코로만델 칠병풍(Coromandel lacquer screen)은 17세기경부터 중국에서 제작된 목칠(木漆) 병풍이다. 대체로 12폭으로 구성된 칠병풍은 높이가 약 250cm 정도이고 한 폭의 너비는 45~50cm로 전체 길이가 약 5m에 달한다. 칠병풍은 칠면에 도안을 투각하고 얕게 파낸 후 채색을 하는 관채 기법으로 제작되어 중국에서는 관채칠병풍(款彩漆屛風)으로 불린다. 본래 명말청초 강남지역을 중심으로 제작되던 것으로 중서교류가 빈번하여지던 시기에 유럽 무역 거점지였던 인도 코로만델 해안 지역을 거쳐 유럽에 수출되면서 오늘날 코로만델 칠병풍이라는 다소 이국적인 명칭으로 불리게 되었다. 본 논문은 그 동안 수출품으로 인식되었던 코로만델 칠병풍의 미술사적 가치를 조명하며 칠병풍의 제작과 소비 과정을 역사·문화적 측면에서 살펴보고자 한다. 먼저 『휴식록(髹飾錄)』과 칠병풍의 명문(銘文)을 통해 칠병풍의 제작 기법, 제작 시기, 목적에 대해 알아본다. 그리고 현전하는 칠병풍을 종합하여 화면을 장식하고 있는 주요 주제를 분류하고 각 주제별 화면 구성과 의미에 대해 밝힌다. 마지막으로 칠병풍이 유럽에 전해진 시대적 배경을 살펴보고 유럽이라는 새로운 환경에서 소비된 형태와 양상을 알아본다. 이를 통하여 그동안 수출품의 일종으로만 여겨졌던 칠병풍의 미술사적 가치를 재평가하며 제작과 소비에 대한 이해를 심화하는 데 의의가 있다. 오늘날 코로만델 칠병풍은 유럽과 미국을 중심으로 약 250여 점 이상이 전해지며 소수이지만 중국과 홍콩에도 소장되어 있다. 칠병풍은 17세기부터 제작되었던 것으로 보이며 현전하는 칠병풍은 대부분 청 강희(淸 康熙, 1662~1772)연간에 제작된 것이다. 칠병풍에 명문이 있는 경우 정확한 제작시기를 확인할 수 있으며, 이 외에는 기년작을 기준으로 크기, 화면 구성, 주제 등을 비교하여 시기를 판단하였다. 칠병풍은 전통적으로 칠기가 제작되었던 강남 지역에서 제작되었으며 양주(楊州)와 안휘(安徽) 일대에서 특화되어 제작되었던 것으로 보인다. 남겨진 명문을 통해서 지역 관리나 부호의 생일이나 퇴직을 축하하기 위한 진상품으로 제작되고 소비되었음을 확인할 수 있다. 칠병풍은 양면이 모두 장식되었으며 중앙에 직사각형 공간을 구획하고 주요 주제를 조각하고 채색하였다. 칠병풍의 주제는 인물, 산수, 화조영모 주제로 나눌 수 있다. 대표적인 인물 주제는 〈곽자의축수도〉와 〈군선경수도〉 칠병풍이 있는데 대중에게 잘 알려진 서사에 기반한 내용으로 길상을 염원하고 축수를 기원하는 의미를 읽을 수 있다. 소수이지만 사냥과 행렬 중인 유럽인의 모습을 묘사한 〈유럽인수렵도〉와 〈유럽인행렬도〉 칠병풍도 전해진다. 산수 주제는 명승지를 묘사한 것으로 대표적으로 〈서호도〉와 〈무이구곡도〉 칠병풍이 있으며 산수 판화와 화면 구성과 세부 표현에서 유사한 점을 발견할 수 있었다. 화조영모 주제는 주로 배면에 사용되었으며 새들 무리 중에 있는 봉황을 그린 〈봉황도〉 칠병풍과 사슴 한 쌍과 소나무를 묘사한 〈송록도〉 칠병풍이 전해지며 공통적으로 상징적 의미를 지닌 새와 꽃나무를 조합하여 장식성과 길상 의미를 강조하였다. 아시아로 향하는 신항로가 개척됨에 따라 유럽은 동인도회사를 설립하여 중서무역을 추진했다. 칠기는 중국과 유럽이 무역을 시작한 이래로 애호되던 수출품이었다. 중국 칠기는 주로 네덜란드와 영국 동인도회사가 유럽에 수입하였으며 코로만델 칠병풍도 이들을 통해 유럽에 전해졌음을 기록을 통해 확인할 수 있다. 당시 유럽에서는 이국 문화를 향유하는 시누아즈리(Chinoiserie)가 크게 유행하여 중국 상품에 대한 수요가 매우 높았다. 유럽으로 전해진 칠병풍은 본래 병풍 형태로 사용되기도 하였지만, 유럽 소비자의 취향에 부합하는 형태로 변형되어 소비되는 양상을 보인다. 칠병풍은 실내장식에 사용되었는데 주로 벽장식이나 가구로 변형되었다. 칠병풍을 해체하여 벽 전체에 붙여 라커룸(lacquer room)을 만들거나 병풍을 여러 조각으로 잘라 유럽식 가구 제작에 사용하였다. 이후 18세기 후반부터 시누아즈리 유행이 사그라지고 칠병풍을 대체할 수 있는 대체품이 등장하게 됨에 따라 칠병풍의 유럽 수요는 감소하게 된다. 코로만델 칠병풍은 격변하는 시대적 변화의 흐름 속에서 중국과 유럽이라는 서로 다른 문화에서 각각의 소비자의 취향을 반영한 형태로 소비되었으며, 이를 통해 두 문화의 일면을 보여주는 매체로 가치가 있음을 확인할 수 있다.
Coromandel lacquer screen is a Chinese folding screen made from the 17th century to 19th century in China. The screen is usually about 250cm high, 600cm width and consisting of twelve panels. Although these screens were made in China during the Qing dynasty, they received their name from India’s Coromandel coast, where they were transshipped to Europe in the late 17th and early 18th centuries by merchants of the English and Dutch East India companies. The Dutch traders carried these screens from Bantam in Java, and in early accounts they were frequently called Bantam screens as well as Coromandel screens. This paper