고등교육기관에서 학습의 수월성 및 상호작용증진을 위한 학습관리시스템(Learning Management System, LMS)의 사용은 보편화되고 있다. 또한 LMS에 축적되고 있는 학습자의 활동 데이터는 최근 학습분석학에서 많은 관심을 받고 있다. LMS의 활용과 관련하여 기술수용모형(TAM)에 기초한 사용의도에 관한 연구가 진행되어 왔고, 이러한 연구들은 사용의도가 실제사용을 유도할 것이라고 가정하고 있다. 하지만 실제 사용 데이터 수집의 어려움으로 인하여 사용의도와 실제사용 간의 관계를 분석하지 않거나, 혹은 실제 사용을 학습자의 자기 인식에 의존하는 연구로 제한되어 데이터를 기반으로 한 사용자의 실제 사용에 대한 연구는 찾아보기 어렵다. 이에 본 연구에서는 자기보고식 설문 또는 사용의도까지만 측정했던 기존 기술수용에 대한 연구의 한계를 극복하고, LMS를 활용하는 사용자의 인터렉션(interaction) 데이터에 기반해 사용자의 인식과 사용의도가 실제사용에 미치는 영향을 규명하는 것을 목적으로 하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 본 연구에서는 기술수용모형(TAM)에 근거해, 인지된 용이성, 인지된 유용성, 사용태도, 실제사용에 대한 구조적 관계를 확인하고자 하였다. 이를 위해 A대학 대학생 1,375명을 대상으로 연구를 수행하였다. 사용의도까지의 변인은 설문조사로 측정하였으며, 실제사용은 2018학년도 1학기 학습자 인터렉션 데이터를 활용해 분석하였다. 연구 결과, 학습자의 인지된 용이성, 인지된 유용성, 사용 태도, 사용의도 간의 구조적 관계는 기술수용모형과 일치하는 결과가 도출되었으나, 실제 사용이 포함된 모형은 적합하지 않은 것으로 나타났다. 인지된 용이성, 인지된 유용성, 사용태도가 실제사용에 미치는 간접영향 또한 유의하지 않은 것으로 확인되었다. 즉, 사용의도가 실제 사용을 예측하기에는 한계가 있음을 의미하며, TAM의 변인들이 실제사용에 미치는 영향이 없음을 의미한다. 본 연구결과를 바탕으로 내린 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 대학생의 LMS 사용의도는 LMS 실제사용에 영향을 미치지 못하는 것으로 분석되었다. 또한 인지된 유용성, 인지된 용이성, 태도가 실제사용에 간접적으로 미치는 영향 또한 없음을 확인하였다. 이는 기존의 사용의도까지의 연구를 통해 향후 LMS 개선에 반영했을 때 실질적으로 학습자의 유의미한 변화를 일으키지 못할 가능성을 내포한다. 따라서 실제사용에 영향을 미치는 요인을 찾아, 향후 LMS 개선에 반영해야한다. 둘째, 구조 모형의 인지된 용이성 → 인지된 유용성 → 사용 태도 → 사용의도까지의 경로가 유의한 것으로 확인되었다. 특히, 사용 태도 변인은 학습자의 만족도로 이어지는데, 사용자의 만족도 증진이 사용의도의 증진으로 이어짐을 의미한다. 동시에, 만족도에는 LMS에 대한 용이성과 유용성이 영향을 미친다. 따라서, 향후 LMS 사용의도의 증진을 위해서는 인지된 용이성, 인지된 유용성, 태도를 고려해야 한다. 본 연구를 통한 제언은 다음과 같다. 첫째, 다양한 변인을 통해 학습자의 LMS 실제사용에 미치는 요인을 확인할 필요가 있다. 이를 통해 단순히 기술력을 통해 LMS 만족도를 높이는 것이 아니라, 지속적인 연구를 통해 페다고지를 테크놀로지 속에 녹여내는 시도가 국내 대학 교육에 필요할 것이다. 둘째, LMS 내 인터렉션 데이터를 보다 정교하게 처리하는 방안 탐색이 요청된다. 본 연구는 기술수용 연구에 학습분석학을 적용한 점에서 의의가 있으며, 특히 데이터의 전처리과정은 학습분석의 다양한 연구에 적용이 가능하다. 따라서 향후 데이터를 정교화하는 방안의 탐색을 통해 학습분석 연구에 기여할 것을 제언한다. 셋째, LMS 사용요인 연구대상의 확장이 요청된다. LMS의 지속적 사용을 위해서는 학습자 뿐 아니라 교수자의 사용 또한 고려해야 한다. 향후 교수자의 LMS 사용요인에 대한 연구를 기반으로, 학습자와 교수자를 모두 고려한 LMS 개선을 제언한다.
