본 연구는 부모의 놀이신념, 사교육의 실시 현황 및 유아의 불만족도를 알아보고, 그들 간의 관계를 살펴보며, 부모의 놀이신념이 유아의 행복감에 미치는 영향과 사교육의 실시 현황 및 유아의 불만족도가 유아의 행복감에 미치는 영향을 알아보는데 있다. 이와 같은 목적에 따라 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 부모의 놀이신념, 사교육의 실시 현황 및 유아의 불만족도는 어떠한가? 1-1. 부모의 놀이신념은 어떠한가? 1-2. 사교육의 실시 현황 및 유아의 불만족도는 어떠한가? 2. 부모의 놀이신념과 사교육의 실시 현황 및 유아의 불만족도의 관계는 어떠한가? 2-1. 부모의 놀이신념과 사교육의 실시 현황은 어떠한 관계가 있는가? 2-2. 사교육 실시 현황과 유아의 불만족도는 어떠한 관계가 있는가? 3. 부모의 놀이신념, 사교육의 실시 현황 및 유아의 불만족도가 유아 행복감에 미치는 영향은 어떠한가? 3-1. 부모의 놀이신념이 유아의 행복감에 미치는 영향은 어떠한가? 3-2. 사교육의 실시 현황 및 유아의 불만족도가 유아의 행복감에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 전라북도 J, I, K시에 소재한 6개 사립유치원의 5세반 12학급의 유아 216명과 그들의 부모 432명이다. 임의 표집한 6개 유치원은 일과 운영이 유사하고 일주일에 3개의 방과 후 활동을 실시하고 있다. 연구 도구로는 부모의 놀이신념은 이현지(2016)가 Fogle(2003)의 부모용 유아 놀이신념 척도(PPBS)를 번안?사용한 것이며, 사교육 실시 현황에 대한 설문지는 이승미(2015)의 설문지를 수정?보완하여 사용했으며, 사교육에 대한 유아의 불만족도는 이승미(2015)의 면담용 평정척도를 수정?보완하여 사용하였고, 유아의 행복감 평정척도는 Ivens(2007)가 개발한 The School Children''s Happiness inventory(SCHI)를 번역?수정하여 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0 통계 프로그램을 활동하여 분석하였다. 본 연구를 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 부모의 놀이신념은 아버지와 어머니 모두 놀이지지 신념이 높고, 학습중심 신념은 낮았으며, 아버지와 어머니의 놀이신념 간에 차이는 없었다. 다음으로 사교육 실시 현황에서는 대부분의 유아가 방과 후 특별활동 3가지 이외에도 일주일에 2∼3가지, 4시간 가까이 사교육을 받고 있으며, 월간 173,000원 넘게 사교육비로 소비되고 있었다. 분야별로는 학습 분야의 사교육 개수가 예체능 분야의 사교육에 비해 많으나 주당 실시하는 횟수나 시간, 비용에서는 예체능 분야의 사교육이 상대적으로 많았다. 또한 사교육에 대한 유아의 불만족도는 전체적으로 중간 정도였으며, 예체능 분야의 경우 중간보다 약간 낮은 수준의 불만족도를, 학습 분야의 경우 중간보다 높은 수준의 불만족도를 보였다. 둘째, 부모의 학습중심 신념이 놀이지지 신념에 비해 사교육 실시 현황과 높은 정적 상관이 있었다. 즉 부모의 학습 중심 신념이 높을 때 사교육의 개수가 많고, 월간 비용의 지출이 많으며, 학습 분야 사교육에 대한 주당 횟수와 주당 시간이 많으며 어머니의 놀이지지 신념과 사교육 실시 현황 간에는 상관이 없었다. 또한 사교육 실시 현황과 사교육에 대한 유아의 불만족도간에는 상관이 나타나지 않아 사교육의 개수, 주당 횟수, 주당 시간, 비용이 유아의 사교육에 대한 불만족도와 관계가 없었다. 셋째, 부모의 놀이신념은 유아의 행복감에 부분적으로만 영향을 미쳤다. 즉 아버지의 학습중심 신념이 높을수록 유아의 행복감이 감소하였으나, 어머니의 학습중심과 놀이지지 신념은 유아의 행복감에 영향을 미치지 않았다. 한편, 사교육 실시 현황과 유아의 불만족도는 유아의 행복감에 전반적으로 영향을 미쳤다. 즉 사교육 실시 현황과 유아의 행복감 간에는 부적 상관이 있어서 유아가 수강하는 사교육의 개수, 주당 횟수, 주당 시간, 월간 비용이 많을수록 유아의 행복감이 전체적으로 감소하였다. 또한 사교육 개수와 사교육에 대한 유아의 불만족 인식은 유아의 행복감에 부정적인 영향을 미쳤다.
