본 연구의 목적은 스토리텔링 유아생활발명교육 프로그램을 구성하고 만5세 유아들에게 적용하여 그 효과를 검증함으로써 유아교육현장 적용의 타당성을 검증하는 것이다. 이러한 목적을 위하여 프로그램 개발을 위한 연구를 수행한 후, 프로그램의 적용 효과를 검증하는 연구를 실시하였다. 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 스토리텔링 유아생활발명교육 프로그램을 어떻게 개발할 것인가? 1-1. 스토리텔링 유아생활발명교육 프로그램의 목적 및 목표는 무엇으로 설정할 것인가? 1-2. 스토리텔링 유아생활발명교육 프로그램의 내용은 어떻게 조직할 것인가? 1-3. 스토리텔링 유아생활발명교육 프로그램의 교수-학습 방법은 어떻게 구성할 것인가? 1-4. 스토리텔링 유아생활발명교육 프로그램의 평가는 어떻게 할 것인가?
연구문제 2. 스토리텔링 유아생활발명교육 프로그램의 효과는 어떠한가? 2-1. 스토리텔링 유아생활발명교육 프로그램이 유아의 창의성에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2. 스토리텔링 유아생활발명교육 프로그램이 유아의 과학적 탐구능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2-3. 스토리텔링 유아생활발명교육 프로그램이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향은 어떠한가?
각각의 연구문제는 다음과 같은 절차에 따라 수행되었다. 연구문제 1에서는 스토리텔링 유아생활발명교육 프로그램을 개발하였다. 이를 위해 선행연구와 관련문헌을 검토하였으며, 이와 더불어 현장 교사 면담을 진행하였다. 이를 바탕으로 본 프로그램의 시안을 구성하고, 전문가 협의 및 예비연구를 통해 프로그램 시안의 적절성 및 타당성을 검증하였다. 이와 같은 과정을 통해 개발된 프로그램의 구체적인 구성 및 내용은 다음과 같다.
스토리텔링 유아생활발명교육 프로그램의 목적은 생활 속 발명활동에 관심을 갖고 창의적으로 문제 해결하는 유아를 양성하는 것이며, 이러한 목적을 달성하기 위한 구체적인 목표는 ‘일상생활과 관련된 문제 상황에 관심을 가진다’, ‘창의적인 문제해결 활동에 적극적으로 참여한다’, ‘문제해결에 필요한 과학적 탐구기술을 활용한다’, ‘집단 활동에 능동적으로 참여하며 협동심과 협업 능력을 기른다’ 이다. 프로그램의 교육내용은 발명의 개념을 이해하고 중요성을 인식하는 ‘발명이해’, 스토리텔링을 활용하여 문제를 인식하고 기존 생활발명품의 발명 원리를 탐구하는 ‘문제발견’, 문제해결을 위한 아이디어를 창안하는 ‘문제해결’, 모둠별 협업을 통하여 생활발명품을 제작하는 ‘발명실제’로 구성된다. 프로그램의 교수 학습 방법은 교수-학습 원리, 교수-학습 과정, 교수 전략, 교사 역할, 교수-학습 자료로 구분하여 제시하였다. 교수-학습 원리는 생활중심의 원리, 흥미중심의 원리, 상호작용의 원리, 융합의 원리이다. 교수-학습 과정은 1단계 ‘문제 및 발명요구 인식하기’, 2단계 ‘발명 계획 및 생활발명품 제작하기’, 3단계 ‘평가 및 공유하기’ 이다. 교수 전략은 스토리텔링 구연하기, 발명 소재 및 환경 제공하기, 발명활동 촉진하기, 질문하기이며, 교사 역할은 동기부여자, 물리적ㆍ심리적 환경제공자, 상호작용자, 지원자이다. 교수-학습 자료는 1인극, 동영상, PPT 막대, 그림, 테이블, 융판 자료 등 스토리텔링 자료와 일상생활 용품, 재활용품, 흥미영역 자료 및 놀잇감을 포함한다. 프로그램의 평가는 유아평가, 교사 평가, 프로그램 평가로 구분하여 제시하였다.
연구문제 2에서는 스토리텔링 유아생활발명교육 프로그램의 적용 효과를 알아보기 위해 2018년 4월부터 7월까지 서울시와 경기도 소재 두 유치원의 만5세 유아 40명(실험집단 20명, 비교 집단 20명)을 대상으로 연구를 실시하였다. 프로그램을 적용하기 전 유아의 창의성, 과학적 탐구능력, 친사회적 행동에 관한 사전 검사를 실시하였고, 12주간의 프로그램을 적용한 후 동일한 검사 도구를 활용하여 사후 검사를 실시하였다. 이렇게 수집된 결과를 바탕으로 집단 간의 차이를 알아보기 위해 독립표본 t 검증을 실시하였다.
