국민소득의 증가와 저비용항공사의 등장으로 국외여행시장은 꾸준한 성장세를 보이고 있다. 또한 정보통신기술의 발달과 관광자의 여행 선호형태가 점차 개별화되는 등 여행환경이 급격하게 변화하고 있다. 이에 따라 고객접점에서 서비스를 수행하는 관광지가이드의 직무환경 역시 변화하고 있다. 따라서 본 연구에서는 여행업의 지속적인 성장과 안정적 경영활동 및 성과를 위한 실질적이고 효율적인 관광지가이드 관리정책과 교육 수립에 기초 자료적 역할을 하기 위해, 관광지가이드의 직무환경과 직무몰입, 조직충성도의 관계를 규명하고자 하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 선행연구를 토대로 한 연구 설계에 따라 동남아시아 지역에서 관광가이드로 종사하고 있는 자를 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 총 186부의 표본을 실증분석에 활용하였다. 실증분석은 SPSS WIN version 18.0.을 활용하여 빈도분석, 신뢰성분석, 타당성분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 측정항목의 신뢰도나 타당성은 통계적으로 유의한 수준이었으며, 변수간의 상관관계를 검증하기 위해 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 종합하면 다음과 같다. 첫째, 관광지가이드의 직무환경은 보수, 업적평가, 의사결정, 인간관계 4가지 차원으로 나타났고, 다중회귀분석 결과 종속변수인 직무만족감, 직무성취감, 직무책임감, 이직욕구에 각각 유의미한 영향관계에 있음을 확인하였다. 직무환경과 직무만족감의 관계에 있어서는 보수와 인간관계, 업적평가의 순으로 영향력이 나타났으며, 의사결정은 유의미한 영향관계가 없는 것으로 분석되었다. 직무환경과 직무성취감의 관계에서는 인간관계, 업적평가, 의사결정의 순으로 영향력이 나타났으며, 보수는 유의미한 영향관계가 없는 것으로 분석되었다. 직무환경과 직무책임감에서는 인간관계, 의사결정의 순으로 영향력이 나타났으며, 보수와 업적평가는 유의미한 영향관계가 없는 것으로 분석되었다. 직무환경과 이직욕구에서는 업적평가와 인간관계 순으로 영향력이 나타났으며, 보수와 의사결정은 유의미한 영향관계가 없는 것으로 분석되었다. 둘째, 직무몰입은 직무만족감, 직무성취감, 직무책임감, 이직욕구 4가지 차원으로 구분되며, 다중회귀분석 결과 조직충성도에 유의미한 영향관계에 있음을 확인하였다. 직무몰입과 조직충성도의 관계에 있어서는 직무책임감과 직무만족감의 순으로 영향력이 나타났으며, 직무성취감과 이직욕구는 유의미한 영향관계가 없는 것으로 분석되었다. 관광지가이드는 타국에서 자국민의 안전하고 만족한 관광활동을 위해 헌신하는 전문가 집단으로 여행업의 지속적인 발전과 변화하는 경영환경 속에서 안정적인 경영활동을 위해 직무환경에 대한 개선과 처우관리를 해야 할 것이다.
Due to the increase in national income and the introduction of low-cost airlines, the overseas travel market is showing steady growth. In addition, the development of ICT and the preference form of tourists are becoming individualized that the travel environment is changing. As a result, the job environment of tour guides who perform services at customer contact points is also changing. The purpose of this study is to identify the relationship between the job environment, job commitment, and organizational loyalty of tour guides in order to provide a practical and efficient tour guide management policy for the continuous growth and stable management activities and achievements of the travel industry. In order to achieve the purpose of this study, we conducted a survey on those who are engaged in tourist guides in Southeast Asia according to the research design based on previous research. Empirical analysis was conducted using frequency analysis, reliability analysis, validity analysis and multiple regression analysis using SPSS WIN version 18.0. The results of this study are summarized as follows. First, the job environment of the tour guide was found to be four dimensions of maintenance, achievement evaluation, decision making, and human relationship. Multiple regression analysis showed that there is a significant influence on dependent variables such as job satisfaction, job satisfaction, job responsibility, and turnover Respectively. The relationship between job environment and job satisfaction was influenced by pay, human relations, and achievement evaluation, and decision making was not significant. In the relationship between job environment and job satisfaction, there were significant influences in terms of human relations, achievement evaluation, and decision making, and remuneration was not significant. In terms of job environment and job responsibilities, human relations and decision making were influenced in order, and there was no meaningful relationship between pay and performance evaluation. Job satisfaction and job desire were influenced by achievement evaluation and human relationship order, and remuneration and decision making were not significant. Second, job involvement is divided into four dimensions : job satisfaction, job satisfaction, job responsibility, and turnover need. Multiple regression analysis shows that there is a significant influence on organizational loyalty. The relationship between job commitment and organizational loyalty was influenced by job responsibilities and job satisfaction. Job satisfaction and turnover need were not significant. The Tour Guide is a group of experts devoted to the safe and satisfying tourism activities of the people in other countries, and should continuously improve the travel industry and improve and manage the work environment for stable management activities in a changing business environment.