examines Coromandel lacquer screen"s art historical significance in the incising global interaction and consumer culture in the 17th and 18th centuries. It first discusses historical and cultural background of production in China which have been little known about. The primary sources focus on the record of Xiu Shi lu, the 16th century book about lacquer, and the inscriptions left on the screens. They will give information about when the screens were produced, what was the purpose of them, and the technique of decoratively incising lacquer and adding polychrome to the voids, called kuan cai in Chinese. The lacquer screen features a continuous scene run through all twelve panels, just like a hand-scroll painting with variety of colours. The prominent subjects for decoration are human figures, landscape and bird-and-flower. The narrative theme with human figures, such as Birthday Reception for General Guo Ziyi and the World of Immortals were shaped by literature or play. Also, the parallels between the lacquer screens and the paintings on the same theme are found. The scenes with Europeans are rare but bring various interpretations within the historical context of the time. The landscape themes, such as the Scenes of Lake Xihu and the Nine Bend in Mountain Wuyi, were depicted famous scenic spots in China. The composition and expression of the screens were probably inspired by landscape woodblock prints, it’s because the technique of lacquer screen and woodblock cutting are similar. Lastly, bird-and-flower theme has a long tradition of wishing longevity, happiness and peace in one’s life and produced in various medium. Thanks to the enormous progress in navigation and discovered sea roots in the 16th century, Dutch and England East India Companies imported quantities of Chinese lacquerworks in the 17th century. As Chinoiserie gain popularity all over Europe, Chinese objects were consumed in various ways. Imported Coromandel lacquer screens were incorporated into European interiors. They were cut into a number of panels, which mounted within wood paneling on walls and inserted into contemporary furniture. The lacquer screen also inspired European’s imitation of Asian lacquer known by a variety of names. This paper surveys Coromandel lacquer screen’s domestic production, exploding consumption and global conquest from the 17th century to 18th centuries, when the screen was explosively made. The lacquer screen is an active participant in cross-cultural interaction, not merely a passive commodity of china. Investigating the material culture of the lacquer screen, it was originally created in chinese domestic background concerned with social prestige, in Europe, consumed to show off exotic luxury and triggered a new stylistic changes in chinoiserie.