무한경쟁의 시대 속 불확실성이 증대된 경영환경에 직면해 있는 미용 산업의 헤어기업들은 인적자원의 높은 의존도를 경영성패의 주요인으로 인식하고 전략적 인적자원관리를 통한 경쟁력 강화를 위해 다방면으로 많은 노력을 기울이고 있다. 따라서 이러한 목적의 인적자원 관리를 실현하기 위해 필수불가결한 요소인 인사평가제도의 중요성이 부각되고 있으나, 아직까지 미용분야에서 인사평가제도와 관련된 연구는 매우 미흡하여 미용기업의 인사평가제도 설계 시 방향성을 타 산업, 타 기업의 제도에서 찾고 있는 실정이다. 이를 보완하기 위해 본 연구에서는 ‘J’ 헤어기업의 다면평가제도 사례를 분석하여 미용기업의 다면평가제도 수립을 위한 요인을 도출하고 방향을 제시하였다. 또한 다면평가제도의 특성이 수용도와 조직몰입에 미치는 영향을 알아보고 이러한 관계 속에서 수용도의 매개효과를 경험적으로 규명하였다. 연구방법으로 문헌적 연구와 실증적 연구를 병행하였고 본 연구를 위해 선행연구들을 바탕으로 연구모형과 가설을 설정하고 다면평가제도를 통해 실제로 평가받고 있는 ‘J’ 헤어기업의 살롱리더 167명을 대상으로 자기기입식 설문조사를 실시하여 이 중 160부를 최종 분석 자료로 사용하였다. 수집된 자료의 분석은 SPSS 18.0과 Amos통계 프로그램 22.0을 활용하여 분석하였으며, 분석방법으로 빈도분석, 신뢰도분석, 상관관계분석, 경로분석, 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석 및 구조모형 검증을 실시하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 다면평가제도 특성이 다면평가 제도 수용도에 미치는 영향에 대해 알아본 결과 ‘J'' 헤어기업 다면평가제도의 특성에 있어서 평가준거의 공정성을 제외한 피드백의 적절성, 평가자 신뢰성, 평가목적의 정확성은 평가제도의 수용도에 유의한 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 다면평가제도 특성이 직무몰입에 미치는 영향에 대해 알아본 결과 다면평가제도 특성 중 피드백의 적절성과 평가자 신뢰성, 평가목적의 정확성은 정서적 몰입, 지속적 몰입, 규범적 몰입에 각각 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 평가준거의 공정성은 정서적 몰입과 규범적 몰입에 유의한 영향을 미치는 것으로 조사되었으며, 특히 평가목적의 정확성이 조직몰입에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 다면평가제도 수용도의 매개효과를 확인한 결과 평가자 신뢰는 정서적 몰입, 규범적 몰입에 대한 매개효과가 확인되었으며, 평가목적의 정확성은 지속적 몰입, 규범적 몰입에 대한 매개효과가 검증되었다. 또한 피드백의 적절성은 지속적 몰입에 대한 매개효과가 확인되었다. 따라서 조직몰입 간의 매개효과 분석 결과 피평가자들이 인식하는 평가제도에 대한 수용도와 긍정적인 연관관계가 있음을 알 수 있었으며 다면평가제도에 대한 적절한 수용도는 평가준거의 공정성을 제외하고 부분적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 미용기업에서 활용 가능한 다면평가제도의 절차 및 구성요인을 도출하여 미용기업 다면평가제도 도입의 기초자료를 제시함과 동시에 다면평가제도의 긍정적인 효과성을 조직구성원의 유효한 태도변수인 조직몰입을 통해 밝혔다. 또한 인적자원 관리법으로써의 다면평가제도 도입의 필요성에 대한 임시 근거를 제공하는 의의를 지니며, 다면평가제도의 도입을 통한 인적자원 관리전략의 설계 시 고려하여야 할 주요 요인을 제시하였다는 시사점이 있다고 할 수 있다. 본 연구의 결론을 통해 헤어미용 기업의 경쟁력을 높일 수 있는 인적자원 관리법으로써의 다면평가제도 도입의 기반자료를 제시하고자 하며, 이러한 제안에 따른 다면평가제도의 활용을 통해 궁극적으로 조직과 개인 모두를 위한 긍정적 변화가 이루어질 것으로 기대된다.
