본 연구는 학교스포츠클럽 활동에 참가하는 중학생의 운동몰입과 운동열정이 운동정서 및 운동지속에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 이를 통해 스포츠 활동에 참가하는 학생들의 심리적 요인에 대한 관계성을 분석하여 스포츠클럽 활동의 활성화를 도모하는데 효율적인 정보를 제시할 수 있을 것이다. 또한 학생들이 스포츠 활동에 지속적으로 참여할 수 있도록 유도하여 건강한 삶을 영위할 수 있는 평생 스포츠 활동의 기반을 다지는데 필요한 기초자료를 제공하고자 하는 목적을 가진다. 연구목적을 달성하기 위해 본 연구에서는 부산시 소재의 중학교 남?여학생을 대상으로 편의표본추출법을 이용하여 550명의 표본을 선정하였다. 그 중 불성실한 응답으로 판단되는 17명의 자료를 제외하였으며, 최종적으로 533명의 자료를 결과 분석에 사용하였다. 본 연구에 사용한 설문지는 운동몰입 7문항, 운동열정 13문항, 운동정서 10문항, 운동지속 7문항, 인구통계학적 특성 4문항으로 총 41문항으로 구성하였으며, 응답결과의 일관성을 유지하기 위해 모든 문항은 Likert 5점 척도를 사용하였다. 가설검정을 위한 자료분석 방법으로는 IBM SPSS statistics 23.0 프로그램을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, Cronbach’s α 계수 산출, 상관관계 분석을 통해 조사도구의 신뢰도와 타당도를 검증하였다. 마지막으로 가설검증을 위해서 중다회귀분석을 실시하였으며, 이에 따른 결과는 다음과 같다. 첫째, 스포츠클럽 활동에 참가하는 학생들의 운동몰입은 운동정서에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 스포츠클럽 활동에 참가하는 학생들의 운동열정은 운동정서에 부분적으로 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 스포츠클럽 활동에 참가하는 학생들의 운동몰입은 운동지속에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 스포츠클럽 활동에 참가하는 학생들의 운동열정은 운동지속에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 학교스포츠클럽 활동에 참가하는 중학생들의 스포츠 활동은 높은 몰입도와 열정을 이끌어낼 수 있고, 운동참여 자체에 즐거움을 느낄 수 있도록 한다. 즉, 학생들이 스포츠에 대한 긍정적 정서와 지속적인 운동참여를 위해 학교스포츠클럽 지도자는 수업프로그램을 꾸준히 개발해야 함은 물론, 학생들에게 적절한 동기부여와 흥미를 유발해야 할 것이다.
The purpose of this study was to identify the effect exercise commitment and passion of student of middle school who participated in activities of school sports club on exercise emotion and continuance. This study aimed to investigate a relationship between psychological factors of student who participated in activities of school sports club and to suggest an effective information to foster activation of school sports club, and also to direct students to join in sports activities consistently and to present a basic source required to lay a foundation of lifelong sports activities to enjoy healthy life. For this purpose, the respondents were boys and girls in the middle school which belonged to Pusan City, and the sample of 550 were selected with convenience-sampling. The final data of 533 were available for analysis excluding 17 respondents who were incomplete. The total 41 items of questionnaire used in survey consisted of 7 items of exercise commitment, 13 items of exercise passion, 10 items of exercise emotion, 7 items of exercise continuance, and 4 items of demographic characteristics. Likert scale of 5 points was applied to all items for convenience of data processing. IBM SPSS statistics 23.0 was used as methods for testing hypotheses. Frequency analysis, exploratory factor analysis, coefficients of Cronbach’s α, and correlation analysis to verify reliability and validity of measurement instrument were conducted. In addition, multiple regression analysis was conducted for testing hypotheses. The findings of this result showed as follows. First, exercise commitment of student of middle school who participated in activities of school sports club had statistically significant and positive effect on exercise emotion. Second, exercise passion of student of middle school who participated in activities of school sports club had statistically significant and positive effect on exercise emotion. Third, exercise commitment of student of middle school who participated in activities of school sports club had statistically significant and positive effect on exercise continuance. Fourth, exercise passion of student of middle school who participated in activities of school sports club had statistically significant and positive effect on exercise continuance. Based on this findings, this study suggested that sport activities of students of middle school who participated in activities of school sports club could draw exercise intensive commitment and passion and make them enjoy sports activities participation itself. Conclusively, to improve the positive emotion about sports and persistent sports participation director of school sports club and school administrator should not only develop curriculum and program for sports club but also encourage students to induce appropriate motivation and interest.
목차
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 12. 연구의 목적 43. 연구모형 및 가설 설정 44. 연구의 제한점 55. 용어의 정의 6Ⅱ. 이론적 배경 81. 운동몰입 82. 운동열정 123. 운동정서 174. 운동지속 215. 선행연구 고찰 26Ⅲ. 연구 방법 321. 연구대상 322. 조사도구 333. 조사도구의 타당도 및 신뢰도 354. 조사절차 415. 자료처리방법 41Ⅳ. 연구 결과 431. 운동몰입이 운동정서에 미치는 영향 432. 운동열정이 운동정서에 미치는 영향 443. 운동몰입이 운동지속에 미치는 영향 444. 운동열정이 운동지속에 미치는 영향 45Ⅴ. 논의 471. 운동몰입이 운동정서에 미치는 영향 472. 운동열정이 운동정서에 미치는 영향 483. 운동몰입이 운동지속에 미치는 영향 504. 운동열정이 운동지속에 미치는 영향 50Ⅳ. 결론 및 제언 521. 결론 522. 제언 53참고문헌 54부 록 62