이와 같은 과정을 통해 얻은 프로그램 적용 효과에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 스토리텔링 유아생활발명교육 프로그램이 유아의 창의성에 미치는 효과를 분석한 결과 창의성 총점과 창의성의 하위요소인 유창성, 융통성, 독창성, 상상력 모두에서 실험집단의 점수가 비교집단의 점수에 비해 유의미한 향상을 보였다. 따라서 본 프로그램은 유아의 창의성 증진에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 스토리텔링 유아생활발명교육 프로그램이 유아의 과학적 탐구능력에 미치는 효과를 분석한 결과 과학적 탐구능력 총점과 과학적 탐구능력의 하위요소인 예측하기, 분류하기, 측정하기, 의사소통하기에서 실험집단의 점수가 비교집단의 점수에 비해 유의미한 향상을 보였으나 관찰하기에서는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 셋째, 스토리텔링 유아생활발명교육 프로그램이 유아의 친사회적 행동에 미치는 효과를 분석한 결과 친사회적 행동 총점과 친사회적 행동의 하위요소인 지도성, 도움주기, 의사소통, 주도적 배려, 접근 시도하기, 나누기에서 실험집단의 점수가 비교집단의 점수에 비해 유의미한 향상을 보였으나 감정 이입 및 조절에서는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 바탕으로 스토리텔링 유아생활발명교육 프로그램이 만5세 유아의 창의성, 과학적 탐구능력, 친사회적 행동에 긍정적 효과가 있음이 검증되었다. 이는 본 연구에서 개발한 스토리텔링 유아생활발명교육 프로그램이 유아교육 현장 적용에 적합함을 보여주는 것이며, 기존에 이루어졌던 과학교육과 차별화 된 프로그램으로서의 가치가 있음을 시사해 주고 있다.
The objective of this study is to organize an early childhood daily invention educational program based on storytelling and verify its validity in early childhood education settings by applying the program to five-year-old children and inspecting its effects. To this end, research was conducted to develop the program, after which the application effects of the program were verified. The research questions of this study are as follows:
1. How will the early childhood daily invention educational program based on storytelling be developed? 1-1. What will be the purpose and goal of the early childhood daily invention educational program based on storytelling? 1-2. How will the content of the early childhood daily invention educational program based on storytelling be organized? 1-3. What will be the teaching-learning method for the early childhood daily invention educational program based on storytelling? 1-4. How should the early childhood daily invention educational program based on storytelling be evaluated?
2. What are the effects of the early childhood daily invention educational program based on storytelling? 2-1. How does the early childhood daily invention educational program based on storytelling influence young children’s creativity? 2-2. How does the early childhood daily invention educational program based on storytelling influence young children’s science process skills? 2-3. How does the early childhood daily invention educational program based on s influence young children’s prosocial behavior?
Each question was explored using the following procedures. For research question 1, the early childhood daily invention educational program based on storytelling was developed. To this end, previous studies and related literature were reviewed, and on-site teacher interviews were also conducted. A draft proposal of this program was organized based on the above, and its adequacy and validity were verified based on consultation with experts and a pilot study. The detailed structure and content of the program developed are as follows.
The purpose of the early childhood daily invention educational program based on storytelling is to nurture young children who show interest in invention activities in daily life and solving problems creatively, and the specific goals to achieve these purposes are “Showing interest in a problematic situation related to daily life,” “Actively participating in creative problem-solving activities,” “Utilizing science process skills necessary for problem solving,” and “Developing teamwork and collaborative skills by actively participating in group activities.” The content of this program consists of “Understanding invention,” in which children understand the concept of invention and perceive its importance; “Problem finding,” in which they perceive the problem using storytelling and exploring the invention principles of existing inventions in daily life; “Problem solving,” in which they come up with ideas to solve the problem; and “Practice of invention,” in which they make their own inventions in daily life by collaborating in groups. The teaching-learning method of the program is presented in terms of teaching-learning principles, teaching-learning process, teaching strategies, teacher’s roles, and teaching-learning materials. The teaching-learning principles are life-centered principle, interest-centered principle, principle of interaction, and principle of convergence. The teaching-learning process consists of Step 1, “Perceiving the problem and need for invention”; Step 2, “Planning and making the daily life invention”; and Step 3, “Evaluating and sharing.” The teaching strategies include narrating the story, providing materials and environment for invention, promoting invention activities, and asking questions. The teacher’s role is to be a motivator, physical and mental environment provider, interactor, and supporter. Teaching-learning materials include monologues; video; storytelling materials such as PowerPoint (PPT) bars, images, tables, and felt boards; household items; recycled materials; materials in the region of interest; and playthings. The evaluation of the program is classified into evaluation of young children, evaluation of teachers, and evaluation of the program.
