인공와우 이식 수술과 아동에 대한 청능재활 및 언어치료가 일반화되면서 선천성 청각장애 아동이 청각-구어를 통한 의사소통 능력을 습득할 가능성이 확대되었다. 인공와우 이식의 효과에도 불구하고 청각장애 아동은 여전히 부족한 언어능력을 갖고 있다고 지적되고 있으며 다양한 시도가 계속되고 있다. 마음읽기는 다른 사람의 생각, 믿음, 바람, 의도 등과 같은 마음 상태를 추론하는 것으로 최근 공감 능력, 정서 이해 등의 마음읽기에 대한 연구가 많아지면서 청각장애 아동의 마음읽기에 관한 연구나 마음읽기 중재를 통해 부족한 언어력을 개선시키고자 하는 시도도 많아졌다. 이에 본 연구에서는 언어습득 이전 청각장애로 조기에 인공와우 이식술을 받은 청각장애 아동을 대상으로 마음읽기 중재를 실시하여 마음읽기 중재가 청각장애 아동의 대화기술을 향상시키는데 효과적인지 알아보았다. 연구 대상은 청각장애 아동 4명으로 ABA 설계로 기초선, 중재 및 유지 단계로 구성해 주당 2회씩 7주 동안 총 14회기의 개별 중재를 실시하였다. 각 단계별로 치료실에서는 글자 없는 그림책, 가정에서는 가족사진이나 동영상을 보며 자유대화를 하도록 하여 평가 자료를 약 10분 정도의 길이로 수집하였다. 녹화된 평가 자료에 대해 분석하였고, 치료실과 가정에서 대화기술 하위유형별로 출현빈도를 산출하여 주된 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 마음읽기 중재는 청각장애아동의 대화기술 출현빈도를 증가시키는 것으로 나타났다. 하위 유형별로 보면, 말차례 주고받기, 피드백 혹은 수정 전략 사용 등 대부분의 대화기술을 향상시키는 효과가 있었다. 더불어 대화의 흐름을 저해하는 의사소통 붕괴의 발생빈도는 감소시키는 효과도 있었다. 둘째, 마음읽기 중재는 청각장애아동의 치료실뿐만 아니라 가정에서 대화기술 출현빈도를 증가시켰다. 그러나 하위 유형에 따른 차이도 보였는데 우선 말차례 주고받기에서 언어적 개시하기 및 유지하기는 차이가 없었으나 비언어적 개시하기의 경우 치료실 보다 가정에서 출현빈도가 더 많이 나타났다. 피드백 전략 출현빈도는 맞장구 및 명료화 요구하기 모두 두 곳의 장소에서 출현빈도가 증가하였다.수정 전략에서 수정은 치료실 보다 가정에서 출현빈도가 더 증가하였고, 자기반복은 치료실 보다 가정에서 출현빈도가 더 많이 나타났다. 의사소통 붕괴는 가정과 치료실에서 지속적으로 감소하였다. 이상과 같은 연구 결과를 통해 마음읽기 중재는 인공와우 이식 청각장애 아동의 대화기술 향상에 효과가 있다는 것을 확인하였다. 더불어 마음읽기 중재는 대화를 통해 타인이 한 말의 의미를 찾고, 의사소통 의도를 가늠할 수 있게 해줌으로서 특히 눈에 보이지 않는 상대방의 의도, 목적, 바람 등을 생각하고, 추론하고, 표현하는 기회를 충분히 제공하여 다양한 대화기술을 학습하는데 효과적인 중재라고 결론내릴 수 있다.
With the generalization of cochlear implants and children''s hearing rehabilitation and speech therapy, the possibility of congenital hearing impaired children to acquire the ability to communicate through auditory-spoken language has been expanded. Despite the effects of cochlear implants, hearing impaired children are still pointed out to have poor language skills and various attempts are continuing. As the study of the theory of mind such as the empathy ability and the empathy understanding becomes more and more, the study of the theory of mind of the hearing impaired child and the theory of mind study. There are also many attempts to improve language skills. The purpose of this study was to investigate the effects of theory of mind study on the hearing impaired children''s hearing impaired children''s hearing impaired children. The subjects were four hearing-impaired children. The subjects were composed of baseline, intervention and maintenance stage by ABA design. At each stage, the evaluation room was collected in a length of about 10 minutes, with a picture book without letters in the treatment room, and a family conversation with a family photograph or video. The recorded evaluation data were analyzed, and frequency of appearance of conversation skill subtypes in the treatment room and home was calculated. The main results are as follows. First, the theory of mind study increased the frequency of conversational skills in children with hearing impairment. By sub-type, it was effective to improve most conversation skills such as turn-taking, feedback, or using corrective strategies. In addition, there was an effect of reducing the incidence of communication collapse that hinders the flow of conversation. Second, the theory of mind study increased the frequency of conversation skills in the home as well as the treatment room of the hearing impaired children. However, there was no significant difference in terms of verbal initiation and maintenance in terms of turnover, but nonverbal initiation showed more frequency in the home than in the treatment room. The frequency of the feedback strategy increased in both places, both in terms of antecedents and clarifications. In the modification strategy, the frequency of occurrence was higher in the home than in the treatment room, and the frequency of self-repetition was higher in the home than in the treatment room appear. Communication collapse continued to decline in the home and the treatment room. The results of this study confirm that the theory of mind study is effective in improving the conversational skills of children with hearing impaired children with cochlear implants. In addition, the theory of mind study allows people to look at the meanings of words and communicate their intentions through dialogue, and thus to have the opportunity to think, reason, and express the intention, purpose, It can be concluded that it is an effective intervention to learn various conversation skills.
목차
목 차I. 서론 11. 연구 필요성 12. 연구 문제 53. 용어 정의 6II. 이론적 배경 71. 마음이론 71) 마음이론과 마음읽기 72) 마음읽기의 발달 83) 마음읽기 중재 102. 청각장애 아동의 마음읽기 133. 청각장애 아동의 화용언어 특징 15III. 연구 방법 171. 연구 대상 172. 연구 방법 201) 연구 설계 202) 연구 절차 203) 연구 장소 및 시간 213. 연구 도구 224. 평가 도구 275. 평가자 간 신뢰도 286. 결과 처리 28IV. 연구 결과 291. 대화기술의 출현빈도의 변화 292. 장소에 따른 대화기술 출현빈도의 차이 38V. 논의 및 결론 471. 대화기술 출현빈도에 대한 논의 472. 장소에 따른 대화기술 출현빈도에 대한 논의 523. 연구의 제한점 55참고문헌 57영문초록 67부록 70