최근 기업교육 현장에서는 기업의 성장과 발전 측면에서 경쟁력을 높이기 위해 조직원의 학습 효과를 향상시키고, 학습한 내용을 현업에서 활용할 수 있는 역량을 향상시킬 수 있는 교육을 개발 및 실행하기 위해 노력하고 있다. 교육의 효과성을 높이기 위한 하나의 노력으로 플립드 러닝 수업이 기업에서 주목받고 있다. 하지만 플립드 러닝이 기업에 효과적으로 적용되기 위해서 기업환경에서의 플립드 러닝 교육훈련의 효과 측정과 효과에 영향을 줄 수 있는 변인에 관한 연구가 필요하다. 이에 본 연구는 기업에서 플립드 러닝을 적용함에 있어 그 효과를 학습전이를 통해서 확인하고, 학습전이에 영향을 미치는 요인 중에서 교수행동과 학습몰입을 변인으로 상정하여 검증하고자 한다. 이를 통해 플립드 러닝을 활용한 기업 교육훈련의 질적 향상을 도모하고 기업교육에서 플립드 러닝의 확대를 유도하여 성과향상에 기여하고자 한다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 기업 플립드 러닝 환경에서 교수행동은 학습몰입과 학습전이에 영향을 미치는가? 둘째, 기업 플립드 러닝 환경에서 학습몰입은 학습전이에 영향을 미치는가? 셋째, 기업 플립드 러닝 환경에서 학습몰입은 교수행동과 학습전이 간의 관계를 매개하는가? 이러한 연구문제를 실제적으로 검증하기 위해 플립드 러닝을 실행하는 국내 기업을 대상으로 설문조사를 진행하였으며, 총200부의 표본을 수집하여 통계 분석을 실시하였다. 통계분석을 위해 SPSS 23.0과 AMOS 23.0을 사용하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 기업 플립드 러닝 교육 대상자의 지각된 교수행동은 학습전이에 직접적으로 유의한 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 기업 플립드 러닝 교육 대상자의 지각된 교수행동을 학습몰입에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 기업 플립드 러닝 교육대상자의 학습몰입은 학습전이에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 기업 플립드 러닝 교육대상자의 지각된 교수행동은 학습전이에 직접적인 유의한 영향을 미치면서도 동시에, 학습몰입을 매개로 하여 학습전이에 간접효과(부분 매개)의 영향이 있는 것으로 나타났다. 끝으로 후속 연구를 위한 제언으로는 첫째, 플립드 러닝의 교육 효과성을 연구하기 위해서는 다양한 대상으로 표집하는 방법보다는 특정 집단 및 대상을 바탕으로 연구를 진행하여 학습전이 효과를 세밀하게 살펴보는 것이 필요하다. 둘째, 본 연구에서는 자기보고 방식의 Likert 척도로 측정이 되었으나 추후 연구들은 자기보고 방식의 설문 외에 다른 방식의 측정을 시도할 필요가 있다. 셋째, 본 연구에서는 학습자를 중심으로 교수행동과 학습전이의 관계를 살펴보았지만, 향후에는 기업교육 교수자가 인식하는 플립드 러닝 환경에서의 교수행동 요인을 분석해 볼 필요가 있다. 마지막으로 기업에서의 원활한 플립드 러닝 적용을 위해서는 기업환경에 맞는 교수행동 요인들을 다양하게 탐색하고 검증할 필요가 있다. 또한, 기업 플립드 러닝 환경에서 학습전이에 영향을 줄 수 있는 다양한 요인들을 탐색해 볼 것을 제안한다.
핵심어 : 기업교육, 플립드 러닝, 교수행동, 학습전이, 학습몰입
Recently, in the field of corporate education, efforts are being made to develop and implement education that can improve learning effects of employees and improve the capacity to utilize the learned contents in the business in order to enhance competitiveness in the aspects of growth and development. As an effort to improve the effectiveness of education, corporations pay attention to flipped learning courses. However, in order to effectively apply flip-learning to corporations, it is necessary to study variables that influence the effects of flip-learning training on business environment. To this end, this study identifies the effects though learning transfer when applying the corporate flipped learning, setting teaching behavior and student engagement as variables among those affect learning transfer, to verify the effects. This is to improve the quality of enterprise education and training using flipped learning and to contribute to improvement of performance by leading corporations to expand flipped learning. The following are questions for the research. First, does teaching behavior affect student engagement and learning transfer in the corporate flipped learning environment? Second, does student engagement affect learning transfer in corporate flip learning environment? Third, in the corporate flipped learning environment, does student engagement mediate the relationship between teaching behavior and learning transfer? In order to practically verify these research subjects, a survey was conducted for domestic companies that have implemented flipped learning: a total of 200 samples were collected and analyzed statistically. SPSS 23.0 and AMOS 23.0 were used for statistical analysis and the results are as follows. First, it turned out that perceived teaching behavior of corporate flipped learning trainees have positive and significant influences directly on learning transfer. Also, perceived teaching behavior of corporate flip learning trainees has a positive effect on student engagement. Second, student engagement of corporate flipped learning trainees has a positive effect on learning transfer. Third, perceived teaching behavior of corporate flipped learning trainees has not only a direct and significant influence on learning transfer but also indirect influences (partial mediation) on learning transfer through student engagement as a mediator. Finally, the following suggestions for future research are as follows. First, in order to study the effectiveness of flipped learning, it is necessary to study the effects of learning transfer on the basis of specific groups and subjects rather than sampling a wide range of subject groups. Second, the present study measured with Likert scale of a self-report method, but future studies need to measure using other methods besides the self-report type of questionnaires. Third, this study examined the relationship between teaching behavior and learning transfer, focusing on learners; however, it is required for future studies to analyze the factors of teaching behavior in the corporate learning environment that a teacher of the corporate education perceives. Finally, in order to make smooth application of flipped learning in a corporation, it is necessary to explore and verify various factors of teaching behavior for the business environment. In addition, this study suggests to explore various factors that can influence learning transfer in the corporate flipped learning environment.
Ⅰ. 서 론 1A. 연구의 필요성 및 목적 1B. 연구문제 6C. 용어의 정의 7Ⅱ. 이론적 배경 8A. 교수행동 8B. 학습전이 19C. 학습몰입 27D. 연구 변인 간의 관계 30Ⅲ. 연구방법 35A. 연구모형 35B. 연구대상 36C. 측정도구 38D. 측정도구의 신뢰도 및 타당도 검증 40E. 분석방법 43Ⅳ. 연구결과 45A. 기술통계 분석 결과 45B. 상관관계 분석 결과 46C. 연구모형 검증 48Ⅴ. 결론 및 제언 51A. 요약 51B. 논의 및 결론 52C. 제언 56참고문헌 58부록 69국문초록 75ABSTRACT 77