Faced with a highly competitive, uncertain and unpredictable business environment, hair care firms in the beauty industry recognize human resources as major factors of management success or failure and have made diverse efforts to increase competitiveness through strategic human resources management. Hence, the importance of a performance assessment system is being stressed as an essential element of human resources management, but research on performance assessment in the beauty industry is insufficient, and, when designing a performance assessment system for beauty firms, human resources systems of other industries and other businesses are being referred to. This research analyzed the multi-rater feedback system adopted by ‘J’, a hair care firm, identified factors and presented directions necessary to establish an effective multi-rater feedback system. Furthermore, this study conducted an empirical analysis of the relationship between the characteristics of the multi-rater feedback system and the acceptance thereof and examined organizational commitment and the mediation effect of this acceptance. Both literature research and empirical testing were used. The research model and hypothesis were set based on existing literature, and self-administered questionnaires were sent to 167 beauty salon leaders of the ‘J’ hair care firm that is actually implementing a multi-rater feedback system. One hundred sixty (160) questionnaires were finally selected for analysis. The collected data were analyzed using SPSS 18.0, and SPSS Amos 22.0, and frequency analysis, reliability analysis, correlation analysis, path analysis, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, and structural equation model testing were conducted for analysis. The findings of this research are summarized as follows. First, the impact of the characteristics of the multi-rater feedback system on the acceptance of the system was investigated. Among characteristics of the multi-rater feedback system of the ‘J'' hair care firm, except for fairness of assessment criteria, appropriateness of feedback, reliability of rater, and correctness of assessment purpose were found to have a positive impact on the acceptance of the assessment system with statistical significance. Second, the impact of the characteristics of the multi-rater feedback system on organizational commitment were examined. Among the characteristics of the multi-rater feedback system, appropriateness of feedback, reliability of rater, and correctness of assessment purpose were found to be positively correlated to affective commitment, continuance commitment, and normative commitment with statistical significance. Fairness of assessment criteria influenced affective commitment and normative commitment with statistical significance. Particularly, the correctness of assessment purpose exerted the greatest impact on organizational commitment. Third, the mediation effect of acceptance of the multi-rater feedback system was examined. Rater reliability had a mediation effect on affective commitment and normative commitment. The correctness of assessment purpose was found to have a mediation effect on continuance commitment and normative commitment. Furthermore, the appropriateness of feedback had a mediation effect on continuance commitment. Accordingly, it was confirmed that organizational commitment is positively related to the acceptance of an assessment system by ratees, and the proper acceptance of a multi-rater feedback system had an impact on organizational commitment, except for fairness of assessment criteria. The results of this research derived a procedure and elements for conducting a multi-rater feedback system for beauty companies, provided basic input for introducing a multi-rater feedback system, and confirmed the positive effect of the multi-rater feedback system on organizational commitment, an attitude variable of members of an organization. This study is meaningful in that it provides a temporary basis supporting the introduction of a multi-rater feedback system for human resources management, and that it presented major factors to be considered when designing human resources management strategy by introducing the multi-rater feedback system. It is hoped that the findings of this research help introduce the multi-rater feedback system as an effective human resource management tool, thereby increasing the competitiveness of hair care and beauty industries. This study looks forward to causing positive changes to both hair care organizations and individuals through the use of the multi-rater feedback system.
목차
제1장 서 론 1제1절 연구의 필요성 및 목적 11. 연구의 필요성 12. 연구의 목적 4제2절 연구의 내용 및 범위 61. 연구의 내용 62. 연구의 범위 7제2장 이론적 배경 9제1절 다면평가제도 91. 다면평가제도의 개념 92. 다면평가제도의 특성 133. 다면평가제도의 운영절차 244. 다면평가제도 수용의 중요성 295. 다면평가제도 운영사례 326. ‘J’ 헤어기업의 다면평가제도 38제2절 조직몰입 491. 조직몰입의 개념 492. 조직몰입의 구성요인 533. 조직몰입의 선행연구 58제3장 연구모형 및 가설 설정 62제1절 용어의 조작적 정의 621. ‘J’ 헤어기업 살롱리더 622. ‘J’ 헤어기업 다면평가제도의 특성 623. 다면평가제도의 수용도 634. 조직몰입 64제2절 연구모형 및 연구가설 651. 연구모형 652. 가설 설정 663. 가설 검정방법 72제3절 측정방법 및 설문지 구성 73제4절 표본 수집 및 자료 분석방법 771. 표본 수집 772. 자료 분석방법 79제4장 분석 결과 80제1절 표본의 일반적 특성 80제2절 측정문항의 타당도 및 신뢰도 분석 821. ‘J’ 헤어기업 다면평가제도 특성에 대한 탐색적 요인분석 832. 조직몰입과 평가제도 수용도에 대한 탐색적 요인분석 853. 확인적 요인분석 874. 측정문항의 상관관계 분석 92제3절 가설 검정 941. 다면평가제도 특성이 평가제도 수용도에 미치는 영향에 대한 가설 검정 942. 다면평가제도 특성이 조직몰입에 미치는 영향에 대한 가설 검정 963. 다면평가제도 수용도의 매개효과 검증 98제5장 고찰 101제6장 결론 및 제언 107제1절 결론 107제2절 연구의 시사점 110제3절 연구 제언 113참고문헌 115부 록 136ABSTRACT 141