메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

홍진실 (전북대학교, 전북대학교 일반대학원)

지도교수
장기완
발행연도
2018
저작권
전북대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수13

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
Objectives: The purpose of this study was to develop an oral health literacy assessment tool for upper elementary school children, as well as to assess their overall oral health literacy.

Methods: This instrument, the oral health literacy assessment tool designed for children in Korea (OHLC-K), has been validated through a total of three sets of pretests. Twenty-eight preliminary assessment items were developed on the basis of various types of oral health education literature for children. They contained verbal and functional sections, and further classified into 2 cognitive processes (literal, inferential). Finally, the tools for assessing oral health literacy consist of a 20 question self-assessment questionnaire, with statistical score distribution of 0 to 20. Additionally, the relationship between oral health literacy and Korean abilities were verified using qualification examinations for elementary school graduation in Korean language. The final participants were 274 upper graders in 2 elementary schools located in Seoul and Uijeongbu-si. Cronbach’s α, the item discrimination and difficulty of the final development tool were evaluated using the SPSS 23.0 and testAn 1.0 programs.

Results: The Cronbach’s α, item discrimination and difficulty of the final developed tool were .71, .35 and .75, respectively. The average oral health literacy score was 15.0. The lowest and highest % of correct answers were found in “Definition of periodontal disease (19.3%)” and “Definition of halitosis (92.7%)”, respectively. The mean score for oral health literacy was found to be 14.95 (±2.83, indicating circa 75% correct answers). The correlation coefficient for the Korean and OHLC-K scores was high (r=.73, P<.01). In the multiple linear regression, oral health literacy was associated with grade and gender. The higher oral health literacy score, the higher the Korean ability score was shown to be (r=.73, P<.01). Nevertheless, 12.5% of the children showed that their Korean abilities were above the standard, but their oral health literacy was below the same.

Summary and Conclusion: The tools developed in the course of this study could be used to measure the oral health literacy of children. As a results, it was found that Korean ability and oral health literacy were positively correlated. However, about 13% of children in the study had a good ability in Korean, but poor oral health literacy. Developing the ability to understand oral health information is vitally important for all children to maintain good oral health. It is necessary to pay more attention to children who exhibit poor oral health literacy.

목차

제 1부 초등학교 고학년 아동의 구강건강문해력 측정도구 개발
Ⅰ. 서론 1
Ⅱ. 연구대상 및 방법 4
1. 윤리적 고려 4
2. 측정도구 개발과정 4
2.1. 문헌고찰 및 문항주제구성 4
2.2. 문항제작원리 7
2.3. 1차 사전조사 - 전문가 내용타당도 검정 및 조사 7
2.4. 2차 사전조사 - 전문가 내용타당도 검정 및 조사 8
2.5. 본조사 8
3. 고전검사이론에 의한 문항분석 체계 8
3.1. 문항신뢰도 9
3.2. 문항변별도 9
3.3. 문항난이도 9
3.4. 오답지의 효과성 10
4. 최종문항선정 10
Ⅲ. 연구결과 13
1. 2차 사전조사 문항의 신뢰도, 변별도, 난이도 13
1.1. 2차 사전조사 문항의 신뢰도 13
1.2. 2차 사전조사 문항의 변별도 13
1.3. 2차 사전조사 문항의 난이도 13
2. 본조사 문항의 신뢰도, 변별도, 난이도 14
2.1. 본조사 문항의 신뢰도 15
2.2. 본조사 문항의 변별도 15
2.3. 본조사 문항의 난이도 15
3. 최종문항 확정 15
Ⅳ. 고안 20
Ⅴ. 요약 및 결론 23
제 2부 초등학교 고학년 아동의 구강건강문해력 평가
Ⅰ. 서론 24
Ⅱ. 연구대상 및 방법 26
1. 연구대상 및 자료수집 26
2. 연구도구 26
2.1. 인구사회학적 문항 26
2.2. 구강건강관련 문항 26
2.3. 구강건강문해력 평가 27
2.4. 국어능력 평가 27
3. 적정 구강건강문해력 기준 점수(cut-off) 설정 28
4. 자료분석방법 28
Ⅲ. 연구결과 29
1. 연구대상자의 인구사회학적 및 구강건강관련 특성 29
2. 구강건강문해력 문항별 응답자 반응분포 29
3. 하위영역별 점수 분포 32
4. 구강건강문해력에 영향을 미치는 요인-다중회귀분석 33
5. 국어능력과 구강건강문해력 점수 분포 34
6. 국어능력과 구강건강문해력 사이의 상관관계 35
7. 아동 구강건강문해력 측정도구의 적정 구강건강문해력 기준 점수 (cut-off) 설정 38
8. 적정 구강건강문해력 기준 점수의 민감도와 특이도 39
Ⅳ. 고안 40
Ⅴ. 요약 및 결론 48
* 참고문헌 49
* 부록 54

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0