본 연구는 문맥-교수 전략을 통한 어휘 교수가 읽기부진 아동의 어휘력에 미치는 영향을 알아보고자 하는데 그 목적이 있다. 연구는 용인 소재 D초등학교 3-4학년 학생들 중 읽기부진아동 3명을 소집단으로 실시되었다. 본 연구는 외국 선행연구에서 어휘 교수에 효과적인 방법으로 다루어진 문맥-교수 프로그램(context-teaching programme)과 문맥을 통한 어휘 전략 교수법인‘SCANR’전략을 수정, 보완하여,‘탐정 단서(유반장)찾기'' 전략을 개발하고 이를 국내 읽기부진아동들에게 적용하였다. 본 연구의 중재는 주 2회, 60분 동안, 총 9회기(17차시)가 진행되었으며 중재의 효과를 평가하기 위해, 전략소개회기를 제외한, 매 회기마다 두 유형의 어휘 평가가 이루어졌다. 구체적으로, 어휘의 사전적 의미를 묻는 어휘 성취도 평가와 어휘의 문맥적 의미 및 문맥 단서를 묻는 어휘 성취도 평가가 시행되었으며, 기초선, 중재, 유지 실험 단계의 어휘 성취 점수를 표와 그래프로 나타내는 시각적 분석(visual analysis)을 하였다. 본 연구의 문맥-교수 전략에 관한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 문맥-교수 전략을 통한 어휘교수가 읽기부진아동의 어휘력에 미치는 영향을 알아보기 위해, 목표 어휘의 사전적 정의에 대한 성취 수준을 평가하였다. 연구 결과, 연구 대상 세 아동의 기초선에서의 어휘 수준은 매우 저조하였으나 회기가 진행될수록 대상 아동 모두, 어휘의 사전적 정의에 대한 어휘 성취 점수가 향상되었다. 둘째, 제시된 문구(passage) 안에서 문맥 단서를 찾고, 문맥 단서를 활용하여 목표 어휘의 의미를 파악하는 문맥 활용 능력에 대한 평가가 이루어졌다. 연구 결과, 기초선 단계에서는 문맥 단서에 대한 이해가 매우 부족하였던 연구 대상 아동들이 전략 프로그램을 훈련받은 뒤, 회기가 진행될수록 문맥 단서를 찾고 문맥적 의미를 파악할 수 있게 됨으로써 의미 있는 어휘력 향상을 보여주었다. 마지막으로, 중재가 종료된 후에도 중재의 효과가 휴지되는지를 중재 종료 1주일 후 평가하였고, 결과를 통해 중재의 효과가 여전히 유지되고 있음을 확인 할 수 있었다. 결과적으로, 문맥-교수 전략이 읽기부진아동들의 어휘력 향상에 양적 및 질적으로 긍정적 영향을 주었다는 것을 알 수 있었다. 이와 같은 연구 결과를 바탕으로 연구의 제한점과 실제를 위한 제안을 제시하였다.
주제어 : 읽기부진, 어휘, 문맥, 의미지도, 전략
The study aims to investigate the effect of context-teaching strategies on vocabulary for students with reading difficulties. The research is conducted with a small group of 3 students with reading difficulties, among the 3rd to 4th grade students of D Elementary School in Yongin. The study have developed and applied the ‘''Tamjeong Danseo(Yoobanjang) Chatgi’'' to the Korean children with reading difficulties. In developing the strategy, the study used context teaching programme, which is an effective method for vocabulary teaching used in previous studies in foreign countries, and ‘''SCANR’'' strategy, which is another vocabulary teaching technique using context. For the intervention, 60 minute session was given twice a week for total of 9 stages(17sessions). In order to assess the effectiveness of the interventions, two type of vocabulary assessments were conducted at every stage(every two sessions), with the exception of strategy introduction session. More specifically, one vocabulary achievement evaluation tested the lexical meaning of the words, and the other evaluation tested the contextual meaning and clues of the words. The vocabulary achievement score of the each period(baseline, intervention, maintenance phase) is visually analyzed using tables and graphs. The following is the research result of this study on the effect of context-teaching strategy on vocabulary for students with reading difficulties. First, the study evaluated the achievement level of the dictionary definition of the target vocabulary, thereby investigating the effects of context-teaching strategies on vocabulary for students with reading difficulties. The result indicated that even though all three subjects had very low vocabulary level at the baseline, all of their vocabulary achievement score for dictionary definition of the vocabulary increased as the sessions progress. Second, the study evaluated the context utilization ability for grasping the meaning of the target vocabulary, by finding the clues within the presented passage. The result indicated that all the students experienced significant improvement in vocabulary; students, who had very little understanding of the contextual clues at the baseline, became able to find the contextual clues and to grasp contextual meaning after the receiving the program training. Lastly, the study conducted one more evaluation 1 week after final intervention to see whether the effect lasts after the intervention is over. The result indicated that the effect of the intervention is still maintained after it is over. The study result showed that context-teaching strategy had both quantitatively and qualitatively positive effect on improving the vocabulary for students with reading difficulty. The limitations of the study and proposals for the practice is presented based on the result.
국문초록 i목 차 iii표 목 차 ⅴ그림목차 ⅵⅠ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 53. 용어 정의 5Ⅱ. 연구 방법 81. 연구 대상 82. 연구 도구 103. 연구 설계 194. 연구 절차 205. 자료 수집 및 평가 306. 평가자간 신뢰도 327. 중재 충실도 328. 사회적 타당도 339. 자료 분석 33Ⅲ. 연구 결과 341. 어휘 성취도 변화 342. 유지 효과 39Ⅳ. 논의 및 결론 41참고문헌 45부 록 49영문초록 62