본 연구는 중소벤처기업을 대상으로 경영전략과 리더십 유형이 경영성과에 미치는 영향과 기업의 사회적 책임(CSR)활동에 따른 매개효과를 실증분석하여 창업벤처기업과 중소제조기업들의 지속가능경영을 위한 시사점을 도출하고자 한다. 삼성 협력업체인 중소벤처기업의 260개업체 관리자급(경영자포함)을 대상으로 448부의 설문을 취합해서 SPSS 22.0을 활용하여 실증분석한 결과는 아래와 같다. 첫째, 경영전략과 리더십유형의 요인들이 경영성과(재무적/비재무적)에 미치는 영향을 종합적으로 분석한 결과는 경영전략의 차별화전략을 제외하고 경영전략 유형보다 리더십 유형은 경영성과(재무적/비재무적)에 높게 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 이는 중소벤처기업에서는 성과창출에 있어 경영전략의 유형보다는 리더십 유형의 활용 정도가 더 중요하다는 의미를 가지므로 경영자 및 관리자들은 각 기업 환경에 맞는 강한 리더십을 바탕으로 기술 개발과 더불어 창의적이고 혁신적인 강한 기업문화를 구축할 필요가 있다 둘째, 경영전략의 차별화전략이 경영성과에 정(+)의 방향으로 유의적인 영향을 나타내고, 집중화전략은 경영성과에 부(-)의 방향으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 한편, 원가우위전략은 경영성과의 재무적 성과에 부(-)의 유의미한 영향을 미치고, 비재무적 성과에는 비(非)유의한 것으로 분석되었다. 경영전략 유형의 원가우위전략과 집중화전략은 경영성과의 재무적, 비재무적 성과에 부(-)의 방향으로 영향을 미친다는 것은 대기업 하청 구조의 중소벤처기업들에는 경영전략 유형의 선택이 중요하다는 의미를 갖고 있다고 할 수 있다. 따라서 중소벤처기업에 있어서는 각 기업의 목표와 비전에 맞는 경영전략 유형의 선택이 중요하고 경쟁우위를 확보하기 위해서 경영자 및 관리자들은 전략적 사고를 바탕으로 각 기업의 환경 및 기업의 목표에 부합하는 적절한 전략을 구사하여야만 높은 성과를 창출할 수 있다. 셋째, 리더십 유형의 참여혁신형과 과업관료형 모두 경영성과에 유의미한 영향력을 나타내고 있다. 특히, 참여혁신형이 과업관료형보다 상대적으로 강도가 높게 나타나고 있다. 그리고 과업관료형 리더십은 재무적 성과에 상대적으로 높게 영향을 주고 있으며, 참여혁신형은 비재무적 성과에 영향력이 크다. 이는 중소제조기업의 리더십 유형에 있어서는 매출액, 손익, 시장점유율 관련한 재무적성과 관리에는 규정, 규칙준수 및 일(업무)관리 중시의 과업관료형 리더십이 유효함을 나타내고, 고객만족, 직무만족, 생산성 등의 장기적 관점의 비재무적성과 관리에는 참여, 합의(경청) 및 창의성과 도전, 혁신을 중시하는 참여혁신형 리더십이 주효함을 의미한다고 할 수 있다. 넷째, 중소벤처기업의 CSR활동(경제적 책임, 자선적 책임)은 경영전략과 리더십 유형이 경영성과에 미치는 영향에 대해서 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 특히, CSR활동의 자선적 책임이 경영성과에 대한 매개효과가 경제적 책임보다 더 크게 나타났다. 이는 중소벤처기업들도 사회적 환경의 변화에 따른 최근의 기업 환경에 적응하는 방법으로 CSR활동이 활용되고 있다고 할 수 있다. 따라서 중소벤처기업에서는 급변하는 제조환경과 다양한 사회적 요구에 맞추어 CSR활동을 전략적으로 적극 활용할 필요가 있다. 기업 경영에 있어 CSR활동의 중요성을 인식하고 자발적으로 실천하고 창의적이고 혁신적인 강한 조직문화를 만들어 경쟁우위를 창출하는 지속가능경영을 실천하여야 한다. 본 연구에서는 동일 업종의 중소벤처기업을 대상으로 지속가능경영을 위한 리더십 유형과 경영전략이 경영성과에 미치는 영향, 그리고 이 과정에서 기업의 사회적 책임(CSR)활동의 매개효과를 검증하였다는데 의의가 있으며 한계점으로는 표본에 편중성과 대표성을 들 수 있으며 앞으로는 국내외를 포함하여 표본을 확대하고 업종별, 지역별, 기업규모별 분류를 통한 심층 분석이 필요하다.
주제어 : 경영전략, 리더십 유형, 기업의 사회적 책임(CSR), 중소벤처 기업, 경영성과.
