본 연구는 최근 기업이 업무에 SNS를 활용함으로써 야기되는 사회적 부 작용에 대한 현실 문제 인식에서 시작되었다. 24시간 연결될 수 있는 SNS 의 특성상 일과 일 이외의 시간에 대한 경계가 사라지고 이로 인해 조직 구 성원들은 정신적, 육체적인 고통을 겪고 있다. 특히 인적자원의 의존도가 높 은 호텔산업은 직무긴장과 감정노동과 같은 직무적 특성과 함께 업무 스케 줄상 대부분이 교대근무 형태를 취하고 있어 삶의 균형을 유지하기가 어렵 다는 특정이 있다. 따라서 본 연구에서는 호텔종사원을 대상으로 업무시간 이외의 시간에 SNS를 통한 업무전달이 직무스트레스 및 소진, 일 생활 균 형에 미치는 영향을 파악하여 조직의 효율성 제고와 개인의 행복추구권 보 장, 구성원의 일-생활 균형을 위해 정부와 기업, 개인이 해결책을 강구하고 실행하는데에 도움을 주고자 본 연구를 실시하였다. 본 연구의 수행을 위해 부산지역에 소재하고 있는 5성급 호텔 7개 업체의 종사원을 대상으로 2018년 5월 19일부터 5월 26일까지 7일간 300부의 설 문지를 배포하여 최종 252부를 SPSS 23.0 통계패키지를 이용한 실증분석에 사용하였다. 실증분석 결과, 업무시간 외 SNS를 통한 업무전달은 직무스 트레스에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고 직무소진의 경우, 도출된 3개 요인 중 정서적 고갈과 비인격화에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타 났으나 자아 성취감 감소에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이는 업무시간 외 SNS를 통한 업무전달은 직무스트레스를 유발하는 하나의 요인 이 될 수 있으며 그로 인해 호텔종사원은 감정적 자원의 소실과 의욕상실,부정적이고 냉소적인 태도를 가지는 정서적 고갈과 비인격화를 경험할 수 있다는 것을 의미한다. 업무시간 외 SNS를 통한 업무전달과 WLB와의 영향 관계에서는 WLB의 하위 요인인 일-성장, 일 자유·여가, 일-가족의 3개 요인 모두 유의한 영향을 미치는 것으로 검증되었다. 직무스트레스와 직무 소진, WLB와의 영향 관계에 대한 다중회귀분석 결과 직무스트레스는 WLB 에는 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났지만 직무소진의 경우, 하위 요인 인 감정적 고갈과 비인격화에는 영향을 미치는 것으로 나타났고 자아 성취 감 감소에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 직무소진과 WLB의 영향 관계를 분석한 결과, 직무소진의 요인 중 자아 성취감 감소를 제외한 2개 요인 모두 WLB에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 호텔종사원을 대상으로 업무시간 외 SNS를 통한 업무전달과 직무스트레스, 직무소진, WLB와의 영향관계를 검증한 최초의 연구로써 의 의를 가지며 본 연구를 통해 업무시간 외 SNS를 통한 업무전달이 호텔종사 원의 직무스트레스와 직무소진, WLB 각 요인과의 영향관계를 파악함으로써 향후 호텔종사원의 직무스트레스 및 소진의 관리와 여가시간 보장, 사생활 보호를 실천함에 있어 그 이론적 기틀을 마련하였다는 점에 의미가 있다고 하겠다. 향후 부산지역 5성급 호텔을 대상으로 한 본 연구의 한계를 보완하고 SNS를 통한 업무의 효율적 운영과 직무만족 조직몰입 등과 같은 다양한 변수들과의 영향관계를 검증하여 이론적 범위를 확대시킨 후속 연구가 진행 되기를 기대한다.