주요어: LMS, TAM, 학습분석학, 인터랙션, 실제사용
The use of Learning Management System(LMS) in higher education institutions is becoming common. Accordingly, studies were conducted on the factors of acceptance of LMS based on the Technology Acceptance Model(TAM). However, most studies were limited to those that did not analyze the relationship between behavior intention and actual use, assuming that use would lead to actual use, or depending on the learners'' self-awareness due to the difficulty of collecting actual usage data. Thus, this study attempted to overcome the limitations of studies on acceptance that had been measured only in the self-reporting questionnaire or use, and to influence the actual use of the user based on the interaction data of learners using LMS. Thus, in this study, research issues were set up to overcome the limitations of research on existing technology expropriation that had been measured only by self-reporting questionnaires or usage, and to identify the impact of user awareness and actual use based on user interaction data using LMS. Based on the TAM (Technology Acceptance Model), this study sought to identify perceived ease of use, perceived usefulness, attitude, and structural relationship to actual use. For this, 1,375 university students were surveyed. The variables up to the behavior intention to use were measured in a survey and actual use was analyzed using the student interaction data for the first semester of 2018. Studies have shown that the structural relationship between perceived ease of use, perceived usefulness, attitude of use and use by learners is consistent with the technology acceptance model but, the model with actual use is not acceptance. The indirect effects of perceived ease of use, perceived usefulness, and usability on actual use were also not acceptance. This means that there is a limit to the extent to which actual use can be predicted, and that the variables in the TAM have no effect on actual use. The conclusions of the study based on this study are as follows: First, it was analyzed that the actual use of the LMS by university students is not related to the use of LMS. They also confirmed that perceived usefulness, perceived ease of use, and attitudes have no indirect effects on actual use. This implies that research to the extent of existing use may not, in substance, cause significant changes to the learner when reflected in future LMS improvements. Therefore, factors affecting actual use should be identified and reflected in future LMS improvements. Second, the recognized ease of use of the structural model → perceived usefulness → attitude → behavior intention has been identified as significant. In particular, attitude leads to a learner''s satisfaction, meaning that increased user satisfaction leads to increased use. At the same time, perceived ease of use and perceived usefulness of LMS affect the satisfaction. Therefore, in order to improve future use of LMS, perceived ease of use, perceived usefulness, and attitudes should be considered. Suggestions from this study are as follows. First, it is necessary to identify the factors affecting learners'' actual use of LMS through various variables. By doing so, it will not only be necessary to increase satisfaction with LMS through technical skills, but also to attempt to pedagogy into technology through continuous research. Second, more sophisticated methods of processing the interaction data within the LMS are requested. This study is meaningful in that it applies learning analysis to technology acceptance studies, especially the pre-treatment process of data can be applied to various studies of learning analysis. Therefore, it is suggested that future exploration of methods to refine data will contribute to the study of learning analysis. Third, extension of the research target for LMS use is requested. For continued use of the LMS, the use of professors as well as learners should be considered. Based on the research on the factors of future use of LMS by the professor, it suggests improvement of LMS considering both learners and professors.
Key words : LMS, TAM, learning analytics, interaction, actual use
국문 요약 iiiI. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 43. 용어의 정의 5II. 이론적 배경 81. 학습관리시스템(Learning Management System) 81) LMS의 정의 및 기능 82) LMS 관련 선행연구 분석 92. 기술수용모형(Technology Acceptance Model) 171) 합리적행동이론(Theory of Reasoned Action) 172) 기술수용모형(Technology Acceptance Model) 193) 교수-학습 관점의 기술수용 선행연구 253. LMS 수용요인 선행연구 분석 324. 연구모형 및 가설 39III. 연구방법 411. 연구대상 412. 연구도구 423. 연구절차 46IV. 연구결과 501. 기술통계와 상관분석 502. 측정모형의 평가 및 분석 533. 구조모형의 평가 및 분석 584. 효과분해 및 해석 60V. 결론 및 제언 651. 요약 652. 결론 및 시사점 663. 후속연구에의 제언 68참고문헌 71부록 88ABSTRACT 91