최근 우리 사회는 21세기 급속한 기술변화로 인해 학제 및 다양한 분야의 연계를 강조하는 융합시대로 변화하였고, 이는 영재가 사회적 변화에 효과적으로 적응하도록 교육하고 지원해야 하는 필요성을 나타낸다. 따라서 미래사회의 인재로서 성장하는 영재들에게 수많은 정보습득보다는 문제의 원인을 규명하고 비판적으로 사고하며, 상대를 설득하고 갈등을 해결하는 의사소통능력을 갖출 수 있도록 지도해야 하며, 차별화 된 교수방법 설계를 위한 정보획득 차원으로서 학습유형에 대한 분석과 적용이 이루어져야 한다. 이에 본 연구자는 하브루타 토론을 기반으로 한 영재의 비판적 사고력과 의사소통능력을 향상시킬 수 있는 프로그램을 개발·적용하고 그 효과성을 입증하고자 하였다. 또한 학습유형에 따라 비판적 사고력과 의사소통능력에 미치는 효과 차이를 살펴보고, 영재교수법으로써 하브루타 토론을 제안함과 동시에 학습유형 파악의 필요성을 제안하고자 하였다. 본 연구를 위해 하브루타 토론 프로그램을 15차시 과정으로 개발하였으며, 영재교육기관에서 레이븐 지능검사 결과 백분위 90이상의 수행결과를 보인 중등 영재교육대상자 38명 중 실험집단으로 하브루타 토론 10명, 통제집단Ⅰ로 소집단토론 10명, 통제집단 Ⅱ로 프로젝트 18명으로 분류하여 진행하였다. 실험 집단과 통제집단에게 하브루타 토론, 소집단토론, 프로젝트 수업 전·후 사전-사후 검사를 실시하여 본 하브루타 프로그램의 효과, 각 프로그램간의 효과 차이, 영재의 학습유형별 본 프로그램이 미치는 효과 차이를 분석하였다. 끝으로 질적 보완을 위해 하브루타 토론 프로그램을 학습한 집단을 대상으로 매 차시 면담을 진행하여 영재 스스로 수업을 통해 인식한 것을 제시하였으며, 하브루타 토론, 소집단 토론, 프로젝트 수업집단의 학생과 교사의 면담내용을 비교·분석함으로써 각 프로그램이 영재의 비판적 사고력과 의사소통능력에 미치는 효과 차이를 분석하였다. 먼저 각 프로그램 적용 후 집단 간 차이를 분석하기 위하여 Kruskal-Wallis 검정, 사후 검정을 위해 Bonferroni correction을 실시하였다. 둘째, 하브루타 토론 프로그램이 영재의 비판적 사고력과 의사소통능력의 하위요인 별 미치는 효과 차이를 알아보기 위하여 Wilcoxon Signed-Ranks 검정을 실시하였다. 셋째, 학습유형에 따라 비판적 사고력과 의사소통능력에 미치는 효과 차이를 알아보기 위해 정보지각방식과 정보처리방식으로 분류하여 Mann-Whitney U 검정을 실시하였다. 넷째, 각 프로그램이 영재의 비판적 사고 기능과 성향, 의사소통능력에 미치는 효과에 대한 질적 분석을 위해 학생과 교사에게 각 차시별, 사후 면담을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 하브루타 토론 프로그램을 적용한 집단은 비판적 사고력과 의사소통능력에서 소집단 토론 및 프로젝트 수업을 적용한 집단과 유의한 차이를 나타냈으며, 검정결과 하브루타 토론 프로그램이 비판적 사고력과 의사소통능력을 향상시키는데 효과적인 것으로 나타났다. 둘째, 하브루타 토론 프로그램을 적용한 집단의 비판적 사고력과 의사소통능력의 하위요인별 효과를 분석한 결과 유의한 향상 결과를 나타냈다. 셋째, 하브루타 토론 프로그램을 적용한 집단이 학습유형에 따라 효과 차이가 나타나는지 알아보기 위해 정보지각방식과 정보처리방식에 따라 분류하여 분석한 결과 유의한 차이가 나타났다. 정보지각방식은 추상적 개념을 선호하는 유형에게 더 효과적이었으며, 정보처리방식은 활동적 실험을 선호하는 유형에게 더 효과적인 것으로 나타났다. 마지막으로 하브루타 토론 프로그램을 적용한 집단의 면담을 통해 프로그램 과정상의 변화를 살펴본 결과 프로그램이 진행될수록 비판적 사고력, 의사소통능력과 관련한 키워드를 비롯하여 하브루타 토론이 추구하는 목적에 해당하는 경쟁탈피, 자발적인 참여, 깊이 있는 학습경험을 언급하였다. 따라서 본 연구를 위해 개발한 하브루타 토론 프로그램은 영재의 비판적 사고력과 의사소통능력을 향상시키는데 효과적인 프로그램이며, 정보를 지각할 때 추상적 개념을 선호하는 학습유형과 정보를 처리할 때 활동적 실험을 선호하는 학습유형에게 더 효과적인 프로그램으로 결론내릴 수 있다. 이에 영재교육을 위한 효과적인 교수법으로 본 하브루타 토론 프로그램을 제안하고자 하며, 학습유형에 대한 파악은 효과적인 교수법을 적용할 수 있는 정보로 활용함과 최적의 학습조건을 제공할 수 있는 정보로써의 가능성을 시사한다.