ABSTRACT
An Empirical Study on the Effect of SMEs’ Management Strategies and Types of leadership on Business Performance - Focusing on Mediated Effect of Corporate Social Responsibility(CSR) Activities -
Lee Chae Gyu
Department of Information Management, The Graduate School of Venture, Hoseo University Seoul , Korea
(Supervised by professor Dong-Woo Yang)
In this research, direct effects of business strategies and leadership types, and mediated effect of CSR on business performance are empirically analysed using survey data from subcontractors of Samsung’s Mobile Division. From managers (including CEOs) of 260 SMEs, which are all Samsung’s primary and secondary subcontractors, 448 surveys were collected and analysed using SPSS 22. The results are as follows.
Firstly, the results of a comprehensive analysis of the impact of management strategies and types of leadership on business performance (financial/non-financial) showed that the type of leadership is more significant than the type of management strategy (financial/cost). This means that, in enhancing the performance, types of leadership is more important than management strategy for SMEs, implying that the managers and CEOs should promote creative and innovative organizational culture along with R&D under strong leadership tailored to their business environment.
Secondly, differentiation strategy is positively correlated to business performance whereas focus strategy is negatively correlated to business performance. On the other hand, cost leadership strategy is negatively correlated to financial part of business performance and not related to non-financial part of business performance. The underlying meaning of the negative effects of cost leadership and focus strategy on financial/non-financial business performance is that choosing the right types of management strategy is important under conglomerate subcontracts. Thus, for SMEs, choosing the type of management strategy that fits their goals and vision is important and in order to gain competitive advantage, CEOs and managers can lead to greater performance only through appropriate strategies that match their environment and corporate goals.
Thirdly, both democratic leadership promoting innovation (hereafter referred as innovative decomcratic leadership) and bureaucratic leadership promoting production (hereafter referred as task-based bureaucratic leadership) have significant influence on business performance. In particular, innovative democratic leadership has relatively stronger effects than task-based bureaucratic leadership. Task-based bureaucratic leadership has relatively stronger effects on financial part of business performance, whereas innovative democratic leadership has relatively stronger effects on non-financial part of business performance. For SMEs’ financial performance which is related to sales, profits, and market shares, task-based bureaucratic leadership style, focusing on rules, compliance and administration, is most effective, while for non-financial performance which is related to long-term customer satisfaction, employee satisfaction and productivity, innovative democratic leadership style, focusing on participation, consensus, creativity and innovation, is most effective.
Fourthly, SMEs’ CSR activities (economic responsibility and philanthropic responsibility) have mediating effect on business performance for business strategy and leadership types. In particular, philanthropic responsibility has greater mediating effects on business performance than economic responsibilities. This can mean that CSR activities are being used as a way for SMEs to adapt to the change in recent business environment caused by changes in society. Consequently, SMEs need to actively utilize CSR activities strategically in line with rapidly changing business environment and diverse social needs. By recognizing the importance of CSR activities in business management, SMEs should voluntarily use them and create a strong creative and innovative organizational culture to have competitive advantage that leads to sustainable management.
This research has proved the correlation between leadership types and business performance or business strategy and business performance and showed the mediating effects of CSR activities. Main limitation of this research is possible bias in survey samples and as a further work, sample size could be increased and classified into different business sectors and regions to extend the conclusions of this research to other sectors.
keyword : Business strategy, Types of leadership, CSR, SMEs, Business performance.
목차
목 차목차 ··································································· ⅰ표 목차 ······························································· iv그림 목차 ···························································· v국문 초록 ···························································· viⅠ. 서론 11. 연구배경과 목적 1가. 연구배경 1나. 연구목적 52. 연구방법과 구성 6가. 연구방법 6나. 연구의 구성 7Ⅱ. 이론적 배경과 선행연구 91. 경영전략 9가. 경쟁전략 9나. 경영전략과 경영성과에 관한 선행연구 122. 리더십 22가. 경쟁가치모형의 리더십 22나. 리더십과 경영성과에 관한 선행연구 273. 기업의 사회적 책임(CSR) 34가. 기업의 사회적 책임(CSR)활동 34나. 기업의 사회적 책임(CSR)과 경영성과에 관한선행연구 394. 경영성과 49가. 재무적 성과 50나. 비재무적 성과 52Ⅲ. 연구설계 541. 연구모형 542. 연구가설의 설정 55가. 경영전략과 경영성과에 대한 가설설정 55나. 리더십과 경영성과에 대한 가설설정 57다. 경영전략, 리더십, CSR 활동과 경영성과에 대한 가설설정 573. 변수의 조작적 정의 및 측정도구 64가. 경영전략 64나. 리더십 67다. 기업의 사회적 책임(CSR) 69라. 경영성과 70Ⅳ. 실증분석 741. 자료의 수집 및 분석방법 742. 자료의 분석 75가. 조사 대상자의 일반적 특성 75나. 자료의 타당성 및 신뢰성 검증 76다. 연구모형 변수들 간의 상관관계 분석 813. 연구가설의 검증 83가. 중소벤처기업의 기술 통계량 분석 83나. 경영전략과 리더십 요인이 경영성과에미치는 영향분석 84다. 리더십 유형의 매개효과 분석 864. 연구가설 검증결과 요약 95Ⅴ. 결론 991. 연구결과 요약 992. 연구결과 시사점 1023. 연구의 한계 및 향후 연구방향 104REFERENCE 105ABSTRACT 118[부록] 설문지 122