The purpose of the study is to examine the parental beliefs about play, the current state of young children’s private education and their level of dissatisfaction; to examine the relationships among parental beliefs about play, the current state of private education for young children and the children’s dissatisfaction; to examine their influences on young children’s happiness. The specific research questions of the study are as follows. 1. What are the parental beliefs about play, the current state of young children’s private education and their dissatisfaction? 1-1. What are the parental beliefs about play? 1-2. What are the current state of private education for young children and their dissatisfaction? 2. Is there any relationship among parental beliefs about play, the current state of private education for young children and the children’s dissatisfaction? 2-1. What is the relationship between parental beliefs about play and the current state of private education? 2-2. What is the relationship between the current state of private education and young children’s dissatisfaction? 3. How do the parental beliefs about play, the current state of privateeducation for young children, and their dissatisfaction influence children’s happiness? 3-1. How do the parental beliefs about play affect young children’s happiness? 3-2. How do the current state of young children’s private education and their dissatisfaction affect children’s happiness? The subjects of this study are 216 5-year-old children from twelve classes in six private kindergartens located in J, I, K city of Jeollabuk-do, and 432 parents. Six randomly selected kindergartens have similar daily schedules and operate three types of after-school activities per week. The Parent Play Beliefs Scale(PPBS) developed by Fogle(2003), adapted by Lee Hyun ji(2016), was used in order to measure parents’ play beliefs. Lee Seung mi(2015)’s questionnaires were revised, supplemented and reused to measure the current status of private education. Moreover, Lee Seungmi(2015)’s face-to-face rating scale method was used to measure the level of dissatisfaction for young children with private education. Lastly, the School Children’s Happiness Inventory(SCHI), developed by Ivens(2007), was used to measure children’s happiness. The collected data were analyzed by the SPSS 21.0 statistical program. The results of this study are as follows. First, regarding parents’ beliefs about play, play support beliefs of both mothers and fathers were high while learning-centered beliefs were low. There was no difference between mothers’ and fathers’ play beliefs. With regard to the current state of private education, besides the three after-school activities, most of the children were additionally receiving private education two to three times per week, which accounted for about four hours per week. The result showed that they have spent over 173,000 won a month for private education. While the general number of private education in the field of study was higher than that in the field of arts and physical education, however, private education in arts and physical education was relatively higher in terms of the frequency, hours spent per week, and the overall expenses. Moreover, children’s level of dissatisfaction with private education, in general, stated a middle range of the response scale, a relatively lower range in the field of arts and physical education, and a higher range in the field of study. Second, parents’ learning-centered beliefs had a higher positive correlation with the current state of private education than the play support beliefs; when the parents’ learning-centered beliefs were high, the number of private education, the monthly expenditure, the frequency and hours spent per week on private education in the field of study were high. On the other hand, there was no correlation between the mothers’ play support beliefs and the current state of private education. Furthermore, there was no correlation between the current state of private education and children’s dissatisfaction; the general number of private education, the frequency and hours spent on private education per week, and the expenses were not related to the children’s dissatisfaction. Third, parents’ play beliefs only partially affected the happiness of the young children; the higher the fathers’ learning-centered beliefs, the lower the happiness of the children while the mothers’ learning-centered beliefs and the play support beliefs had no effect on children’s happiness. On the other hand, the current state of private education and the dissatisfaction of the children generally affected their happiness. In other words, there was a negative correlation between the current state of private education and children’s happiness; their happiness decreased as the overall number of private education, the frequency and weekly hours of private education, and the monthly cost increased. In addition, children’s dissatisfaction with the number of private education and private education itself had a negative impact on their happiness.
목차
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 53. 용어정의 6Ⅱ. 이론적 배경 81. 유아의 행복감 82. 부모의 놀이신념 183. 유아의 사교육 24Ⅲ. 연구방법 351. 연구대상 352. 연구도구 363. 연구절차 414. 자료분석 42Ⅳ. 연구결과 및 해석 441. 부모의 놀이신념, 사교육 실시 현황 및 유아의 불만족도 442. 부모의 놀이신념과 사교육 실시 현황 및 유아의 불만족도의 관계 473. 부모의 놀이신념, 사교육의 실시 현황 및 유아의 불만족도가 유아의 행복감에 미치는 영향 50Ⅴ. 논의 및 결론 561. 요약 및 논의 562. 결론 및 제언 66