This study started from the recognition of the existing problem concerning the social adverse effect caused by the recent use of SNS in business. Due to the nature of SNS, which connects people 24 hours a day, the boundaries between work and non-work time disappear, thereby causing mental and physical suffering among the members of the organization. In particular, in the case of the hotel industry, which has a high dependency on human resources, there has been discussion that it is difficult to maintain the balance of work and life because most hotel work schedules feature shift work, along with its characteristics of job stress and emotional labor. Therefore, this study was conducted to help individuals, businesses, and the government to seek and implement solutions to improve the efficiency of organizations and ensure the individual’s right to pursue happiness and work life balance(WLB) by analyzing the effects of work delivery using SNS after duty hours on job stress, burnout and WLB targeting hotel employees. To conduct this study, from May 19 to May 26, 2018, 300 questionnaires were distributed to the employees of seven 5-star hotels located in the Busan region. The final 252 questionnaires were used for empirical analysis using the SPSS 23.0 statistical package. As a result of the empirical analysis, it was found that job delivery using SNS after duty hours had a significant influence on job stress. In the case of burnout, it was found that it had a significant influence on emotional exhaustion and dehumanization, among the three derived factors. However, it showed that it did not decrease their sense of achievement. This means that work delivery using SNS after duty hours can be one of factors that cause job stress. Thus hotel employees can experience depletion of emotional resources, low accomplishment and emotional exhaustion and depersonalization which cause negative and cynical attitudes. In the relationship between work delivery using SNS after duty hours and influence on WLB, it was proved that it had significant influence on all three factors of WLB: that is, work-growth, work-free leisure and work-family. The multiple regression analysis of the influence relationship between job stress, burnout and WLB showed that job stress had a significant influence on WLB. However, in the case of burnout, it showed that it influenced emotional exhaustion and dehumanization, but did not decrease their sense of achievement, among the sub-factors. As a result of analyzing the relationship between burnout and WLB, it turned out that two factors of burnout, except the decrease in sense of achievement, had significant effects on WLB. This study is significant in that it is the first study to examine the relationship between work delivery using SNS after duty hours, job stress, burnout and WLB targeting hotel employees. It is also meaningful in that this study has laid a theoretical basis for the management of job stress and burnout of hotel employees as well as the practice of ensuring their leisure time and privacy in the future by understanding the influence that work delivery using SNS after duty hours has on job stress, burnout and WLB factors of hotel employees. The author hopes that further studies that expand the theoretical scope continue by examining the influence relationship between various variables, such as the efficient operation of work using SNS, job satisfaction and organizational commitment, complementing the limitations of this study which only targeted 5 star hotels located in the Busan region.
제1장 서론 1제1절 문제제기 1제2절 연구의 목적 4제3절 연구 범위와 구성 6제2장 이론적 배경 8제1절 업무시간 외 SNS를 통한 업무전달 81. SNS의 개념 82. SNS의 유형 103. 기업의 SNS 활용 114. 업무시간 외 SNS를 통한 업무전달 13제2절 직무스트레스 131. 직무스트레스의 개념 132. 직무스트레스의 요인 16제3절 직무소진 221. 직무소진의 개념 222. 직무소진의 증후 233. 직무소진의 구성요인 25제4절 WLB 261. WLB의 개념 262. WLB의 영역 293. WLB의 영향요인 31제3장 연구설계 및 조사방법 32제1절 연구모형 및 가설설정 321. 연구모형 322. 연구가설의 설정 32제2절 조사설계 및 조사방법 381. 조사개요 382. 변수의 조작적 정의 393. 설문지의 구성 424. 분석방법 44제4장 실증분석 및 결과 해석 46제1절 자료의 분석 461. 표본의 인구통계학적 분석 462. 업무시간 외 SNS를 통한 업무전달의 빈도분석 48제2절 신뢰도 및 타당성 검정 491. 신뢰도 및 타당성 검정방법 492. 직무스트레스의 신뢰도 및 타당성 검정 503. 직무소진의 신뢰도 및 타당성 검정 514. WLB의 신뢰도 및 타당성 검정 53제3절 가설 검정 결과 및 해석 551. 가설 1의 검정 결과 및 해석 552. 가설 2의 검정 결과 및 해석 573. 가설 3의 검정 결과 및 해석 604. 가설 4의 검정 결과 및 해석 635. 가설 5의 검정 결과 및 해석 666. 가설 6의 검정 결과 및 해석 69제5장 결론 73제1절 연구결과의 요약 73제2절 연구의 시사점과 한계 및 향후 과제 751. 연구의 시사점 752. 연구의 한계점 및 향후 과제 77참고문헌 78설문지 91Abstract 96