For research question 2, a study was conducted on 40 young children aged five (20 in the experimental group, 20 in the control group) attending two kindergartens in Seoul and Gyeonggi-do from April to July 2018 to determine the application effects of the early childhood daily invention educational program based on storytelling. A pretest was conducted before the program on the children’s creativity, science process skills, and prosocial behavior. A post-test was conducted using the same testing tool after applying 12 weeks of the program. A t-test using independent samples was performed to determine the differences within the group based on the collected results.
The research findings about the application effects of the program are as follows. First, as a result of analyzing the effects of the early childhood daily invention educational program based on storytelling on young children’s creativity, it was found that the experimental group showed a more significant increase in the total score of creativity as well as the scores of its sub-factors, such as fluency, flexibility, originality, and imagination compared to the control group. Thus, the program turned out to have a positive impact on the increase in young children’s creativity. Second, as a result of analyzing the effects of the program on young children’s science process skills, it was found that the experimental group showed a more significant increase in the total score for science process skills as well as the scores of its sub-factors, such as predicting, classifying, measuring, and communicating compared to the control group, but there was no significant difference in observing. Third, as a result of analyzing the effects of the program on young children’s prosocial behavior, it was found that the experimental group showed a more significant increase in the total score of prosocial behavior as well as the scores of its sub-factors, such as leadership, helping others, communication, initiative consideration, attempting to approach, and sharing compared to the control group, but there was no significant difference in empathy and emotional control. The results above proved that the early childhood daily invention educational program based on storytelling had positive effects on creativity, science process skills, and prosocial behavior among five-year-old children. This indicates that the program developed in this study is suitable for application to early childhood education settings and implies that it has value as a program differentiated from the existing science education.
목차
Ⅰ. 서론 1A. 연구의 필요성 및 목적 1B. 연구문제 12C. 용어의 정의 131. 스토리텔링 132. 유아생활발명교육 133. 창의성 134. 과학적 탐구능력 145. 친사회적 행동 14Ⅱ. 이론적 배경 15A. 유아생활발명교육 151. 유아생활발명교육의 개념 및 내용 152. 유아생활발명교육의 방법 41B. 스토리텔링과 생활발명교육 491. 스토리텔링의 개념 및 교육적 의의 492. 스토리텔링과 생활발명교육 57C. 스토리텔링 유아생활발명교육 프로그램 관련 변인 651. 창의성 652. 과학적 탐구 능력 723. 친사회적 행동 80Ⅲ. 스토리텔링 유아생활발명교육 프로그램 개발 88A. 스토리텔링 유아생활발명교육 프로그램 개발 절차 881. 문헌 분석 902. 인식 및 요구 조사 1173. 시안 구성 1364. 전문가 협의 및 프로그램 시안 수정 1415. 예비 연구 1566. 전문가 협의 및 최종 프로그램 개발 158B. 스토리텔링 유아생활발명교육 프로그램 구성 체계 1591. 목적 및 목표 1612. 교육 내용 1613. 교수-학습 방법 1664. 평 가 183Ⅳ. 스토리텔링 유아생활발명교육 프로그램의 효과 분석 186A. 연구방법 1861. 연구 대상 1872. 연구 설계 1893. 검사 도구 1894. 연구 절차 1985. 자료처리 및 분석 230B. 연구 결과 및 해석 2311. 창의성에 미치는 효과 2312. 과학적 탐구능력에 미치는 효과 2383. 친사회적 행동에 미치는 효과 246Ⅴ. 논의 및 결론 258A. 요 약 2581. 스토리텔링 유아생활발명교육 프로그램 개발 2582. 스토리텔링 유아생활발명교육 프로그램 효과 260B. 논의 2621. 스토리텔링 유아생활발명교육 프로그램 개발 2622. 스토리텔링 유아생활발명교육 프로그램 효과 272C. 후속 연구를 위한 제언 293참고문헌 294부록 332국문초록 341Abstract 345