 1제2절 연구 범위와 방법 3제3절 선행 연구 검토 5제2장 바른인식의 정의와 종류 8제1절 정의 8제2절 종류 10제3장 현량의 정의와 종류 14제1절 정의 141. 분별이 없는 것 142. 오류가 없는 것 15제2절 종류 18제4장 감관지와 그 대상 21제1절 감관지 211. 5근과 5경 212. 전5식 24제2절 감관지의 대상 261. 인식외부의 것 26(1) 극미들의 적집 26(2) 3가지 예시 28(3) 인과효력 322. 인식내부의 것 36(1) 대상형상성 36(2) 형상의 단일성 38제3절 감관지의 자상 41제5장 결론 46참고문헌 48ABSTRACT 54<그림목차><그림> 항아리에 대한 인식 42