ABSTRACT
The Effects of the Havruta discussion program on Critical thinking ability and Communication ability according to Learning style of the Gifted
Cho, Eun Young
Major in Gifted Education Graduate School of Education Soonchunhyang University Asan, Korea
(Supervised by Professor Lee, Shin Dong, Ph. D.)
Rapid technological change in the 21st century has led to a transition to a convergence era that emphasizes interdisciplinary interdependence, indicating the need to educate and support adaptation to social change. Therefore, the gifted who are developing the talents they will contribute to society in the future need to solve problems, think critically, persuade opponents and resolve conflicts. In addition, there is a constant need to find new teaching methods to cope with learning needs according to the cognitive and affective characteristics of the gifted and to better understand learning styles for acquiring information for them. Therefore, in this study, I develop and apply a program that can improve critical thinking ability and communication ability of gifted students based on Havruta discussion and prove its effectiveness. In addition, I investigate the difference of effect on critical thinking ability and communication ability according to learning style and propose using the Havruta discussion as teaching method for the gifted and suggest the necessity of learning style. The participants of this study, a total of 38 gifted students with a score of 90% or more based on Raven Intelligence Test, responded to a pre-and post-inspection examination which classified them into groups according to the Havruta discussion programs, debate and project. Finally, I interviewed the group who learned the Havruta discussion program and presented the perceptions of the gifted themselves through the lesson. Then compared the discussion contents of students and teachers of the Havruta discussion program, debate and project group. The purpose of this study was to analyze the effects of each program on critical thinking ability and communication ability of gifted. The Kruskal-Wallis test was used to analyze differences between groups after each program, and the Bonferroni correction was performed for the post-test. Second, the Wilcoxon Signed-Ranks test was conducted to find out the difference in the effects of sub-factors of the critical thinking ability and communication ability of the Havruta Discussion program group. Third, the Mann-Whitney U test was conducted to classify the difference in effect on critical thinking ability and communication ability according to learning style, according to information perception method and information processing method. The results of this study are as follows. First, the group applying the Havruta discussion program showed a significant difference from the debate group and project debate in critical thinking ability and communication ability. The test showed that the Havruta discussion program group was effective in improving critical thinking ability and communication ability. Second, the improvement of the critical thinking ability and communication ability by the sub-factors of the group applying the Havruta discussion program was significantly improved. Third, there was a significant difference in the results of analyzing the information perception method and the information processing method find out the difference in effectiveness according to the learning style in the group applying the Havruta discussion program. Information perception methods were more effective for types of gifted students that preferred abstract conceptualization, and information processing methods were more effective for types that preferred active experimentation. Finally, examined the changes in the program process through interviews with the group who applied the Havruta discussion program. As the program progressed, it was found that the keywords related to critical thinking ability and communication ability, include voluntary participation, and an in-depth learning experience. Therefore, the program developed for this study is an effective program to improve the critical thinking ability and communication ability of gifted students. It is a program that prefers abstract conceptualization when perceiving information, and prefers active experimentation when processing information the style of learning can be concluded with a more effective program. In this regard, I would like to propose the Havruta discussion program as an effective teaching method in gifted education. In addition, understanding of the learning styles suggests the possibility of using effective teaching methods as information to be applied and as information that can provide optimal learning conditions.
목차
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 53. 용어의 정의 5Ⅱ. 이론적 배경 71. 하브루타 토론 7가. 하브루타 토론의 개념 7나. 하브루타 토론의 연구동향 11다. 영재교육과 하브루타 토론 142. 학습유형 17가. 학습유형의 개념 17나. Kolb의 학습유형 18다. 영재교육과 학습유형 213. 비판적 사고력 22가. 비판적 사고력의 개념 22나. 비판적 사고력과 하브루타 토론 254. 의사소통능력 26가. 의사소통능력의 개념 26나. 의사소통능력과 하브루타 토론 29Ⅲ. 연구가설 및 연구모형 311. 연구가설 312. 연구모형 32Ⅳ. 연구방법 331. 연구대상 332. 연구절차 및 실험설계 343. 하브루타 토론 프로그램 개발 과정 364. 검사 및 자료처리 47V. 연구결과 및 해석 531. 하브루타 토론, 소집단 토론, 프로젝트 수업이 영재의 비판적 사고력과 의사소통능력에 미치는 효과 차이 532. 하브루타 토론 프로그램이 영재의 비판적 사고력과 의사소통능력에 미치는 효과 613. 하브루타 토론 프로그램이 영재의 학습유형에 따라 비판적 사고력과 의사소통능력에 미치는 효과 차이 644. 질적 자료 분석 75Ⅵ. 논의 및 결론 971. 논의 972. 결론 102참고문헌 105부록 118Abstract 164