본 연구의 목적은 콜라주 미술치료 프로그램이 지적장애학생의 정서표 현에 미치는 효과를 검증하여 지적장애학생을 대상으로 하는 임상현장에 필요한 기초자료를 제공하는 것이다. 이를 위한 구체적인 연구문제는 다 음과 같다. 첫째, 콜라주 미술치료 프로그램을 통한 지적장애학생의 정서표현 변화 는 어떠한가? 둘째, 콜라주 미술치료 프로그램을 통한 지적장애학생의 정서표현 하위 유형별 변화는 어떠한가? 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 연구대상자는 A시에 소재한 10개 중학교 특수학급에 재학하는 지적장애 3급의 학생 중에 정서표현이 어려 움이 있는 학생 12명을 담임교사로 부터 추천을 받았다. 이 중에서 공격 성과 충동성이 있는 학생은 배제하고 정서인식 및 표현척도(EESC) 점수 가 48점 이상인 학생 7명을 선정하였다. 그리고 부모의 동의를 얻어서 미 술치료에 거부감이 없고 40분 이상의 계속적인 착석이 가능한 지적장애학 생 3명을 최종 연구대상자로 정하였다. 정서표현을 위한 콜라주 미술치료 프로그램은 단계에 대한 근거를 제시 하고 예비 프로그램을 실시하여 주제 선정, 제작방법에 대한 고안, 연구자 의 개입 등을 수정 ? 보완하여 최종 프로그램을 구성하였다. 최종 프로그램은 총 5단계이며, 각 단계는 도입 10분, 활동 20분, 마무리 10분 총 40분으로 구성하였고, 주 2회기로 1회기에 40분씩 총 16회기를 진행되었다. 실험은 콜라주 미술치료 프로그램을 독립변인으로 하고, 정서표현을 종속변 인으로 한 단일대상연구 중에서 A-B설계를 설정하였으며, 중재가 종결된 지 2주 후에 유지를 실시하였다. 이 연구의 결과를 요악하면 다음과 같다. 첫째, 콜라주 미술치료 프로그램은 지적장애학생의 정서표현 향상에 효과적 인 것으로 검증되었다. 프로그램 진행 과정에서 콜라주 미술치료의 치료적 요인을 통해 작업 과정에서 심리적인 이완을 하게 되었으며, 자신감을 갖 고 자신의 정서를 표현하는 모습을 보였다. 둘째, 콜라주 미술치료 프로그램은 지적장애학생의 정서표현 유형별 변화에 효과적인 것으로 입증되었다. 회기가 진행됨에 따라 다양한 하위유형별 정 서를 표현하는 모습을 볼 수 있었고, 구체적인 정서표현을 통해 자신의 욕 구를 표출하는 모습을 볼 수 있었다. 공통적으로는 기쁨의 정서표현이 가 장 높은 수준으로 나타났고, 그 다음으로는 화남, 슬픔, 놀람의 정서표현 이 순차적으로 나타난 것을 볼 수 있다. 이처럼 콜라주 미술치료 프로그램은 자유롭고 안정적인 분위기 속에서 지적장애학생의 무의식적 욕구와 감정을 표출할 수 있도록 해주며, 그들 이 인지하지 못했던 사건과 어린 시절의 기억들을 떠올리게 하여 표현하 지 못했던 자신의 정서를 스스럼없이 표현할 수 있게 해준다. 또한, 자기 표현이 서툰 지적장애학생이 콜라주 작품을 통해 스스로 심리내적인 감정 과 욕구를 표출함으로써, 부정적 정서를 정화시키고 자신의 정서를 재인 식하게 된다. 이상으로 콜라주 미술치료 프로그램이 지적장애학생의 부정적인 정서를 해소시키고 정서적 안정감을 주어 정서표현 향상에 효과가 있음을 검증하 였다. 이는 지적장애학생을 대상으로 하는 임상현장에서 실질적으로 적용 할 수 있는 기초자료를 제공하였다는 점에서 의의가 있다.
The aim of this study is to verify the effects of collage art therapy program on emotional expression of students with intellectual disabilities and give related fundamental data to those who work in clinic for the intellectually disabled. More specific subject questions for the research are as follows: Firstly, what is the change of the emotional expression of students with intellectual disabilities through collage art therapy program? Secondly, what is the change of sub-type of the emotional expression of students with intellectual disabilities through collage art therapy program? To achieve the goal, of the students in the third rate of intellectual disabilities, who are in special classes of 10 secondary schools located in city A, 12 of those who suffer from expressing their emotion were recommended as subjects by their teachers in charge. Then, among the 12 students, except those who show high aggression and impulse, 7 students who scored more than 48 points in Emotion Expression Scale for Children(EESC) were filtered. After that, 3 students, who show no repulsion in the research and are able to have a seat for more than 40 minutes continuously, were agreed to join the research by their parents and then selected as final subjects. The collage art therapy program for emotional expression was established by theoretically presenting the basis for each stage and conducting preliminary program in order to modify and supplement the selection of topic, design for the methods of producing the program, and researcher’s involvement. The final program includes 5 stages, and each stage is comprised of 10-minute introduction, 20-minute main activity, and 10-minute consolidation. The program was implemented in 40 minutes per a session, which was conducted twice a week for 16 times. In the research, collage art therapy program was selected as independent variable and emotional expression as dependent variable. This single subject research was designed as A-B relation, and the maintenance was conducted two weeks after the intervention. The result of the research is summarized as below: First, collage art therapy program was proved to be effective for improving emotional expression of students with intellectual disabilities. During the program, the subject students were psychologically relaxed by the therapeutic factors in the collage art therapy and got confident to express their emotion. Second, collage art therapy program was proved to be effective to cope with intellectually disabled students’ changes for each type of emotional expression. As the sessions went on, it was shown that the subject students expressed various subtypes of their emotion, and furthermore, their desires by the specific emotional expressions. Of the expression, the emotion of happiness was shown to be the highest degree in common, followed by emotion of anger, sadness, and surprise. As shown so far, collage art therapy program encourages the intellectually disabled students not only to express their subconscious desires and emotions in the free and stable atmosphere, but to recall the events which they were unaware of and their memories in their early lives, so the program allows students to freely express their emotions through their work that they could not express at the time. Also, the intellectually disabled students, who are poor at self-expressing, are able to overcome their negative emotions and newly recognize their own emotions by expressing their psychological emotions and desires through the collage pieces. Through the study, collage art therapy program is proved to be effective in improving emotional expression by eliminating negative emotions and giving emotional stability to the students with intellectually disabilities. Such results are meaningful in that they can be fundamental data which are practically applicable to the clinical domain for intellectually disabled students.