코로만델 칠병풍(Coromandel lacquer screen)은 중국에서 17세기부터 19세기까지 제작되었던 대형 칠기 병풍으로, 오늘날 약 200여점이 전해진다. 칠병풍은 款彩 기법으로 제작되어 款彩漆屛風으로 불렸으며, 본래 明末淸初 강남지역에서 민간을 중심으로 제작 및 소비되었던 것이다. 17세기에는 동인도회사가 설립되는 등 유럽과 중국의 접촉이 빈번해지면서, 칠병풍도 유럽으로 전해지게 되었다. 칠병풍의 명칭에서도 드러나듯 인도 코로만델 해안을 통해서 유럽으로 수출되었으며, 반탐 칠기(Bantam lacquer)라고도 불려 아시아 무역 거점 도시를 통하여 유럽으로 전해진 것을 알 수 있다. 그동안 코로만델 칠병풍에 대한 선행연구는 소개 정도에 그쳤으며, 미술사적으로 조명되지 못하였다. 비교적 짧은 기간 동안 한정된 지역에서 제작되었고 관련된 문헌 기록이 희소하기 때문이다. 본 논문은 선행연구를 기반으로 코로만델 칠병풍의 제작 기법, 매체의 특징, 장식주제, 수출 및 소비의 일련의 과정을 역사적 배경과 문화적 맥락에서 면밀히 살펴보려고 한다. 코로만델 칠병풍은 조각과 채색을 함께 사용하는 관채기법으로 제작되었으며, 일반적으로 12폭이며, 높이는 약 250cm, 전체길이 약 6m에 이른다. 칠병풍의 화면은 全面, 背面, 테두리로 나눌 수 있으며, 전면에는 주로 서사적 인물 주제, 배면은 화훼, 화조, 영모와 같은 보조적인 회화적 주제로 장식되었으며 테두리에는 회화적 모티프와 기하학적 장식대가 복합적으로 사용되었다. 본 논문에서는 코로만델 칠병풍의 장식주제를 인물과 산수 주제로 나누었으며, 그 중 빈번하게 등장하는 주제를 선별하여 각각의 성격과 회화적 표현을 살펴본다. 칠병풍에 보이는 인물 주제는 郭子儀祝壽圖, 漢宮春曉圖, 群仙慶壽圖, 유럽인수렵도 및 유럽인행렬도가 있다. 앞선 세 주제는 회화로도 제작된 주제들로 명청대 문학이나 극의 유행과 관련이 있으며, 길상과 행락적 의미를 드러낸다. 유럽인수렵도와 유럽인행렬도는 중국 회화에 전거하고 있지 않지만, 칠병풍이 제작되던 시대적 상황을 반영한 특수한 주제로 살펴볼 만한 가치가 있다. 산수 주제인 西湖圖, 武夷九曲圖, 廣州勝景圖는 명승지나 지역 명소를 주제로 하였으며, 표현 면에서 판화와의 연관성을 시각적으로 확인 할 수 있다. 유럽 동인도회사는 코로만델 칠병풍을 인도 코로만델 해안이나 인도네시아 자바섬 반탐과 같은 무역 거점지를 통하여 유럽으로 수출되었다. 유럽으로 전해진 칠병풍은 중국 취미를 향유하는 소비자의 취향에 부합하는 형태로 변용되어 소비되었는데, 낱폭으로 해체되어 벽을 장식 용도로 사용되기도 하였으며 유럽 가구에 접목되기도 하였다. 또한 유럽의 모방 칠기 제작에 큰 영향을 주었다. 코로만델 칠병풍은 중국 내에서 수공업의 다양성이 허용되었고, 대외적으로 중국과 서양의 무역이 증가하던 시대적 특수성 속에서 제작된 매체임을 확인 할 수 있었다. 본 논문은 선행 연구를 종합하며 미술사적 시각에서 칠병풍을 분석하였다는 점에서 의의가 있다.
Thanks to the enormous progress in navigation and discovered sea roots in the 16th century, Chinese lacquerware and porcelain were exported to Europe. Coromandel lacquer screen is a Chinese lacquerware made from the 17th century to the 19th century. ‘Coromandel’ is a Southeastern coast India, where the European East India Companies had based in. It was thought that the lacquer screen came from India, but in fact it came from Southern China and called kuan cai(‘incised colors’). Bantam lacquer, another name of the lacquer screen, was named after the Javanese port in Indonesia. Although almost all museums around the world held Coromandel lacquer screen, no monograph has so far been dedicated to the theme. It is because the lacquer screen was only made for a short period of time in the specific area in China. This paper aims to examine the characteristic of Coromandel lacquer screen from the art historical perspective. It analyzes the subject matter and expression of the lacquer screen. Further, historical and cultural background of the lacquer screen’s manufacture and consumption will be discussed. Coromandel lacquer screen is usually about 250cm high, 600cm width and consisting of twelve panels. The technique of decoratively incising lacquer and adding polychrome to the voids, called kuan cai in Chinese. The lacquer screen was made in Southern China for domestic use. The lacquer screen features a continuous scene run through all twelve panels and is divided into front, back and decorative border. The front is usually decorated with narrative scenes with human figures, and the back bears secondary and decorative themes. The decorative border is mixed with imagery motifs and geometric patterns. The most prominent subjects for decoration are narrative and landscape themes. The narrative themes with human figure, such as Birthday Reception for General Guo Ziyi, Spring Morning of the Han Palace and the World of Immortals were shaped by literature and play. There are parallels between the screen and the paintings in existence on the theme. Scenes with Europeans, not based on Chinese literature, are rare but bring various interpretations within the historical context of the time. The landscape themes, such as Scenes of Lake Xihu, Nine Bend in Mountain Wuyi and the View of Guangzhou, were depicted famous scenic spots in China. The composition and expression of the screen were probably inspired by landscape woodblock prints of the day, because the lacquer technique is similar to woodblock cutting The trading companies, such as Dutch and England East India Companies, imported quantities of Chinese lacquerware in the 17th century. As Chinoiserie gain popularity all over Europe, Chinese objects were appreciated in various ways. Coromandel lacquer screen was incorporated into European interiors. It was cut into a number of panels, which mounted within wood paneling on walls and inserted into contemporary furniture. The lacquer screen also inspired European imitation of Asian lacquer known by a variety of names. Coromandel lacquer screen was appreciated in both China and the West, and had been incorporated into both domestic and European context. The decorative subjects on the lacquer screen were shaped by various cultural aspects of the time, such as painting, woodcut, literature and play.
목차
Ⅰ. 머리말 1Ⅱ. 코로만델 칠병풍의 제작기법, 형태와 주요 장식주제 61. 제작기법 72. 형태와 주요 장식주제 13Ⅲ. 인물 주제의 코로만델 칠병풍 211. 郭子儀祝壽圖 232. 漢宮春曉圖 313. 群仙慶壽圖 374. 유럽인狩獵圖 및 유럽인行列圖 45Ⅳ. 산수 주제의 코로만델 칠병풍 511. 西湖圖 522. 武夷九曲圖 603. 廣州勝景圖 63Ⅴ. 동서 무역과 코로만델 칠병풍의 수출 및 소비 701. 동서 무역과 코로만델 칠병풍의 수출 702. 유럽 내 소비 81Ⅵ. 맺음말 89參考文獻 92圖板目錄 100圖 板 103付 祿 127Abstract 148